M

metropxx

Jag har en undran som min vän fråga de mig.

Hennes ena katt, en perser(med stamtavla) har fått astma.
Räknas det som ett dolt fel?
om det gör det, vad innebär det för henne?
Hur anmäler hon det, till uppfödaren?

Spelar det någon roll att dola felföräskringen är i ett bolag och hon har katten försäkrad i ett annat bolag?

Katten i fråga är lite över ett år bara.

Sv: Dolt fel?

Vet inte, men jag har svårt att tänka mig att det skulle räknas som ett dolt fel. Det kan ju vara miljöpåkallat.

Om hon anser att hon har rätt till ersättning är det av uppfödaren hon ska kräva ersättning. Det är sedan uppfödarens sak att med sitt försäkringsbolag reda ut om det handlar om ett dolt fel eller inte.

Jag anser dock inte att det är rimligt att kräva ersättning av uppfödaren i det här fallet, såvida inte fler kattungar från denna uppfödare har drabbats av astma så man kan anta att felet faktiskt kommer från uppfödaren.

Ok, jag ska säga till henne att hon får kolla upp med uppfödaren om någon annan i kullen har det (om uppfödaren nu vill erkänna det...)

Men får hon ställa ut henne(katten som har astma) eller avla på henne?
Det var hennes första raskatt och hon ville så gärna kunna ställa ut och avla

Det finns inga regler inom SVERAK (vilket förutom GCCF är det enda förbund jag kan reglerna för) som hindrar henne från att ställa ut katten, inte heller från att avla på katten.

Däremot, om det är så att hon själv tror att det är ärftligt och katten kommer behöva behandlas med tex. kortison skulle jag säga att det är högst olämpligt att avla på katten.

Jag förstår helt och fullt att hon bli besviken om hon inte kan avla på katten, men det finns aldrig några garantier för att man ska få en lämplig avelskatt. Iaf inte när man köper en kattunge.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar