đŸ•đŸŽâ˜€ïž Sommar dagbok â˜€ïžđŸŽđŸ•

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Jag tÀnkte göra en dagboks trÄd hÀr. Inte för jag har nÄt jÀtte viktigt att skriva om eller att jag tror att jÀtte mÄnga Àr sÄ intreserade. Men jag tycker bara att det Àr lite kul att berÀtta ifall nÄn vill lÀsa!
Jag kommer nog att skriva mera sen ikvÀll eller nÄt. För att justnu sÄ Àr jag helt konstig och seg i huvudet för att vi har varit och badat och jag blir vÀldigt pÄ verkad av vÀrmen. Men det var ÀndÄ skönt att bada! Men ja justnu sÄ ska jag bara vila enstund och sen ska jag göra andra saker.
NÄgra saker som jag kan skriva iallafall som jag an tagligen kommer skriva mest om hÀr:
🌾 Min sommar ponny! Jag har en sommar ponny som jag ska ta hand om i sommar. För att hon kan inte gĂ„ pĂ„ bete med sina kompisar och dĂ„ fick JAG frĂ„gan om att ha henne den tiden och sjĂ€lv klart sĂ„ ville jag det!
🌾 Min hund. Jag har heltenkelt vĂ€rldens bĂ€sta hund ❀
🌾 VÅRAN gĂ„rd och dĂ„ menar jag mina förĂ€ldrars och min. Dom har köpt en gĂ„rd som vi kommer fĂ„ till gĂ„ng till i augusti tror jag. SĂ„ det Ă€r ju i slutet pĂ„ sommaren men kommer sĂ€kert planera osv innan!
🌾 Sommar saker! SĂ„klart efter som att det Ă€r sommar! Som att bada och vara med min pojkvĂ€n och kompisar och Ă„ka pĂ„ semester osv ☀
SĂ„ ja om nĂ„n tycker att det Ă€r kul att lĂ€sa lite om sĂ„nt sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna lĂ€sa hĂ€r om min sommar! Och om ni inte vill sĂ„ Ă€r det bara att lĂ„ta bli sĂ„ slipper ni störa er pĂ„ nĂ„t ❀ Jag hoppas iallafall att ALLA har en sĂ„ bra sommar sommöjligt ifrĂ„n förut sĂ€ttingarna!
 

Början av sommar lovet
Nu tÀnkte jag skriva lite om början pÄ mitt sommar lov.
Det har hĂ€nt extremt mycket förmig ett tag och helt Ă€rligt sĂ„ kommer jag inte ens hĂ„g allt som hĂ€nde runt dĂ„. Men ja en sak var att M som var en hund som bodde med mig i ungefĂ€r tvĂ„ Ă„r. Och som be tydde EXTREMT mycket förmig och han pĂ„riktigt rĂ€ddade mitt liv ❀ PĂ„ FLERA sĂ€tt egentligen. Men ja han iallafall var tvungen att Ă„ka till hund himlen 💔 😭 SĂ„ sjĂ€lv klart sĂ„ var det HEMSKT och fruktan svĂ„rt att gĂ„ genom sam tidigt som flera andra jobbiga saker 💔
Men pĂ„ nĂ„t sĂ€tt sĂ„ tar jag mig framĂ„t en timme itaget Ă€ndĂ„. Även fast det ibland gör vidrigt ont men det GÅR. Heltenkelt för att jag inte har nĂ„tannat val.
Jag hade Ă€ven en jĂ€tte fin och be tydande dröm med M som hjĂ€lpte vĂ€ldigt mycket mot den vĂ€rsta saknaden ❀
Sen i söndags sĂ„ kom D som Ă€r min sommar ponny. SĂ„ nu i ungefĂ€r en mĂ„nad sĂ„ Ă€r hon iprincip som min 💜 Och hon har tagit det vĂ€ldigt bra att hon bor hĂ€r nu och kommer vĂ€ldigt bra överens med den hĂ€sten som sover inne med henne pĂ„ nĂ€tterna och sĂ„ 💜
Jag red Ă€ven igĂ„r. Först sĂ„ ville jag inte men jag blev lite över talad och det gick Ă€ndĂ„ bra. Eller det var vĂ€l inte att jag inte VILLE men jag var o sĂ€ker och det kĂ€ndes jobbigt och sĂ„. Men det blev ju iallafall bra Ă€ndĂ„ 💜
Men ja det Àr vÀl början av sommaren. Sen har det ju Àven varit midsommar osv men jag gjorde inte nÄt sÄ speciellt dÄ.
En annan sak som jag vill skriva Àr att jag Àr pÄ en sÄÄÄÄ mycket bÀttre plats liksom mentalt nu motför förut nÀr jag skrev hÀr. SjÀlv klart sÄ Àr det jobbigt ibland och det Àr helt normalt! Men jag har lÀrt mig mycket bÀttre tanke sÀtt om vissa saker och hur jag kan för hÄlla mig till andra osv. SÄ jag har tillexempel be hövt Àndra endel relationer osv och hur jag tÀnker. Och det har varit vÀldigt jobbigt men i lÄng tid sÄ Àr det ÀndÄ MYCKET bÀttre!
Jag kommer inte gĂ„ in i detaljer om det men det jag kan sĂ€ga Ă€r att man ska ha vĂ€nner som man kan lyfta varandra liksom. Och att man mĂ„r bĂ€ttre av att prata med denandra inte tvĂ€rtom. Det rĂ€cker liksom inte att det har varit bra förut eller att man VILL att det ska vara bra utan man mĂ„ste se hur det ÄR.
Och Àven att dom allra allra flesta i vÀrlden spelar faktist ingen roll. Man mÄste liksom inte vara vÀn med ALLA. Utan man kan ha nÄgra vÀnner och resten be höver man inte ta pÄ sÄmycket allvar liksom.
Och att verkligen in se dom tvĂ„ sakerna pĂ„riktigt gör sĂ„Ă„Ă„ mycket skillnad förmig! Även fast jag sĂ„klart mĂ„ste pĂ„ minna mig om det fort farande för det tar tid att Ă€ndra hur man tĂ€nker.
Men ja sen set MEST viktiga Ă€r sĂ„klart att jag har min hund 💙 Som jag Ă€lskar mer Ă€n ALLT och jag gör ALLT för han 💙
Nu ska jag ut och ta in D och fixa till henne för natten och sĂ„ 💜 Det Ă€r vĂ€ldigt mysigt att ha som en egen ponny igen iallafall 💜
 
Stall jobb
Jag har som ett "sommar jobb" att jag Àr an svarig för stallet pÄ morgonen i tvÄ veckor. SÄ jag "jobbar" dÀr frÄn sju till tio och sen sÄ Àr det Àven mitt an svar att ge D hö vid lunch och mellis och kvÀllen nÀr hon kommer in.
SÄ det Àr ju ganska mycket an svar! Och Àven pÄ morgonen sÄ Àr det mitt an svar att slÀppa ut D och denandra hÀsten som sover inne och att fixa vatten till alla och göra stall sysslor osv.
SjÀlv klart sÄ Àr jag ÀndÄ inte sjÀlv utan en personal Àr med mig i stallet. Men det Àr ÀndÄ MITT an svar nu.
Och jag har ju skött om hÀstar förut och Àven haft egna osv. Men det var flera Är sen och jag har inte haft det sÄhÀr som MITTEGET an svar utan nÀr jag hade mina ponnysar sÄ var det ÀndÄ mamma som hade sjÀlva an svaret pÄ ut slÀpp osv.
Men jag kan sĂ€ga att det Ă€r faktist VÄLDIGT jobbigt! AlltsĂ„ jag tycker ju om hĂ€star och att vara i stallet och sĂ„! SĂ„ jag menar inte jobbigt som nĂ„nting neggativt utan mera att jag blir vĂ€ldigt trött av det och att det kĂ€nns som att jag har massa saker att göra helatiden. Och att jag blir stressad för att jag mĂ„ste ha koll pĂ„ tiderna osv.
Men sjĂ€lv klart sĂ„ VET jag ocksĂ„ att det Ă€r ett an svar som man be höver lĂ€ra sig och trĂ€na pĂ„ för fram tiden o avsett! SĂ„ jag menar INTE att klaga utan det Ă€r bara jobbigt förmig NU Ă€ndĂ„ Ă€ven fast det Ă€r en bra sak liksom 💜
 
LÄst trÄd
Jag kom pÄ en sak till som jag ville förklara lite fort! Men det Àr att jag har denhÀr dagboks trÄden lÄst sÄ att inte andra kan skriva svar.
Jag vet att vissa tycker att det Àr dÄligt osv. Och det Àr nog bÄde för delar och nack delar med det!
Men det som Ă€r justnu Ă€r att min överens kommelse med personal och med mina förĂ€ldrar Ă€r att jag FÅR INTE ha en dagboks trĂ„d som andra kan skriva i. Utan om jag vill skriva hĂ€r sĂ„ mĂ„ste jag ha en lĂ„st trĂ„d.
Och ja jag VILL ju skriva hĂ€r för att jag vill kunna dela vissa saker med andra hĂ€r! Och efter som att det Ă€r flera som har skrivit pm tillmig sĂ„ vet jag att iallafall nĂ„gra upp skattar det ❀ SĂ„ dĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt enkelt att vĂ€lja att ha en lĂ„st trĂ„d förmig!
Men OM nÄn skulle vilja skriva nÄnting till MIG sÄ Àr det sÄklart bara att skriva ett pm! Men detenda som ni kan tÀnka pÄ isÄfall Àr att nÄnannan KAN lÀsa det somexempel mamma eller en personal. Inte att dom lÀser allt men dom KAN iallafall göra det.
 
IgÄr och idag sÄ har det varit lite mera jobbigt. Eller jag vet inte hur jag ska förklara. Men att det kÀnns som jag inte hinner eller orkar nÄnting och att bÄde andra men framför allt jag blir be sviken pÄ migsjÀlv för allt som jag INTE klarar.
Även fast jag sjĂ€lv klart vet att jag ska tĂ€nka pĂ„ det jag KLARAR och inte det jag inte klarar! Men det Ă€r Ă€ndĂ„ svĂ„rt. Och jag vet att det Ă€r helt normalt att jag Ă€r sĂ„ trött och slut i mitt batteri nu men jag tycker Ă€ndĂ„ att det Ă€r jobbigt.
Men idag Ă€r iallafall fredag sĂ„ imorgon har jag inte stallet. Utan dĂ„ har personalen sagt att jag FÅR INTE vara i stallet pĂ„ morgonen. För att dom vet att jag Ă€r en som gör saker 100 % sĂ„ nu tillexempel med stallet och med D sĂ„ frĂ„gar inte jag om jag kan fĂ„ hjĂ€lp liksom utan jag vill klara allt sjĂ€lv. Men egentligen sĂ„ be höver jag ju Ă„ter hĂ€mting ocksĂ„ sĂ„ dĂ€rför sĂ„ fĂ„r jag heltenkelt inte vara i stallet pĂ„ morgonen pĂ„ helgen sĂ„ dĂ„ blir jag lite halv tvingad att ta sov morgon och sĂ„.
Och jag fattar ju varför och det ÄR sĂ€kert bra egentligen Ă€ven fast det kĂ€nns lite jobbigt justnu.
Men ja jag vet att det ÄR viktigt att ha Ă„ter hĂ€mting och att ladda upp sitt batteri. Och för att göra det sĂ„ mĂ„ste man som ha mindre krav pĂ„ sigsjĂ€lv ibland. Och Ă€ven att man mĂ„ste kanske vĂ€lja bort att göra vissa saker eller att vĂ€lja att inte ha kontakt med vissa personer osv. Om det heltenkelt tar jĂ€tte mycket batteri men inte ger sĂ„mycket. Det Ă€r nĂ„nting som jag verkligen har lĂ€rt mig hur viktigt det Ă€r och hur mycket det kan pĂ„ verka en neggativt om det Ă€r personer som inte Ă€r bra för en!
SÅKLART sĂ„ kan det vara svĂ„rt Ă€ndĂ„! Och man kan sakna dom och önska att man kunde ha kontakt osv. Men ibland sĂ„ Ă€r det Ă€ndĂ„ det rĂ€tta att inte ha det eller att ha mindre kontakt och sĂ„.
SĂ„ det kommer an tagligen att vara vissa personer som jag kanske alltid kommer att sakna pĂ„ ett sĂ€tt. Men Ă€ndĂ„ sĂ„ vet jag att dom som jag VÄLJER i mitt liv nu det Ă€r sĂ„na som verkligen Ă€r BRA förmig. Som laddar mitt batteri och att jag mĂ„r bra av att um gĂ„s med dom osv. Och jag Ă€r VÄLDIGT glad för att jag har dom! ❀
 
Nya syn sÀtt
Idag har jag en över tÀnknings dag. Det blir ganska sÄ enkelt det nÀr jag Àr trött och sÄ. DÄ över tÀnker jag alltmöjligt.
Men en sak som jag har in sett och som jag hÄller pÄ att trÀna pÄ liksom. Men det Àr som jag tror Àr en EXTREMT viktig sak för att mÄ bÀttre! O avsett om man har mÄnga trauman osv som jag har eller om man inte har det. Men det Àr att man INTE ska bry sig sÄmycket vad andra tÀnker om en!!
För att det kommer ALLTID att finnas dom som har Ă„ sikter om allt man gör. Och domflesta vet egentligen inte hur det ÄR. Men mĂ„nga kanske tror att dom vet hur man tĂ€nker eller varför man gör nĂ„nting eller vad som har hĂ€nt osv fast dom inte vet det egentligen.
Men det Àr nÄnting som man bara mÄste lÀra sig att ha ett paraply för. AlltsÄ att man bara sÀtter upp sitt paraply sÄ fÄr det rinna av. ALLA be höver det!
Kolla bara pĂ„ Taylor Swift tillexempel som Ă€r en av VÄRLDENS mest framgĂ„ngs rika! Hon Ă€r jĂ€tte bra pĂ„ musik och hon Ă€r jĂ€tte snygg och domflesta tycker om henne. Men Ă€ven hon har o vĂ€nner och folk som klagar pĂ„ hur hon gör saker osv! SĂ„ Ă€ven hon mĂ„ste lĂ€ra sig att hantera det liksom. Och Ă€ven hon har sĂ€kert vissa saker som triggar jobbiga tankar eller sĂ„nt. SĂ„ det Ă€r verkligen för ALLA!
Jag vet inte hur andra Àr men jag tycker iallafall att det blir som lite annat pers pektiv dÄ. Ifall nÄn sÀger nÄt taskigt eller pratar skit om mig eller nÄt. SÄ förut sÄ tog jag Ät mig allt sÄnt och det blev sjÀlv klart vÀldigt jobbigt! Och jag blev verkligen pÄriktigt ledsen av att bli miss förstÄdd eller om nÄn trodde saker om mig som inte stÀmde.
Men nu sÄ har jag ÀndÄ ett annat sÀtt att tÀnka som jag trÀnar pÄ iprincip varje dag. Och det Àr precis sÄ att ALLA rÄkar ut för sÄnt Àven Taylor Swift. Och det av gör liksom inte om man Àr en bra person eller om man gör fram steg eller nÄnting. Och man mÄste inte bli vÀn med alla utan det Àr okej att vara inte gilla nÄn!
Men det Ă€r sĂ„klart inte okej att vara taskig för det och jag kommer ALLTID att stĂ„ upp för migsjĂ€lv OCH andra om det Ă€r viktigt förmig! För det jag jag ocksĂ„ lĂ€rt mig av en vĂ€ldigt smart person som jag faktist kĂ€nner hĂ€rifrĂ„n! Men nu kanske inte jag sĂ€ger exakt dens ord men ungefĂ€r att det Ă€r viktigt att man lyssnar pĂ„ SINEGEN kĂ€nsla och att man stĂ„r upp för SIGSJÄLV. Ibland kanske man Ă€r ensam osv eller blir sviken eller blir o sams med nĂ„n eller vadsomhelst men den allra mest viktiga personen att bry sig om och vara VÄN med och att vara snĂ€ll mot Ă€r sigsjĂ€lv! ❀
 
Min pojkvÀn
IgÄr kvÀll sÄ skrev jag i en annan trÄd hÀr om en sak som jag störde mig pÄ med min pojkvÀn. Och efter som att nÄgra verkade tolka in andra saker osv sÄ började jag tÀnka mera pÄ det och dÄ tÀnkte jag passa pÄ att skriva lite om min pojkvÀn och vÄran relation osv!
Men ja det som var igĂ„r var att jag ville göra en sak som jag inte kan göra SJÄLV utan att han skulle be höva vara med pĂ„ det. Men han sa helt tvĂ€r nej inte för att inte HAN ville göra det eller att HAN hade nĂ„t mot det. Utan för att han vet att JAG inte fĂ„r och att han inte vill bryta för troendet ifrĂ„n personalen dĂ€r jag bor.
Och just DÅ sĂ„ var jag iriterad pĂ„ han och att han liksom inte kunde vara dum i huvudet MED mig med den enda saken. Och att andledningen för att han sa nej var pĂ„grund av att han inte ville gĂ„ mot personalen liksom sĂ„ det kĂ€ndes lite som att han valde deras sida motför min.
Och alltsĂ„ det var inget helt sjukt som jag ville göra utan egentligen bara nĂ„nting helt normalt som nog dom FLESTA runt min Ă„lder gör eller har gjort med sin pojk eller flickvĂ€n eller kompisar eller sĂ„nt. Men bara att jag fĂ„r inte göra det för personalen dĂ€r jag bor pĂ„grund av vissa andledningar. Men jag kan nĂ€stan lova att MÅNGA andra har gjort sĂ„nt Ă€ven fast dom inte fick nĂ€r dom var unga osv. MÅNGA av er har sĂ€kert ocksĂ„ gjort det nĂ€r ni var unga! Men men det har ingen be tydelse!
Men iallafall sÄ kanske vissa tyckte att det fram stog som att jag Àr o mogen och att min pojkvÀn ALLTID mÄste vara den kloka liksom och att jag pressar han om saker osv. Och sÄ Àr det VERKLIGEN inte!
Utan vi har pĂ„riktigt en JÄTTE BRA relation ❀ Och vi har vĂ€ldigt mycket respekt för varandra och iprincip alla som har sagt nĂ„t tycker att vi Ă€r bra för varandra ❀
Vi började att kÀnna varandra för att jag började i hans klass och min kompis kÀnde han. SÄ hon iprincip fixade hop oss i början för bÄda vi var jÀtte blyga dÄ sÄ vi skulle nog aldrig ha vÄgat ifall inte hon hade som hjÀlpt till dÄ i början!
Men sen nĂ€r vi började att um gĂ„s bara han och jag sĂ„ upp tĂ€ckte vi att vi Ă€r iprincip perfekta ihop. Jag fattar att det nog lĂ„ter över drivet men det Ă€r verkligen som att vi hör ihop pĂ„riktigt. Och Ă€ven fast ingen av oss har varit ihop med nĂ„nannan innan sĂ„ blev det ganska sĂ„ snabbt seriöst mellan oss liksom ❀
Men ja nĂ„gra exempel hur vi passar sĂ„Ă„Ă„ bra ihop Ă€r för att jag Ă€r oftast mera impul siv och han Ă€r mera att han tĂ€nker efter mycket. SĂ„ lite som att jag gasar och han bromsar sĂ„ blir det lagom fart. Och vi Ă€r blyga bĂ„datvĂ„ men vi kan vara vĂ€ldigt öppna med varandra. Och vi har vĂ€ldigt mycket respekt för varandra och an passar för denandra om saker och vi BÅDA litar 100 % pĂ„ denandra.
SÄ med det igÄr tillexempel att jag blev iriterad pÄ hur han tÀnkte. SÄ för andra sÄ kanske det Àr en stor sak och att man har ett stort brÄk osv. Och JA det var ett av dom största "brÄken" som vi har haft men fort farande inte MYCKET. Utan han visste att jag störde mig pÄ hur han tÀnkte och jag visste att han störde sig pÄ hur jag tÀnkte. Men Àven fast vi störde oss pÄ denandra sÄ hade vi ÀndÄ respekt liksom. Och vi kan ju vara öppna till varandra och prata om saker. SÄ jag sa heltenkelt hur jag kÀnde och att jag skulle vilja att han kunde vara dum i huvudet MED mig enenda gÄng och göra ett dÄligt be slut. Och hans svar om det var att han som smÄ skrattade lite och sa att han kan det nÄngÄng men inte om en sÄn sak som dethÀr handlade om.
SĂ„ ja det Ă€r vĂ€l bara att saker kan upp fattas VÄLDIGT o lika frĂ„n vem som lĂ€ser eller lyssnar eller sĂ„. Och dĂ„ kan det ju kanske bli sĂ„ att vissa tolkar som att det Ă€r ett stort brĂ„k liksom och att man Ă€r o trevlig och nĂ„n blir pressad och bla bla. Fast det egentligen kanske bara Ă€r en liten sak och att man pratar i telefonen i en kvart sĂ„ Ă€r allting löst och man sĂ€ger att man Ă€lskar varandra ❀
 
KvÀlls ridning
Idag har jag ridit ut med min kompis ❀ Eller ja nu ikvĂ€ll. Och det var sĂ„klart ingen jĂ€tte rid tur men Ă€ndĂ„ JÄTTE mysigt och EXAKT som jag be hövde idag! 😍
Vi bara skrittade en kort runda kanske 20 minuter eller nÄnting. MAX 30. Men det var sÄÄÄ skönt att bara kÀnna mig normal liksom och att jag var ute och red med en kompis som vemsomhelst.
Och sĂ„nthĂ€r Ă€r ju lite som tabu att skriva men jag Ă€r faktist VÄLDIGT stolt att jag kan ta hand om D och att JAG har fĂ„tt det för troendet och att jag kan rida ut med henne och allt sĂ„nt! För att pĂ„grund av mina fysiska förut sĂ€ttingar sĂ„ var det inte lĂ€nge sen egentligen sĂ„ trodde jag att jag aldrig skulle rida igen. Men nu sĂ„ KAN jag det OCH jag kan klara iprincip allting sjĂ€lv förutom att lyfta upp sadeln.
OCH jag Àr stolt för att Àven fast det var en jobbig efter middag bÄde för mig och min kompis sÄ gick vi ÀndÄ mot det och tog en rid tur OCH att det blev bra!
OCH det sista sĂ„ Ă€r jag stolt för att jag kĂ€mpar sĂ„ jĂ€vla mycket och för att jag ger verkligen 100 % med saker! Jag har fĂ„tt endel skit i vissa perioder för hur jag Ă€r eller att jag Ă€r migsjĂ€lv liksom. Men det har egentligen bara gjort mig starkare och gett mera erfaren heter och mera kun skap om andra. SĂ„ Ă€ven fast mĂ„nga kanske skulle ha gett upp i min sitation SPECIELLT nu för att "min" ena hund har dött och jag har ENLIGT MIG miss lyckats ett Ă„r till i skolan och jag har en jĂ€tte jobbig operation som jag mĂ„ste göra efter sommaren osv och ÄNDÅ sĂ„ har jag klarat att ta hand om D i en vecka nu och jag kĂ€mpar bara pĂ„ liksom.
 
BĂ€sta sommaren
Jag blev bannad hĂ€rifrĂ„n i en hel mĂ„nad av nĂ„n vĂ€ldigt konstig andledning som domflesta inte ens fattar 😅
Men iallafall sĂ„ har denhĂ€r sommaren varit den BÄSTA pĂ„ flera flera Ă„r! Eller ja egentligen den bĂ€sta sen jag var 11 iallafall och kanske Ă€nnu lĂ€ngre.
Jag har haft en super bra sommar sommar med D och jag har ut vecklats sĂ„ EXTREMT mycket med henne! SĂ„ förutom en vecka som vi var bort resta sĂ„ har jag ridit nĂ€stan varje dag. Och jag har galopperat i skogen jag har tillochmed hoppat igen! Inte sĂ„ högt men Ă€ndĂ„ att jag HAR gjort det Ă€r VÄLDIGT stort för mig!
Och jag kan hĂ€mta D i hagen göra ordning allting ta ut henne till rampen och sitta upp SJÄLV nu! Men ja nu sĂ„ Ă„kte hon hem igĂ„r sĂ„ vĂ„ran dröm sommar Ă€r slut nu 💔 Men jag Ă€r sĂ„Ă„Ă„ tack sam att JAG fick för troendet att ha henne och OM nĂ„n frĂ„n den ridskolan lĂ€ser hĂ€r och fattar att jag Ă€r jag som hade henne sĂ„ TACK!! ❀ Ni Ă€r helt under bara och ni har vĂ€rldens finaste ridskole ponny 💜
Vi har ocksĂ„ haft en semester vecka som vi var pĂ„ en ö och det var HELT under bart! Den veckan var nog dĂ„ jag lĂ€rde mig mest och ut vecklades mest och verkligen hittade MIGSJÄLV och kom tillbaka till den som jag tappade bort nĂ€r jag var 14. Men nu har jag hittat henne igen och det Ă€r sĂ„ skönt för att ÄNTLIGEN sĂ„ Ă€r jag liksom helt JAG igen!
Och snart ska jag Ă„ka pĂ„ en mini semester med mina förĂ€ldrar och min pojkvĂ€n som nog blir en jĂ€tte bra av slutning pĂ„ en under bar sommar ❀
 
Ed Sheeran
Jag glömde ju att skriva en viktig sak förut! Men nĂ€r jag kom hem frĂ„n vĂ„ran semester resa sĂ„ hade jag en överaskning i mitt rum. Och dĂ„ var det ett hemma gjort pussel sĂ„ först fattade jag inte vad det var. Men sen sĂ„ in sĂ„g jag att det var ett pussel sĂ„ jag la det. Och dĂ„ var det att JAG SKA SE ED SHEERAN!!! 😍😭😍
Jag tror att ALLA som kĂ€nner mig vet hurmycket jag Ă€lskar han. Och att det har varit min DRÖM liksom Ă€ven nĂ€r jag har mĂ„tt extremt dĂ„ligt sĂ„ har jag haft det som ett mĂ„l att nĂ„ngĂ„ng ska jag se Ed Sheeran.
Och nu sÄ hade mamma fixat biljetter tills nÀr han kommer till Stockholm nÀsta Är!! Och dÄ kommer JAG vara dÀr!
 
VÀrldens bÀsta helg
Jag har haft en jĂ€tte jĂ€tte JÄTTE bra helg med mamma pappa min pojkvĂ€n och min hund ❀❀❀❀
Jag kommer inte att skriva om allting hĂ€r men kan bara sĂ€ga att det var jĂ€tte mysigt och jag Ă€r VÄLDIGT stolt över migsjĂ€lv för allt som jag har klarat denhĂ€r helgen! För jag har bĂ„de gjort saker som var lĂ€skiga och som jag hade Ă„ngest för innan men det gick bra Ă€ndĂ„. Och jag har Ă€tit konstig mat som jag aldrig hade Ă€tit innan men varisig anorexi monstret som jag har haft eller min autism hjĂ€rna som vill ha somvanligt fick ta kontrollen liksom utan JAG valde att jag ville testa annan mat.
Plus sÄ Àven gjorde jag och min pojkvÀn en tre rÀtters middag som mamma och pappa iallafall sa att det var jÀtte gott. Och det var inte liksom enkel mat utan ganska sÄ lyxig iallafall Àven fast varisig han eller jag Àr sÄ bra pÄ mat.
Plus SÅKLART det största att frĂ„n i fredags morgon tills nu pĂ„ söndag eftermiddag sĂ„ har jag varit med dom. Det Ă€r det lĂ€ngsta pĂ„ TRE ÅR som jag inte har haft personal i nĂ€r heten och JAG KLARADE DET!! Jag fick ingen panik attack inget ut brott inga dĂ„liga tankar att göra nĂ„t dumt utan heltenkelt sĂ„ gick det BRA!! Och det tycker iallafall jag att jag ska vara vĂ€ldigt stolt för!
 
Min dröm ponny
Som ni nog vet sĂ„ har mina förĂ€ldrar köpt en gĂ„rd och vi ska fixa sĂ„ vi kan ha hĂ€star hemma ❀ SĂ„ bĂ„de för mig och för min mamma sĂ„ Ă€r det en DRÖM som ska bli sann!
Och justnu sĂ„ har min mamma en ponny men jag ska ocksĂ„ fĂ„ en ponny om ett tag ❀ Jag hade ju egna ponnysar förut för flera Ă„r sedan men det kĂ€nns Ă€ndĂ„ VÄLDIGT speciellt nu för att jag trodde inte att jag skulle kunna ha en egen ponny igen nĂ„nsin. Men nu sĂ„ kommer jag snart att ha det!
Men ja jag mĂ„r inte sĂ„ bra justnu av vissa andledningar sĂ„ jag tĂ€nkte att jag kan skriva lite om hur min DRÖM PONNY skulle vara!
SÄ det skulle vara ett sto och runt ungefÀr 135 cm i mank höjd. Och rasen sÄ HELST en fell ponny men egentligen sÄ Àr inte det det mest viktiga. Men HELST iallafall en fell ponny eller nÄnannan engelsk ponny ras som kallas för mountain and moorland eller nÄn korsning med sÄna raser. Eller tinker för dom Àr ocksÄ vÀldigt fina!
FĂ€rgen sĂ„ skulle jag allra helst vilja ha en hel svart eller en skimmel som Ă€r helt vit ❀ Men Ă€ven exmoor ponnyer som Ă€r mörk bruna med mjöl mule Ă€r VÄLDIGT gulliga! Och om det skulle vara en tinker eller tinker korsning sĂ„ skulle svart skĂ€ck ocksĂ„ vara vĂ€ldigt fint.
Och ja lite mera kraftig i kroppen och mycket hov skĂ€gg och man och svans och pann lugg för att det Ă€r sĂ„Ă„Ă„ fint ❀
Och Älder skulle jag vilja ha runt 6-7 Är ungefÀr. Jag vet att det Àr ungt men jag skulle vilja ha en ung sÄ att vi kan ut vecklas tillsammans och att den inte Àr sÄ jÀtte in lÀrd pÄ annan ridning liksom. Utan jag tror att det blir lÀttare för den att lÀra sig med mig om den inte Àr sÄ gammal.
Efter som att jag har rullstol och jag har inte vÀrldens bÀsta balans och styrka och sÄnt sÄ Àr det EXTREMT viktigt att det Àr en trygg och sÀker ponny! SÄ liksom o rÀdd och stabil i sÀttet och inte testa och vara buffig osv. Och den mÄste vara ganska lugn i ridningen men ÀndÄ gÄ av sigsjÀlv liksom. SÄ pigg men lugn om man kan sÀga sÄ. Och inte som endel hÀstar som Àr vÀldigt lugna och snÀlla men dom Àr nÀstan som lite av stÀngda. Men sÄ vill inte jag ha utan den ska ÀndÄ vara uppmÀrk sam och kÀnslig för mina signaler osv.
Och jag kommer att bara rida den bett löst och med en bom lös sadel. Och absolut inte med spö eller sporrar eller nĂ„nting sĂ„nt. DethĂ€r kanske lĂ„ter hemskt men jag har in sett att som jag red förut Ă€r inte som jag vill göra mera. Inte för att jag var dum mot mina ponnysar men jag vill bara inte göra nĂ„nting som Ă€r att tvinga den. Utan det viktigaste förmig nu Ă€r att ha en BRA relation och att jag och min ponny litar pĂ„ varandra och vill vara med varandra osv ❀
Jag kommer nog mest att rida ut men jag vill Àven trÀna WE och kanske tÀvla i fram tiden. Och jag vill hoppa lite. Jag har kollat endel pÄ youtube pÄ en i England som tÀvlar i working hunter klasser och dÄ Àr det hinder som ser lite terrÀng aktiga ut och det ser sÄÄÄ kul ut! SÄ jag skulle jÀtte gÀrna vilja ha sÄna hinder hemma pÄ en grÀs bana sÄ att jag kan hoppa lite hemma. Men bara smÄ hinder kanske 25-50 cm.
Men ja det Ă€r vĂ€l allt som jag kommer pĂ„ nu iallafall ❀
 

Bifogade filer

  • Fell-Pony-Breed-Profile.jpg
    Fell-Pony-Breed-Profile.jpg
    116,3 KB · Visningar: 31
Vi har kollat pÄ en ponny
Jag kommer inte skriva sÄ jÀtte mycket om den hÀr för det kÀnns som att hÀnga ut Àgarna liksom. Men ja det var en jÀtte fin ponny och vÀldigt snÀll och sÄ! Jag kunde inte prov rida den men det Àr ju inte sÄ konstigt att jag inte kan efter som att domflesta ponnysarna Àr ju inte vana med att den som rider har rullstol och jag Àr inte precis sÄ modig heller.
Men ja varför det blev att vi kollade pĂ„ den var för att mamma visste att jag inte har mĂ„tt sĂ„bra i nĂ„gra dagar och att hon ville att jag skulle tĂ€nka pĂ„ nĂ„nting possitivt i fram tiden liksom. SĂ„ ja tillexempel att jag kommer att fĂ„ en egen ponny. Och hon sĂ„g en annons pĂ„ en som verkade jĂ€tte bra sĂ„ nĂ€r hon pratade med dom sĂ„ undrade dom om vi ville komma och kolla pĂ„ den IKVÄLL.
SÄ vi kollade nÀr dom visade den och vi var med och hanterade den lite och sÄ. Och somsagt den var jÀtte fin och snÀll men det var tre saker som inte var liksom PERFEKT förmig bara som Àr:
1. Det Àr en valack. Och jag vill VERKLIGEN ha ett sto.
2. Den Àr lite förgammal motför jag vill ha. AlltsÄ inte GAMMAL men lite Àldre motför jag helst vill.
3. Den verkade lite för seg liksom. Eller jag vill inte lÄta taskig om nÄn men den var vÀldigt lugn. Och det kan ju vara en jÀtte bra egen skap! Men JAG vill ha en som Àr liiite piggare iallafall.
Men ja ifall det skulle vara en ponny som var helt perfekt i ALLT men det var en valack sÄ skulle det vÀl ÀndÄ vara okej. Eller om den var HELT perfekt men nÄgra Är Àldre bara den inte var typ 20 kanske.
Men ja den ponnyn idag var somsagt jĂ€tte fin och den kommer nog att bli en HELT perfekt familje ponny till nĂ„nannan familj ❀ Men den var inte helt rĂ€tt förmig bara.
 
En jobbig dag
Idag har varit en vÀldigt jobbig dag förmig. Och jag tÀnkte pÄ om jag skulle skriva hÀr men jag har kommit fram till JA det ska jag faktist!
För att det Àr okej att ha Àven vÀldigt jobbiga dagar. Och som en personal brukar sÀga att det Àr okej att ha jobbiga dagar och mÄ dÄligt men det Àr nÀr man lÄter det vara ifred i huvudet och man inte för medlar det till nÄn det Àr dÄ det kan bli dÄligt.
Och sjÀlv klart sÄ har jag för medlat till personalen hur jag mÄr och varför!
Min sommar ponny har Äkt hem. Och ja jag kan trÀffa henne en gÄng i veckan men det Àr sÄklart inte samma sak som att hon var som min!
Och sommaren Àr iprincip slut sÄ snart börjar skolan osv.
Jag ska göra en skit jobbig operation som jag INTE VILL göra som jag har jÀtte mycket Ängest för.
Och jag har relations problem kan man sÀga. Inte med min pojkvÀn men med vissa vÀnner och vissa andra.
Och mamma och pappa har börjat fixa ordning pÄ gÄrden och ska flytta. Och om nÄgra mÄnader sÄ ska jag ocksÄ bo dÀr. Och jag ska fÄ en egen ponny igen. DethÀr sista Àr sÄklart BRA saker! För jag har ju lÀngtat tills att bo hemma igen och jag trodde aldrig att jag skulle kunna ha en egen ponny igen. SÄ sÄklart Àr det bra men det Àr ÀndÄ vÀldigt stora för Àndringar förmig och det Àr jobbigt med sjÀlva för Àndringarna Àven fast det Àr bra saker.
SÄ ja det Àr mÄnga andledningar att det Àr jobbigt idag och detmesta kan nog domflesta förstÄ. Och att det Àr liksom inget konstigt eller fel att mÄ dÄligt ibland för sÄna saker.
Men det som Àr en STOR skillnad nu mot förut Àr hur jag tÀnker. För att förut sÄ var det att jag mÄdde dÄligt dÄ orkade jag inte finnas och jag kanske hade extremt dÄliga tankar. Eller alltsÄ tankar att göra extremt dÄliga saker.
Men nu sÄ Àr jag mycket mera kompis med migsjÀlv. SÄ jag Àr liksom snÀll i tanken och frÄgar vad jag be höver. Och idag har det varit tillexempel prata med personalen om saker. LÀsa pÄ om vissa saker. Ligga i sÀngen och gosa med min hund. Prata med mamma och pappa. Och dÄ jag jag heltenkelt gjort dom sakerna och Àven fast det Àr en jobbig dag och jag inte mÄr bra sÄ KAN jag hantera det nu och jag KAN be om hjÀlp och ta mot hjÀlp nÀr det be hövs.
 
Kusin vitamin pĂ„ gĂ„rden ❀
Idag har jag varit pĂ„ gĂ„rden nĂ€stan hela dagen! AlltsĂ„ VÅRAN gĂ„rd sĂ„ jag tĂ€nkte skriva lite om det ❀
Men ja mamma och pappa hĂ€mtade mig imorse eller förmiddagen sĂ„ Ă„kte vi dit. Och först sĂ„ kollade vi i MITT HUS för att JA jag kommer ha ett EGET HUS!! 😍 SĂ„ vi kollade dĂ€r vad jag vill Ă€ndra osv och mĂ€tte för hur vi ska bygga min sĂ€ng och vilka möbler som jag kan ha dĂ€r osv. Och sen visade dom i stora huset eller mammas och pappas hus eller hur jag ska sĂ€ga. Men ja jag har ju aldrig sett in sidan pĂ„ husen förut sĂ„ det var kul att se och vad dom hĂ„ller pĂ„ reno vera och sĂ„!
Iallafall sĂ„ dĂ„ nĂ€r vi var dĂ€r sĂ„ kom min moster och min yngsta kusin dit och dom hade med lunch sĂ„ vi Ă„t och satt och pratade och sĂ„. Och det Ă€r lite sjukt för att min kusin Ă€r 14 nu. SĂ„ hon Ă€r den Ă„ldern nu som jag var nĂ€r mitt liv liksom vĂ€nde nerĂ„t om man sĂ€ger sĂ„. Och det Ă€r sĂ„ sjukt för att hon Ă€r liksom LITEN! Men ja. Det var jĂ€tte mysigt att bara sitta och prata med dom och att allt kĂ€ndes som förut ❀
Sen efter ett tag sĂ„ kom Ă€ven min andra kusin och hennes pojkvĂ€n. Och hon Ă€r 20!! Och det Ă€r HELT sjukt för att jag tĂ€nker verkligen INTE henne som vuxen men hon Ă€r ju det! Och hon och hennes pojkvĂ€n har en egen lĂ€genhet och allt sĂ„nt. Men ja dom och pappa och min moster började fixa med staket till hĂ€starna sĂ„ att det ska vara klar tills nĂ€r vi hittar MIN ponny ❀ SĂ„ dom höll pĂ„ med det nĂ€stan hela eftermiddagen och jag och mamma och min lilla kusin fixade lite inne i köket och sen bakade vi kladd kaka. Som jag gör nĂ€stan varje gĂ„ng som jag har hem besök verkar det som men jaa vad ska jag sĂ€ga jag Ă€lskar kladd kaka heltenkelt!
Det har iallafall varit en super mysig dag med HELA min familj och denenda som saknades var min pojkvĂ€n ❀ DĂ„ hade det varit HELT perfekt! Eller ja mammas ponny och min fram tida ponny saknades ju ocksĂ„ sĂ„klart ❀
Vi Ät pizza pÄ ett stÀlle ganska sÄ nÀra vÄran gÄrd sen innan jag Äkte tillbaka hit till hvb. Och nu Àr jag ledsen och har Ängest men jag har lÀrt mig att det Àr normalt och ganska vanligt i min sitation nÀr man liksom börjar ha mera hem besök och det Àr som tvÄ o lika vÀrldar som inte riktigt passar. En hemma vÀrld och en hvb vÀrld. Och det kan vara ganska svÄrt att fÄ hop dom speciellt nÀr man börjar att ut öka hem besöken och sÄ. Och nu har jag Àven en flytt mitt i det. SÄ det Àr inte konstigt att det Àr svÄrt liksom Àven fast det Àr bra saker.
Och förutom det sÄ Àr det operationen som jag Àr nervös för och att jag Àr ledsen för saker med vissa vÀnner. Men ja det Àr inte sÄmycket som jag kan göra Ät det ÀndÄ.
Kanske helt o intresant att lĂ€sa om min dag men jag ville bara skriva om den för att tills nu pĂ„ kvĂ€llen sĂ„ var det en sĂ„ bra och mysig dag och jag vill dela medmig att jag faktist har sĂ„na dagar nu ❀
 
Polis saker
DethÀr Àr bara en sak som jag nog inte har skrivit innan tror jag. Men jag vill ÀndÄ bara skriva om det för att det hÀnde i sommar. Men jag tror att det var i början eller vid mid sommar ungefÀr men jag Àr inte sÀker. Men det var iallafall att vi var ute sÄ mÀrkte vi att en bil Äkte förbi flera gÄnger och vÀldigt sakta osv som att dom letade efter nÄnting. Och det Àr inte som att det Àr en stor vÀg hÀr utan det Àr nÀstan att man mÄste veta var man ska för att Äka hÀr. SÄ det Àr liksom ingen vÀg som man bara rÄkar komma pÄ.
Och bĂ„de jag och nĂ„n annan har varit med om som online stalking osv och att nĂ„n har sagt att den vet var vi bor eller ska ta reda pĂ„ det eller göra saker osv. SĂ„ vi tyckte att det var extremt jobbigt! Plus att hur hemskt det Ă€n lĂ„ter sĂ„ finns det creepy personer som kanske vill ut nyttja andra som skulle kunna leta efter ett sĂ„nthĂ€r stĂ€lle för att dom hoppas att dom ska kunna ut nyttja nĂ„n. Som detförsta hvb som jag bodde dĂ€r var det liksom kĂ€nt bĂ„de för dom som bodde dĂ€r och för Ă€ckel gubbar att vissa gjorde saker med Ă€ckel gubbar och det fanns som ett kĂ€nt mötes stĂ€lle osv đŸ€ź
Men ja iallafall sÄ det var heltenkelt vÀldigt o be hagigt för flera av oss. SÄ personalen tog kontakt med polisen och gav upp gifter osv och skulle ringa igen om den bilen var hÀr igen. Och Àven att vi skulle absolut inte ha nÄn kontakt med dom i bilen och skulle vi se den sÄ skulle vi sÀga till personal direkt osv.
Jag har sĂ„klart ingen aning vad polisen gjorde sen om dom hittade bil Ă€garen och tog kontakt eller vad. Men vi har iallafall inte sett den bilen nĂ„t mera sen. Och jag tycker att det Ă€r SÅ SKÖNT att bĂ„de att personalen tar det pĂ„ all var liksom och att dom inte bara sĂ€ger att man inte ska bry sig. Utan att dom rea gerar dĂ„. Och Ă€ven polisen att som ocksĂ„ tog det pĂ„ all var. SĂ„nt kĂ€nns det mycket mera tryggt av tycker jag iallafall.
Jag tror Àven att det var ett litet tag efter det som assistans hunden Essie försvann ifrÄn sin tomt. Och dÄ blev jag Ànnu mera o rolig för att jag tÀnkte att det kanske var nÄn som ville sno min hund eller nÄnting som visste vem jag Àr och vem han Àr. Men ja nu sÄ verkar det ju vara vÀldigt mycket mera med Essie men ÀndÄ.
Det Àr heltenkelt vÀldigt skönt att personalen har koll och rea gerar och att polisen lyssnade pÄ dom! Det kanske lÄter som en skit sak men sÄnt gör ÀndÄ MYCKET för hur tryggt det kÀnns!
Och Àven att jag har pratat med en polis om en annan sak och den upp muntrade att jag skulle polis anmÀla om den saken hÀnde igen sÄ att dom kan be döma det osv. Och jag har ju trott vÀldigt mycket sÄdÀr att polisen inte skulle bry sig och dom kan inte göra nÄnting ÀndÄ osv. Men jaa min erfaren het om det har VERKLIGEN Àndrats! För att dom hÀndelser som jag har an mÀlt har alla poliserna som jag har pratat med varit jÀtte bra och snÀlla och hjÀlp samma osv. Och Àven sÄna hÀr saker att dom verkligen tar det pÄ all var iallafall hÀr! SÄ det Àr inte alls som en för dom Àr att dom inte lyssnar pÄ sÄna som mig liksom. Utan iallafall mÄnga gör faktist det!
Och Ă€ven en sak som hĂ€nde hĂ€r i vĂ„ras eller nĂ€r det var. Men det Ă€r privat för enannan person sĂ„ jag kommer inte skriva om sjĂ€lva det som hĂ€nde men efter det iallafall sĂ„ var poliserna som var in blandade och pratade med allaandra och sĂ„g till att alla var okej liksom. För att endel av oss som bor hĂ€r har kanske dĂ„liga och triggande erfaren heter av poliser och liknande sitationer och dĂ„ tycker jag att det Ă€r VÄLDIGT snĂ€llt och omtĂ€nk samt av dom att ta den tiden!
SĂ„ ja heltenkelt det som jag vill sĂ€ga Ă€r att min upp fattning om poliser har Ă€ndrats ganska mycket det sista Ă„ret ungefĂ€r. Och att tackvare dom personerna sĂ„ har jag MYCKET mera för troende till poliser nu motför jag hade förut! 💙
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget fĂ„r skriva en ny dagboks trĂ„d men den blir vĂ€l bort tagen annars dĂ„ an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 745
  • Artikel Artikel
Dagbok DethÀr Àr vÀrt en ny dagboks trÄd tycker jag. För att idag har det hÀnt en vÀldigt stor sak som Àr att jag har blivit hÀst Àgare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 331
Senast: Rosett
·
  • LĂ„st
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu Àr det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag sÄ dÄ rÀknas det som höst tycker jag! SÄ dethÀr kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 897
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva lite hÀr för jag har ganska sÄ mycket ensam kÀnslor och dÄ kÀnns det som det iallafall hjÀlper lite att skriva hÀr...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
8 530
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels frĂ„ga
  • Hur Ă€r processen

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp