dog walker lön under loven?

alev

Trådstartare
Hej! Alev heter jag och har hängt här på forumet ett tag nu. Det är en härlig forum:) så jag blev medlem idag och ville fråga om en sak.

Jag är dog walker till 2 shetland sheepdogs och går ut med dem ca 1 timme vid lunch tid under vardagar. Jag får ca 250 kr om veckan för detta alltså ca 50 kr om dagen.
Lönen är inte( eller var inte) så jätte viktig egentligen då jag gör detta för att jag älskar att umgås med hundar och kan ej skaffa en egen än. Och så älskar jag verkligen mina vovvar som jag går ut med <3

Men nu motsäger jag mig själv lite:angel:..för visst vore det bättre med lite mer i lön då jag jobbat för denna tjej i ca 1,2 år nu och hon verkligen uppskattar allt jag gör med hennes hundar (vi tränar även några små saker under promenaderna) och jag är en fattig student

Jag brukar även ta ut hundarna under mina lov (går i komvux) och förra året tog jag ut dem även under 2 veckor av mitt jul lov..utan något erbjudande om extra lön för detta av tjejen :/

Men detta år vill jag inte behöva ge avkall på mitt lov om jag inte ska få extra lön för detta, eller tycker jag helt fel nu? :/

Men så tycker jag att det är himla jobbigt att prata om lön, det känns så pinsamt liksom:crazy: hur ska man göra då? ska jag rakt på sak säga att jag vill ha mer pengar om jag ska ge avkall på mina lovdagar?

Hoppas jag uttryckte mig tillräckligt bra nu..ser ibland folk som blir påhoppade för att man missförstår ett eller annat:crazy:

Sv: dog walker lön under loven?

Jag tycker att du har en rimlig ersättning för din insats med tanke på att du (gissar jag) inte skattar för din inkomst.

Idag får du ut 1000 kr/månad svart. Om du skulle tjäna samma summa vitt så hade du blivit tvungen att fakturera hundägaren 1850 kr. Med andra ord, du skulle behöva höja avgiften med 850 kr bara för att göra din inkomst vit.

Skulle du vilja få 500 kr mer i handen varje månad för att ta hand om hundarna så skulle du istället behöva fakturera hundägaren 2400 kr/månad. Det är rätt dyrt med tanke på vad det kostar att ha hunden på hunddagis.

Inget påhopp, utan jag vill bara visa på att den ersättning du får idag inte är för låg.:)

Jag kan bara dra slutsats av mina egna erfarenheter från när jag hade dagmatte till min hund. Jag betalade henne 100kr/dag och då var min hund där hela dagar.

Så jag tycker också den ersättningen är högst rimlig, om än lite i överkant.

Jag tycker att det där blir lite som med medryttare, det du gör är både för din skull(nöje) och för hennes(hundvakt). Ni måste ju gemensamt bestämma vad ni tycker är rimligt och vilka dagar du ska ha hand om hundarna.
Ta upp det med henne och säg att när du är ledig så tycker du att du vill ha en extra peng för att "offra" dina lediga dagar. Då kanske hon tycker att det är rimligt, eller så har hon någon annan som kan ta hundarna då.

Jag kan tycka att 50 kr kan vara ok om man hämtar hundarna i hemmet, och kanske 100 kr om man har dem hos sig hela dagarna. Som sagt är det ju svart, och du tjänar pengar på att göra något du gillar.

Om du tycker att du skulle vilja höja "lönen" generellt får du väl ta det med henne också, och se vad hon säger.

Ska jag vara brutalt ärlig så förstår jag inte varför du ska få mer betalt under dina lovdagar. Detta är ett jobb som du har åtagit dig. Jobb ger lika mycket vid lunch på vardagar oavsett vilken vardag det gäller. Så vitt jag vet så får inte studenr mer för sina vita jobb i timlön bara för att det är lovdag.

Vill du däremot ha en lite högre timlön överlag får du nog ta upp det med ägaren.

Jag tycker att du har en rimlig ersättning för din insats med tanke på att du (gissar jag) inte skattar för din inkomst.

Idag får du ut 1000 kr/månad svart. Om du skulle tjäna samma summa vitt så hade du blivit tvungen att fakturera hundägaren 1850 kr. Med andra ord, du skulle behöva höja avgiften med 850 kr bara för att göra din inkomst vit.

Skulle du vilja få 500 kr mer i handen varje månad för att ta hand om hundarna så skulle du istället behöva fakturera hundägaren 2400 kr/månad. Det är rätt dyrt med tanke på vad det kostar att ha hunden på hunddagis.

Inget påhopp, utan jag vill bara visa på att den ersättning du får idag inte är för låg.:)

Tack för redovisningen!:) ja det är hemskt mycket som ska skattas..pappa är företagare så jag vet hur mycket det kan bli..han betalar då ca 60% i skatt o annat smått :/

Ska jag vara brutalt ärlig så förstår jag inte varför du ska få mer betalt under dina lovdagar. Detta är ett jobb som du har åtagit dig. Jobb ger lika mycket vid lunch på vardagar oavsett vilken vardag det gäller. Så vitt jag vet så får inte studenr mer för sina vita jobb i timlön bara för att det är lovdag.

Vill du däremot ha en lite högre timlön överlag får du nog ta upp det med ägaren.

Nä nä..vill inte få upp min tim lön..eller det är ganska rimligt och norm med ca 50-70 här i Sverige så.

Jag tänkte på jullov och lov som en typ av OB:p men då blir det ju enbart OB för mig förstås då jag är student och det är vanlig vardag för normala med arbete:D.

Well ser ut som om jag får ta tjuren i hornen och ta upp det med henne..måste bara tänka ut hur jag ska formulera mig subjektivt:p:D
Jag är sååå dålig på att ta såna här saker rakt på sak:(

Ursäkta vanligt arbete :rofl: hundpromenering är vanligt arbete tycker jag :p

Ta tjuren vid hornen du, det är alltid bra med övning :)

Jag tycker du borde få lön även på lov, du gör ju samma jobb som på vardagar när du inte har lov!

Ts FÅR lön på loven men vill ha mer pengar än vad han/hon får på "vanliga veckor"

Jag tycker du borde få lön även på lov, du gör ju samma jobb som på vardagar när du inte har lov!
Som Hagstadius skrev, TS får lön under loven. Jag kan inte begripa varför lönen skulle vara högre när TS har lov. Samma jobb som utförs. Det vore skillnad om det t.ex rörde sig om ex. julafton.

Avkall på lovdagar? Du går komvux vilket innebär att du är vuxen och ja i vanliga fall jobbar man när andra har lov till samma lön (förutom röda dagar då) Hundägaren jobbar och behöver samma hjälp som vanligt? Vill du inte jobba under tiden du har lov meddelar du hundägaren i god tid att du inte kan jobba under dina lovveckor+datum. Att kräva mer pengar för att du har lov låter jättekonstigt i mina öron. Skulle det vara julafton eller nyår så visst men jullov brukar vara betydligt mycket andra helt vanliga dagar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
692
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 006
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka