Dokumenterat överintelligent

sjoberga

Trådstartare
Jag upplevde just frasen: "Jag är dokumenterat överintelligent, röstar på SD och har insett att de inte är rasister."

Varför beskriver man sig själv på det sättet?
Är inte det ett tecken på att man inte riktigt har alla indianer i kanoten - eller betyder det att bara vissa indianer sitter där enligt TuV-kvalitetscertifiering från Tyskland? De riktigt ariska indianerna?

Jag upplevde just frasen: "Jag är dokumenterat överintelligent, röstar på SD och har insett att de inte är rasister."

Är inte det ett tecken på att man inte riktigt har alla indianer i kanoten - eller betyder det att bara vissa indianer sitter där enligt TuV-kvalitetscertifiering från Tyskland? De riktigt ariska indianerna?

Om inte annat kan man konstatera att intelligens och bildning inte är riktigt samma sak.

Jag tycker att det visar att man inte är trygg med sin åsikt/sitt svar. Man måste slänga in någon som ger det hela styrka, såsom vissa skriver att de är läkare, professor eller vad som helst för att påvisa att de minsann har högre trovärdighet.
Så jag antar att personen vill ge lite mer tyngd åt sin åsikt och visa att vi andra har fel.

Man måste skilja på olika sorters intelligens. En person som beskriver sig enligt ovan har troligtvis inte någon högre eq, alltså social intelligens. Inte heller verkar personen särskilt allmänbildad.

Delvis KL
Är överintelligent ens ett ord? O_o

Haha jooo, jag är det enligt en rad neuropsykiatriska tester. För att göra en lång historia aningen kortare så red jag omkull med en häst för 22 år sedan och hamnade i rullstol med ryggmärgsinflammation, kotkompressioner och ett bäcken som ommöblerades. (och lite annan skit).Trots detta kunde inte läkarna förstå smärtproblematiken och försäkringskassan körde sitt race. Så i min journal hos kassan står det att jag är lat, inbillningssjuk och att de skulle knäcka mig. Så de tvingade mig till en lång rad intelligenstester där resultatet blev att jag är just överintelligent på allt utom matte och engelska för där är jag normalintelligent. Vad nu det spelar för roll, för jag är varken smartare eller dummare än någon annan. Jag lyckades helt enkelt skitbra på just de testerna -inget som säger att jag egentligen har en jämn profil. Nu för tiden kan jag väl skoja lite om att det inte är alla som har papper både på att man är smart och idiot ;)
Nåväl, några år senare och av en slump, hittade man nyckeln till gåtan, jag har den ganska ovanliga sjukdomen Ehlers danlos syndrom. Därv svårigheterna med smärtproblematiken bl.a.

Har sedan dess fått en ursäkt av försäkringskassan och de har aldrig någonsin jävlats med mig efter det. Snarare tvärt om.

Sådana som gärna påpekar att de är överintelligenta brukar basera det på IQ-tester. Dvs de är duktiga på matematisk logik: knep och knåp-smarta. Det säger som sagt ingenting om hur duktig man är på t ex kritiskt tänkande eller ens logisk argumentation.

Att man inte inser begränsningen av sin "överintelligens" blir ju lite roligt i sammanhanget.

Ja, jag tror att man brukar använda begreppet "överintelligent" när man försöker förstå folk med t.ex Aspbergers. Som ofta har otroliga läshuvuden och kan räkna och rita. Men som ändå inte "vet" hur man fungerar i sociala sammanhang, vilket jag ibland kan tycka att är sorgligt. Alltså att folk måste få en diagnos för att få vara med hur utmärkta tänkare de än är. Men den romantiserade bilden blir då att de vet för bra och för mycket om allt så då är det inte konstigt att de inte platsar in bland oss "normaldumma". Men det kan man ju vända och vrida hur mycket som helst.

Men i ovanbeskrivet fall så tror jag förvisso att man kan vara högintelligent och ändå rösa på SD, men när man måste påtala att man är "överintelligent" så tyder det på att man varit på någon typ av utredning för sin missanpassning och inte bevisat att man är högintelligent genom att t.ex plugga till läkare eller dylikt och under den tiden dessutom ha hunnit med en massa extrakurser.

Ju mer jag tänker på det så desto mer sällan så tror jag att sjukvården dokumenterar intelligens. Utan det är när man har anledning att finna oro för en människas personliga utveckling. Att man kan anta av personens beteende att det kan ligga ett förståndshandikapp bakom. Påvisar testet att personen är intelligent så får man ju anta andra brister. Men "dokumenterat överintelligent" låter som någon gravt socialt störd som förstått att iq-testet påvisade hög intelligens men totalt störd i den sociala och emotionella intelligensen.

Rent allmänt så är bildning och sunt förnuft inte entydigt med intelligens och jag skulle tro att, rent metaforiskt, är det enklare köra i diket med en hög intelligenskvot för en person som inte är i en omgivning där den egna intelligensen kan vårdas och utvecklas. Det är inte helt ovanligt med Mensa-medlemmar som haft problem i skolan och ganska dåliga betyg. "Rå"intelligens säger inte så där jättemycket mer om validiteten i någons åsikter än deras hand-öga koordination. Förövrigt så sägs det att Stephen Hawking (teoretisk fysiker som delvis är känd för att kunna lösa extremt komplexa matematiska problem med huvudräkning men kanske mer hos allmänheten för sin ALS) sagt att "People who brag about their IQ are losers".

@TxyGrty det är inte särskilt ovanligt med IQ-test inom sjukvården framförallt vid utredningar om olika former av NPFs som till exempel ADHD. Det krävs inte några större problem med det sociala samspelet vid en ADHD diagnos. Förövrigt är det inte helt ovanligt att väldigt intelligenta barn kan uppfattas som störande eller på annat sätt avvikande i klassrummet eftersom de inte blir stimulerade nog och är uttråkade bortom alla gränser.

Man måste skilja på olika sorters intelligens. En person som beskriver sig enligt ovan har troligtvis inte någon högre eq, alltså social intelligens. Inte heller verkar personen särskilt allmänbildad.

När jag jobbade inom autism/adhd vården så hade vi just en sådan elev. "Rainman 2" helt oslagbar på matte men knyta skorna det kunde hen inte.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 363
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 369
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama