Doftgranar ????

gylle

Trådstartare
Vi har för tillfället extrema problem här dels har vi som alltid extrem blinnig/broms invasion dagtid vilket vi brukar lösa med att låta de vara inne dagtid och släppa ut framåt kvällen igen. DOCK har vi fått ollonborreinvasion från hell här i år (tror aldrig jag ens sett en ollonborre här tidigare) nu är de hundratals om inte tusentals i enorma svärmar och de verkligen anfaller hästar som springer totalt okontrollerat i total panik och fortsätter med det trots att de är genomlöddriga av svett tills man lyckas få in dem. Så fort det börjar skymma så kommer dessa monster och jag har varit ute och kollat så sent som 1.30 på natten och då var det fortfarande där så det är uppenbarligen inte bara i skymmning de svärmar som står angivet på internet. Så de har totalförstört våra möjligheter att ha hästarna ute på natten.
Hästarna reagerar i alla fall mindre på blinningarna/bromsarna än på ollonborrarna så valet har fått vara att låta de stackarna tampas med dem dagtid istället någon gång måste de ju vara ute även om man klart märker att de nog gärna hade stått kvar i stallet istället.

Ingenting hjälper ju effektivt mot dessa förbaskade flygfä (har hunnit prova alla medel/täcke osv genom åren) fick bara en sån där knasig tanke i huvudet när jag stod och kikade på den nya typen av magnetbricka mot insekter, en lukt som verkar avskräckande på alla djur i stort sett och som även ingår i nästan alla insektsmedel är ju citron. Är det någon som provat något så extremt som att sätta fast några stycken av dessa vedervärdigt stinkande wonderbaum granar med citronlukt i man/svans på hästarna ?

(Är det sen någon som vet hur sjutton man bekämpar ollonborrar förutom ge sig ut med ett tennisrack som nämns på flera ställen på nätet så tar jag mkt tacksamt emot den informationen)

Sv: Doftgranar ????

Ollonborrar svärmar endast några dagar/året, så detta problem går över om ett tag. Dom anfaller inte djur eller människor eftersom dom inte har någon anledningen till det och dessutom är vegetarianer. Men visst kan stora svärmar oroa djur alla gånger. Du får vänta ut dom, dom kommer ge sig när dom är klar.

Ollonborrar svärmar endast några dagar/året, så detta problem går över om ett tag. Dom anfaller inte djur eller människor eftersom dom inte har någon anledningen till det och dessutom är vegetarianer. Men visst kan stora svärmar oroa djur alla gånger. Du får vänta ut dom, dom kommer ge sig när dom är klar.

Årets ollonborrar anfaller definitivt både djur och människor de uppför sig skitkonstigt har hört det från massor andra också som är vana vid att ha ollonborrar annars också de har aldrig sett det beteende de har i år. Går du ut med en häst tex på den fria vägen där det inte finns några buskage och inte en ollonborre i sikte så tar det bara en liten stund sedan kommer de flygande i samlad trupp och "anfaller" och oavsett vad du försöker göra hur mkt du försöker springa ifrån dem så följer de med och dyker gång på gång mot ansikte/hår/man totalt tokiga. Likadant beteer de sig i hagarna följer efter hästarna hur mkt de än försöker galoppera ifrån dem över öppna fält så följer de efter.

Värt att pröva och jag tycker som en annan att återkom GÄRNA med ett svar.
Jag har prövat ALLT på marknaden samnt egna hemkok ang broms, men kommit fram till att HELOSANSALVA slår allt med hästlängder.Kom fram till det när hästen ådragit sig STORT sår på hals,ganash.Och flugor,knott,mygg är också rädd om sina små bakterier och undviker hästar med salvan ! Och mig veterligen så är helosansalvan giftfri,hur många andra preparat på marknaden är det ?:idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka