Dolda fel på häst!!

Bison

Trådstartare
Vet inte var den här tråden egentligen bör ligga men ngn får väl flytta den...
Köpte min häst för drygt 5 veckor sedan, en NF f 95, han vet bes utan anmärkning. Nu är han halt på höger bak, 3 grader hälta vid börjning benet. Vet var ute igår, han hittade inga synliga fel utan rekomenderad oss att åka till kliniken och jag har bokat tid till måndag. Nu undrar jag har det blir om det visar sig att det är en gammal skada, ett dolt fel? Hur lätt är det att få köpet att gå tillbaka?? Jag har inte ridit honom så mkt och absolut inte hårt. Jag pratade med en advokat som har inriktning mot hästar, hon sa att om vet säger att det är en gammal skada så är det inga problem, man har skydd enligt reklamations lagen i 6 månader. Men jag har ju skrivit köpe kontrakt där det bla står "hästen överlåts i det skick som framgår av bifogat vet intyg vilka köparewn har tagit del av. Köparen godtar hästens skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk mot säljaren pga fel eller brister i hästen" Advokaten sa att det inte spelade någon roll men jag känner mig ändå osäker :confused:
Är det ngn här som har varit med om samma sak eller vet något??

Sv: Dolda fel på häst!!

Om den var ok vid besiktning för fem veckor sen kan det nog vara svårt att påvisa att felet fanns innan köpet. Det är ju bland annat därför man besiktigar. Jag skulle tro att han har stukat sig i hagen eller så.

Bison skrev:
Men jag har ju skrivit köpe kontrakt där det bla står "hästen överlåts i det skick som framgår av bifogat vet intyg vilka köparewn har tagit del av. Köparen godtar hästens skick och avstår med bindande verkan från alla anspråk mot säljaren pga fel eller brister i hästen" Advokaten sa att det inte spelade någon roll men jag känner mig ändå osäker :confused:
Är det ngn här som har varit med om samma sak eller vet något??

Vem hittade på den formuleringen? Säljaren?

Jag är ju inte advokat, men jag tycker forumleringen tyder på att säljaren kan veta något som inte kommit framt till dig...

ja nu på efterhand låter det lite skumt med den formuleringen...
Jag betvilvlar en skada i hagen, det syns inget på honom så det måste sitta inuti. En vet bes är ju ingen garanti, säga att han varit skadad så har de låtit honom vila innan bes då syns ju inget, det är däreför det kallas dolda fel....

Du kan inte vila bort en skada så att den går igenom ett böjprov för att ett par veckor senare vara halt. Är det riktigt fula fiskar du har att göra med så har man bedövat en led.

Du får kolla upp vad det är för fel på hästen och om skadan fanns innan köpet, hur du nu skall bevisa det, så borde du kunna häva köpet.

Dolda fel kallas det för att felet INTE upptäcks vare sig av säljare eller köpare. Dvs ett fel som INTE upptäcks vid en normal veterinärbesiktning.

Om du låter göra en vanlig hältutredning på klinik får du säkert besked om det är en gammal eller ny skada. Gamla skador lämnar ofta spår som vet. kan se på röntgen, tex broskbildningar, gamla utläkta sprickor, spatt, osv Innan undersökningen rä gjord kan du nog inte göra mkt, som ngn sa, så kan ju hästen faktiskt vrickat sig på egen hand.

cirkus skrev:
Du kan inte vila bort en skada så att den går igenom ett böjprov för att ett par veckor senare vara halt. Är det riktigt fula fiskar du har att göra med så har man bedövat en led.

JO, det är fullt möjligt eftersom jag har råkat ut för precis det!!
Tyvärr :(

anne1 skrev:
Om du låter göra en vanlig hältutredning på klinik får du säkert besked om det är en gammal eller ny skada. Gamla skador lämnar ofta spår som vet. kan se på röntgen, tex broskbildningar, gamla utläkta sprickor, spatt, osv Innan undersökningen rä gjord kan du nog inte göra mkt, som ngn sa, så kan ju hästen faktiskt vrickat sig på egen hand.

Ja det borde ju inte vara så svårt att se om det är en gammal skada eller en ny, och vet borde ju kunna intyga det. Konstigt om han skadat sig på sdå kort tid, jag har ridit honom kanske 10 ggr i lugnt tempo.... :(

Men trampa snett i hagen och bli ordentligt halt klarar vilken häst som helst inom ungerfär 3 sekunder.
Det är inget man kan skylla tidigare ägare för...

nej jag vet, men det jag undrar är om det går att häva köpet om det visar sig vara en gammal skada, jag säger inte att det måste vara det men om

Kolla hästen på klinik och meddela säljaren SKRIFTLIGT om problemen och att du reklamerar. Då har du iaf en början. Det går inte att friskriva sig från dolda fel som säljare.

Magdalena skrev:
Kolla hästen på klinik och meddela säljaren SKRIFTLIGT om problemen och att du reklamerar. Då har du iaf en början. Det går inte att friskriva sig från dolda fel som säljare.

Tack, det vara ett jättebra och rakt svar, inte masa svammel :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året...
2
Svar
39
· Visningar
5 900
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Har hittat en köpare på min häst, men vi har ej skrivit papper ännu. Sitter och pillar med kontraktet nu. Så här står det: "Parterna är...
Svar
15
· Visningar
2 372
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Hejsan Behöver lite tips om vilket köpskontrakt ni bruker använda vid hästköp? Tittade på Agria's, men blev väldigt förvånad över...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama