• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 449
C

Cronis

Fanns/finns det inte en hingst som heter/hette så??
Jag funderade på det inatt.
Det namnet kom bara upp ihuvvet...
Vad är det för hingst isf?
Någon som kan berätta lite?
Gärna någon bild, å vad han har gett för lite avkommor, osv.

Tack på förhand! :bow:

Sv: Dolomit

Detta hittade jag i en gammal "Hingstar i enskild ägo" från 1992.
Visst fanns det en hingst som hette Dolomit 464 (F2)
Det var en halvblodshingst som var född 1967. Han var fux, bläs,vit underläpp och vit vänster framben och vit höger bakben han var 160 cm hög.. Han stod i Linderöd i Kristianstad trakten i Skåne.
Han var efter Drabant- Lansiär. Extriört utlåtande: Harmonisk hingst med djup bål och lång välansatt hals. Obetydligt konvex huvudprofil. Stark skelett med korta skenor. Utmärkta rörelser.
Avkommor: 29 stamboksförda ston, 3 diplomsto samt fältävlanshästarna Atala och Illen.

Det finns en bild på Allbreed på Dolomit.
Jag har känt 4 hästar som hade honom som pappa, alla samma uppfödare (tre hyrdes som lektionshästar och den fjärde stod i stallet privatägd).
Det finns en till som stått i stallet, men honom har jag inte haft att göra med, men jag vet att han är en bra dressyrhäst.

Alla de avkommor jag känt finns också på Allbreed:
Espri, Fasett, Gilja, Grenadjär (stavas Grenadjaer där) och Doster (dressyrhästen, han är född 1986 lååångt efter de andra).

Fasett var inte speciellt rolig att rida - stötig och så - men han brukade smågnägga åt mig när han stod i stallet så när han åkte hem till sin ägare... :cry: Det var till sommaruppehållet 1984, men det känns än när jag tänker på det.
Espri minns jag som en mycket bra nybörjarhäst, snäll vänlig och behaglig att sitta på.
Gilja red jag aldrig, men minns att hon var framtung och allmänt tråkig.
De andra två - Grenadjär och Doster - var/är privatägda så de kan jag inte uttala mig om.

Senast ändrad:

Det finns också en dansk halvblodshingst som hetat Dolomit DH 314 e Donauwind som är pappa till Guinness.

På min gata här på landet finns en valack född 1971(!!) efter Dolomit . I sin ungdom var han en mkt duktig dressyr och hopphäst och Smålandsmästare flera ggr.Fux ca 160cm hög.

Tack snälla!

Är det någon som vet hur man kan spara hästbilderna på den sidan?!

Vet att detta skrevs för läääänge sen,men jag sökte nämligen på Dolomit som flyingehingst. Min häst har en Dolomit 464 som farmors far och jag släktforskar lite...
Nån som vet nån sida man kan söka vidare på och få fram avkommor. Försökte hitta nåt på Flyinges hemsida,men se det gick inte...

Senast ändrad av en moderator:

Om du kollar här http://www.allbreedpedigree.com/dolomit4 går in på reports och väljer progeny hittar du en del avkommor. Det finns ingenstans på nätet där du kan hitta alla hans avkommor. Jag vet inte ens ifall avelsföreningen har det i sitt register eftersom Dolomits första avkommor föddes 1971 och man började registrera halvblod som ej var stamboksförda först 1980.

Vi hade en ridskolehäst e.Dolomit som hette Kansas. Han såg nästan exakt ut som sin far. Inte så rolig att rida, men å andra sidan var jag inte så gammal heller förstås...

Jag har en vallack vars farfar är dolomit. han är 161cm, fux med bläs, vit underläpp vit kota Vfram +vitt båda bak :)

Hoger klicka pa namnet pa hästen i stamtavlan, du vill spara bild pa. Om det finns en rod stjärna bredvid namnet sa finns det en bild, om inte länken har tagits bort.
Klicka pa Edit Information da kommer det upp en ny sida med ytterliggare information om hästen.
Nedre halvan har en box som heter Picture URL i den rutan sa hittar du den orginala web addressen for bilden. Kopiera denna och sätt in den i web address da kommer bilden upp när du gar in pa orginal platsen. Sen är det bara att hogerklicka pa den bilden och välja spara bilden... sa kan du spara den pa din dator.
Om du vill lägga upp en bild själv pa din häst s maste du forst lägga in bilden pa tex photobucket, flickr... och sedan sätta in URL koden i den rutan samt inte glomma att klicka pa add/edit extra information längst ner.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
514
Senast: Glimra
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 563
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka