Dölja smak av munkpeppar

Lollsan

Trådstartare
Hej!

Jag har en tid trugat i mitt sto munkpeppar, nu på sistonde går det väldigt trögt och det slutar med att hon luktar på maten, inser att det är munkpeppar däri och lämnar. Hon vägrar äta upp..

Att sluta med munkpeppar är inte ett alternativ så nu behöver jag era goda råd! Vad ska jag göra?

Hittils har jag provat att:
  • Inte hälla på munkpepparn förräns precis innan hon ska äta för att den inte ska ge smak eller lukt till maten
  • Blanda munkpeppar med torrt foder, typ korn endast.
  • Blanda med bara morötter och äpplen
  • Blanda med betfor eftersom att hon verkligen gillar betfor!

Allt utan resultat... :crazy:

Alla tips välkomnas!

Sv: Dölja smak av munkpeppar

Har hon alltid varit svår att få i munkpeppar eller har problemet dykt upp på sistone? Anledningen till att jag frågar är att min dam från att snällt ätit sin munkpeppar helt plötsligt vägrade äta upp sin mat - om det var mp. i. Visade sig att hon just då inte behövde detta. Hoppas att det löser sig för er.

Jaha, det finns flytande -det visste jag inte. Eller menar du typ Stroppy Mare?

Näe, från början gick det utmärkt så det har dykt upp nu de senaste veckorna. Hur lång tid tog det innan hon började äta det igen?

Min började inte äta så länge örterna var kvar, nej såvitt jag vet finns det flytande munkpeppar eller så väljer man någon ört tinktur för PMS ston. Min favorit har alltid varit Equimins Tempremental.

När man ger örter kontinuerligt så bör man göra en veckas uppehåll då och då. Din häst kanske säger ifrån att hon har fått tillräckligt nu??

Ta en veckas uppehåll. Uppblött lusern eller vetekli är bra att blanda örter i.

Centaur: Aha! Visste inte att man bör göra uppehåll med örter ibland (tur att min häst visste! :) ) Vad beror det på?

Det gick några veckor utan munkpeppar. Under den tiden besvärades hon inte alls av sin pms (som plågar henne rejält annars).
Först när jag åter märkte tecken på besvär så provade jag med lite mp igen och då kastade hon sig över maten. Efter den här
episoden så har jag blivit mer observant och upptäckt att min häst är väldigt tydlig med om hon behöver munkpeppar eller inte.

I normalfallet är hon matglad, men beroende på status så är hon mer eller mindre intresserad av betforhinken. Från att bara ta några tuggor och lämna
(då minskar jag eller tar bort mp helt) till att börja gnägga så fort hon vet att jag ska gå och hämta hennes mat och sen kasta sig över den (då börjar jag jag ge lite mer mp).

Prova och se vad som händer!

Nej det finns flytande som är dyr men som lätt går i. Den heter Hormonise, jag minns inte nu tillverkaren. Den är tyvärr dyrare än Stroppy Mare. Jag tror att man ska ge det 3 veckor och uppehåll en.

Nej det finns flytande som är dyr men som lätt går i. Den heter Hormonise, jag minns inte nu tillverkaren. Den är tyvärr dyrare än Stroppy Mare. Jag tror att man ska ge det 3 veckor och uppehåll en.

Tror du att du skulle kunna PM:a mig om vart man kan köpa denna, jag googlade men hittade bara en engelsk sida. Är det ifrån den man köper?

Jag provade att minska på lite på doseringen, hur mycket har ni gett era hästar? Jag ger ju fröna och det ska vara 26 gram som motsvarar en deciliter. Jag har minskat ner ungefär till hälften och nu äter hon faktiskt men då har hon ju inte ätit alls på sistonde heller så hon har ju fått sin paus ifrån det.

Det låter helt otroligt att hon själv skulle känna av när hon fått i sig tillräckligt, blir det en sådan omedelbar effekt av det så att dom lär sig att associera? Hur som helst är det ju fantastiskt att din häst känner av det. Jag visste inte heller att man ska göra ett uppehåll då och då, så det var väldigt bra -tack Centaur!

Jag har alltid trott att hästar funkar som vi på den punkten så därav mitt antagande. :) Jag inser ju att jag kan ha dragit helt fel slutsats av min hästs beteende. Det jag ser är att när hon inte vill ha betfor med munkpeppar (fast utan går bra) så har hon inte känt av sin pms. Däremot när hon äter upp betfor med mp så har hon tydliga tecken på sina besvär. Därav att jag antagit att hon har koll på om hon behöver mp eller inte.

Du kan brygga te på munkpeppar och spruta in direkt i munnen på henne. Alternativt provar du Stroppy Mare istället. Det är en örtblandning med samma effekt som munkpeppar men fler ston gillar den. Det är vanligt att de inte äter av munkpepparen

Då var nog mitt sto undantag.;) Inte fasen käkade hon sin mat med örter trots att hon var en riktigt piss kärring, sur grinig och oridbar.:D

Prova blanda i äppelcidervinäger. Det döljer allt :D Det har funkat för alla mina hästar när man har medicinerat eller liknande och de vägrar äta pga medicinen, men med äppelcidervinäger i så har de gladeligen ätit. Värt ett försök. Äppelcidervinäger är billigt. Går att hitta för typ en tjuga för en halvliter i mataffär. Skvätta i en dl i betforen tillsammans med vattnet och blanda i munkpepparen. :)

Hej! Jag har blivit rekommenderad munkpeppar till mitt sto. Var hittar jag det? Har ni några länkar. Ska man välja flytande eller torkat?

Det är en fråga om hur kräsen ditt sto är med maten, och sedan vilken typ av problem hon har. Ibland är kanske hästen mer hjälpt av en örtblandning än enbart munkpeppar.

Länkar kan du inte få, men googla munkpeppar är mitt tips.

Oj ger du en dl? du ska bara ge 15 gram av munkpepparn vilket motsvarar 1/4 dl.... Och som med alla örter bör man ha uppehåll på ca 2 veckor efter varje period då och då. Hästar vet när dom inte är i behov av örter längre. Min som har problem med njurarna får örter och när hon inte vill äta sin mat längre då vet man att hennes örtkur är klar.

Enligt leverantören var dosen för häst 26 gram per dag och enligt vågen så motsvarade det en deciliter. Hur menar du att hästen vet när den inte behöver mer?

Tack så mycket för era tips, jag har provat allesammans och äppelvinägern fungerade ganska så bra, men bäst av allt var bytet till Stroppy Mare, dyrare bara men det är det nog värt! :D Nu slipper jag kasta en massa mat varje dag!

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 985
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 153
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 768
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka