Doldisen Scott (halvstora bilder)

Gnist

Trådstartare
Av mina hundar är nog Scott den som är den största doldisen, så här kommer rykande dagsfärska bilder på honom "in action"...

Se och njut av en BC i sitt esse :banana:

Scott_3_1.jpg

Scott_4_1.jpg

Scott_12_1.jpg

Scott_17_1.jpg

Scott_1_1.jpg

Några stilstudier av Scott som nu i år fyller 5 år till senhösten :love:

Att han är en eyehund framgår ju tydligt och med åren har han fått en grymt fin stil :)

Sv: Doldisen Scott (halvstora bilder)

han är så snygg! :love: :love:

apropå BC och vallning, du som kan det där :D

Hur går man tillväga om man ska försöka träna en 5-åring som aldrig vallat och som dessutom blivit slagen i sitt första hem för att han inte visade intresse för fåren.
Har haft honom i 8 mån nu och har märkt att han tänder till och "eyar" mkt när vi är bland får och kor och han verkar ha viljan att valla.

Mitt tips är att hitta en bra instruktör och gå en nybörjarkurs till att börja med, så att ni får grunderna rätt.

Har man själv inte rätt bra kunskaper om vallning och får (det djurslag man bör börja på med alla vallhundar) så är riskerna stora att det blir pannkaka av det hela tyvärr.

Jo Scott är en snygging och en bra arbetshund dessutom :D

Scott_8_1.jpg

Helt fokuserad på fåren, som står snett bakom mig till höger.

När jag fotade dessa bilder, så hade jag fåren bredvid mig, skickade bort Scott och tog honom framåt rakt mot fåren. Det tog några gånger innan jag fått tillräckligt många bra bilder, men det går ju bra när man kan skicka hunden lite hit och dit samtidigt som man krälar omkring på backen själv :rofl:

Har kollat runt på svak's sida sen jag skrev förra inlägget och hittade några instruktörer här i närheten, ska maila ett par av dom senare och se vad dom tror om min lilla herre :D

Syns verkligen på din BC att han gillar att valla :love:

Länk till en liten bildfil från dagens vallning. Musiken beskriver mycket om hur hans vallningssätt är :D

Han är verkligen jättefin :love:
Här kommer bilder på Eya som inte fick namnet utan orsak... :)

Eira

Eira

Vi ska för övrigt ner till Umeå och valla får på onsdag, ska bli såååå himla skojj!!

Ska ni till H H??

Min allra första BC kom ursprungligen från honom :D

Söt liten "skrutt" du har där ;) :love:

Ska ni till H H??

Min allra första BC kom ursprungligen från honom :D

Söt liten "skrutt" du har där ;) :love:

Dom/han som jag ska till har ett kennelnamn, typ B****B*** :)
Eller, det är svärsonen som är utbildad instruktör, jag har träffat honom på massa tävlingar och sedan snokat reda på hans nr, ringde och frågade om jag kunde få komma!
Ska bli sååå jätteskojj :D
Och jo, Eya är himla söt! Och det märks att det är en del Working Kelpie i henne, hon har verkligen "Eye" (och världens största öron :D)

Därifrån kom min första BC :D Fast han hade en annan ägare mellan uppfödaren och mig ;)

En underbar hund, som nu lever livets glada dagar som pensionär :love:

Därifrån kom min första BC :D Fast han hade en annan ägare mellan uppfödaren och mig ;)

En underbar hund, som nu lever livets glada dagar som pensionär :love:

Där ser man :)
Han verkar ha jättetrevliga hundar, de jag har träffat iaf!
Det är så synd att det inte finns hjälp att få här i stan, hade jättegärna vallat mycket mera, man kommer ju liksom ingenstans när det blir så sällan :(
Fast iofs så det finns massa får bara några 100m från där jag bor, förvisso inte "invallade".. Kanske skulle fråga om jag fick låna dom lite :idea:

Vad tror du, jag som inte har någon kunskap alls, Midas som tycker att får är de roligaste som finns..
Risken för att det kommer att vara får runt halva stan är nog rätt stor :angel:
Men då äre Okej att ringa hit dej va? Ställa oredan till rätta ;)

Om du har marken till det, så kolla om du kan hyra ett lagom gäng över sommaren och be någon som har tränade och erfarna hundar komma och valla in dem, så har du så du kan träna hemma också :bump::banana:

Finns det träningskvällar/dagar i någorlunda närhet, så åk iväg dit när du kan. Det ger träning och erfarenhet till både dig och hund :)

Det måste vara hans otroliga coolhet och snällhet som slår igenom på bilderna då :D

Finns ingen stress alls i denna hund..
Inte i vallningen och inte någonstans annars heller. Han är übercool och hur trevlig som helst :love:

Jag har tacksamma hundar att fota för det mesta :angel:

Nej och det är antagligen det jag gilar. Han har inte den här blicken::eek: Som vissa BC kan ha:angel:

Fast hon är en riktigt trevlig individ, om än "typiskt" BC-stressad :D

Vet inte om det bara är ur synvinkeln på bilden men han ser väldigt maffig ut!
Finns få hundar som har det där "extra" som BC har:love:
Hade de inte krävt så enormt mycket hade jag nog haft en själv:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka