Döda bakterier på tyg

Saile

Trådstartare
min kära katt (det var inte så vänliga ord när jag fann det...) har använt min sons babygym som tallrik tydligen.. Det var blod och inälvor på.
Man ska bara tvätta det i handtvätt men jag kör det på 40 grader nu med vanish men skulle vilja behandla det med något bakteriedödande, vad kan man göra? Typ spraya handsprit? Virkon? :arghh:

min kära katt (det var inte så vänliga ord när jag fann det...) har använt min sons babygym som tallrik tydligen.. Det var blod och inälvor på.
Man ska bara tvätta det i handtvätt men jag kör det på 40 grader nu med vanish men skulle vilja behandla det med något bakteriedödande, vad kan man göra? Typ spraya handsprit? Virkon? :arghh:

Jag hade tagit ytdesinfektion, vi har alltid flaskor hemma av det och använder flitigt vid magsjuka etc. Finns att köpa på apoteket, man får ofta fråga i kassan. Kan dock inte garantera att den inte blir fläckig.

Jag hade tagit ytdesinfektion, vi har alltid flaskor hemma av det och använder flitigt vid magsjuka etc. Finns att köpa på apoteket, man får ofta fråga i kassan. Kan dock inte garantera att den inte blir fläckig.
Fast vad gör det för skillnad?

Har det gttr igenom en 40 graders maskintvätt så lär det antagligen finnas mer bakterier i inomhusluften och på babyn, än på tyget.

Bakterier finns överallt och vi BEHÖVER dem för att hålla oss friska. Och som sagt. Skulle man göra en odling frän det där rena tyget tror jag inte att det skulle växa något över huvud taget.

Har det gttr igenom en 40 graders maskintvätt så lär det antagligen finnas mer bakterier i inomhusluften och på babyn, än på tyget.

Bakterier finns överallt och vi BEHÖVER dem för att hålla oss friska. Och som sagt. Skulle man göra en odling frän det där rena tyget tror jag inte att det skulle växa något över huvud taget.

Jag vill få bort alla spår av död mus. Hade den vara vart lite skitig så hade ju 40 grader räckt.

Jag drog över handsprit :idea:

Vill bara upplysa att ytdesinfektion inte gör något sterilt ;)

Har för mej ättika tar död på en del bakterier
Knappast att ättika är bättre än en maskintvätt.

Jag tror - rätta mig om jag har fel - att hela tråden handlar om äckelkänslor, inte om bakterier.
Vanish - som TS använt - torde vara farligare för hälsan än inälvor av ett levande djur. Så farlighetsaspekten kan vi kanske bortse från.

Jag tror att TS måste fundera ut vad som är rimligt för att få bort känslan. Det handlar inte om fakta nu, utan känslor.
Åter - rätta mig om jag har fel.

Men varför?

När du kört den i 40 grader lär den väl vara ren?

Inte en chans att bakterier dör i 40 grader - tvärtom trivs de nog fint.

TS - 60 graders tvätt lär behövas. Nu vet jag inte vad för bakterier som kan finnas där som du är rädd för, men 40 grader hjälper knappast mot några bakterier i alla fall.

TS - 60 graders tvätt lär behövas. Nu vet jag inte vad för bakterier som kan finnas där som du är rädd för, men 40 grader hjälper knappast mot några bakterier i alla fall.

Alltså tvätta gör man för att få det rent. Bakterier trivs inte särskilt bra överhuvudtaget på en torr textil i rumstemperatur. Bakterier vill ha värme och fukt. Ingetdera fås på ett babygym.

Jag har tvättdesinfektion som man tillsätter i tvättmaskinen som ett sköljmedel. Det använder jag främst vid kräk och bajs (tillsammans med 60 graders-program) och det känns subjektivt bra för mig. Om det är objektivt förnuftigt vet jag inte.

Det handlar inte om att döda bakterierna utan att tvätta bort resterna av inälvor och blod.

Gör man som sagt en odling från tyget så lär knappast rester av färska inälvor vara det som bidrar mest. Jag tror att just bakterier är det minsta problemet i det här fallet.

Det handlar inte om att döda bakterierna utan att tvätta bort resterna av inälvor och blod.

Gör man som sagt en odling från tyget så lär knappast rester av färska inälvor vara det som bidrar mest. Jag tror att just bakterier är det minsta problemet i det här fallet.

Jag trodde TS ville just döda bakterierna.

Jag trodde TS ville just döda bakterierna.
Fast - vilka bakterier?

Det finns bakterier i luften, på huden på alla människor, på katten som lämnade musen, på ALLT:

Frågan är då vilka bakterier specifikt man vill döda. När textilen är tvättad så finns det sannolikt inga bakterier kvar frön någon död mus eftersom inälvor inte innehåller några bakterier att tala om. Så mus-bakterierna kan vi utesluta.

Så - vilka bakterier ska bort? Barnets hudbakterier, mammas bakterier från händerna, bakterier från barnets mun, bakterier från rummet textilen finns i? Eller vilka?

Fast - vilka bakterier?

Det finns bakterier i luften, på huden på alla människor, på katten som lämnade musen, på ALLT:

Frågan är då vilka bakterier specifikt man vill döda. När textilen är tvättad så finns det sannolikt inga bakterier kvar frön någon död mus eftersom inälvor inte innehåller några bakterier att tala om. Så mus-bakterierna kan vi utesluta.

Så - vilka bakterier ska bort? Barnets hudbakterier, mammas bakterier från händerna, bakterier från barnets mun, bakterier från rummet textilen finns i? Eller vilka?

Ja det vet inte jag, som jag skrev:
"Nu vet jag inte vad för bakterier som kan finnas där som du är rädd för, men 40 grader hjälper knappast mot några bakterier i alla fall."

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka