Dolda fel försäkring

falukorw

Trådstartare
När går egentligen dolda fel försäkringen in? Har aldrig hört någon som använt sig av den, varken hos uppfödare eller valpköpare.
Vad kan den tänkas täcka för något?
Den täcker inte HD/AD hos stora raser. Gör den det hos små som vanligtvis inte har några problem.
Demodex har jag för mig att någon här skrivit går under dolt fel. Stämmer det?
Ge mig exempel där dolda fel försäkringen använts!

Sv: Dolda fel försäkring

Det är lite olika från fall till fall - vad som är problemet, om det fanns minsta lilla tecken innan osv. Demodex kan absolut gå under dolt fel, men inte per automatik så att säga. Anser man att hunden har ett dolt fel får man nog helt enkelt göra en skadeanmälan till sitt försäkringsbolag.

Så här ser det ut hos mitt bolag i alla fall:

G.2 Definition av dolt fel
Med ett dolt fel menar vi en sjukdom eller defekt som har börjat utvecklas före besiktningen respektive leveransen men som inte har visat symtom eller annars varit känd.
Varken sjukdomar eller defekter som enligt veterinärmedicinsk bedömning borde ha upptäckts vid veterinärbesiktningen, eller sådana som är av ärftlig karaktär och inte har börjat utvecklas före leveransen, är dolda fel.

G.3 När försäkringen gäller
För valp som överlåts eller lämnas till en fodervärd gäller försäkringen från leveransen, dock tidigast från åtta veckors ålder. Det är en förutsättning att valpen är veterinärbesiktigad innan leverans för att omfattas av försäkringen. [...]

Försäkringen gäller inte för valp som besiktats före sju veckors ålder eller efter tolv veckors ålder, oavsett om den levererats till nytt hushåll eller behållits av uppfödaren. [...]

G.11 Allmänna begränsningar
Du kan inte få ersättning om hunden har behandlats, dött eller avlivats till följd av:
*Beteenderubbningar, lynnesfel eller ovanor.
*Fel som inte allvarligt påverkar hundens hälsa eller dess funktion som sällskapshund.
*Fel som har anmärkts i intyg efter ögonlysning eller veterinärbesiktning.
*Höftledssjukdomar, armbågsledssjukdomar, patellaluxation eller osteokondros.
*Kryptorkism, navelbråck eller kroksvans.
*Tandsjukdomar eller bettfel.

Senast ändrad:

På min förra hund (chihuahua) som avlivades förra året användes dolda felförsäkringen. Diagnosen var vattenskalle (dold). Med dold vattenskalle menas alltså att det inte fanns några tecken på hunden som valp att han hade vattenskalle, och han levde ändå fram till 2års-åldern. Det var först när han fick sitt första epilepsianfall och konstiga beteenden vid 2års åldern som MR av skallen gjordes och först då kunde dom konstatera vattenskalle.

Fast det förutsätter väl att uppfödaren har haft dolda fel försäkringen?

Så fungerar det på häst i alla fall. Om jag försäkrar ino
30 dygn hos mitt bolag så ingår dolda fel. Försäkringen förs sen över på den som köper fölet/unghästen.

När går egentligen dolda fel försäkringen in? Har aldrig hört någon som använt sig av den, varken hos uppfödare eller valpköpare.
Vad kan den tänkas täcka för något?
Den täcker inte HD/AD hos stora raser. Gör den det hos små som vanligtvis inte har några problem.
Demodex har jag för mig att någon här skrivit går under dolt fel. Stämmer det?
Ge mig exempel där dolda fel försäkringen använts!

Har fått ersättninng från uppfödarens dolda felförsäkring för just demodex på en hund. Det var visserligen sisådär en 12 år sedan, men tror det räknas som dolt fel än idag.

Fast det förutsätter väl att uppfödaren har haft dolda fel försäkringen?

Så fungerar det på häst i alla fall. Om jag försäkrar ino
30 dygn hos mitt bolag så ingår dolda fel. Försäkringen förs sen över på den som köper fölet/unghästen.

Spelar ingen roll om uppfödaren har tecknat en dolda-felförsäkring eller inte - det är denne som ändå är ersättningsskyldig för dolda fel.

Jag har Agria och där ingår dolda-fel försäkringen i avelsförsäkringen jag har och det är inget som förs över på några valpköpare, utan det är en helt annan försäkring som kan tecknas separat på valparna och föras över till valpköpare. Dolda-felförsäkringen är alltid uppfödarens egna och ska hållas kvar i 3 år som skydd för uppfödaren så denne ska slippa betala ur egen ficka om något uppstår.

Dolda fel förs. Är för mig som kattuppfödare egentligen rätt onödig. Den täcker inte direkt mkt och hade den inte ingått i min avels förs. Så hade jag skoppat den.
Det som stör mig ngt enormt med denna förs. Är att uppfödare skriver ut den som en punkt vad valpen/katten "får med sig".
Det är ju inget som påverkar köparen inom katt iaf så det endast är uppfödaren som kan nyttja den ifall förs. Bolaget håller med veterinären om dolt fel. Köparen har rätt till ersättning oavsett om förs. Bolaget håller med eller ej.

Liknande trådar

Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
532
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 834
Senast: cewe
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
520
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 042
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar