Döbert träns och bettputsning(översättningshjälp!)...

Victovie

Trådstartare
Som en del redan sett så har jag köpt mitt drömträns, ett rundsytt Döbertträns :love:!
Dock kom jag för ett par dagar sen att undra över en sak - vad vågar jag smörja tränset med? :o
Jag har bla ekololja, Ko-Cho-Line läderfett, nån bivaxläderfett, B&E svart läderolja (tyskt)... Ska kolla upp vad bivaxfettet heter, ganska nyköpt. Men vad får man och vad får man inte smörja ett Döbert med? :angel:

Sen i Falsterbo köpte jag en tub med Sprenger Diamond Paste, som är till för putsning av bett och spännen. Dock behöver jag hjälp att översätta instruktionerna :angel:

Rub paste with wet sponge until water is repelled (use cold water). Use damp leather cloth for drying and then wipe with a dry duster.

Tack på förhand!

Sv: Döbert träns och bettputsning(översättningshjälp!)...

Bild på tränset :D
Juli205.jpg

Vad du än gör använd INTE Ekololja :eek:

Jag skulle ta mina vanliga putsmedel tror jag...Hur mycket kostade det?

stubben tvål och effax läderfett. eller prestiges blåa tubar om du har såna till din sadel.

Bild på tränset :D
Juli205.jpg

är det nån som vet om det finns sånna träns i str. ponny? vart isåfall?? Jag har letat efter ett sånt hur länge som helst men det verkar bara finnas i cob och större.. :cry:

Okej :p
Vad har du för putsmedel?
Det kostade 3'750kr... Plånboken skrek men jagh ade bestämt mig sen innan att jag skulle ha ett och hjärtat var lycklig :rofl:

Okej :bump:

Bivaxfettet jagh ar heter Curium balsam, funkar det tro tills man hittar ngt av det ni föreslår?

är det nån som vet om det finns sånna träns i str. ponny? vart isåfall?? Jag har letat efter ett sånt hur länge som helst men det verkar bara finnas i cob och större.. :cry:

Jag har bara sett rundsydda träns i stlk ponny hos Lyckås, dock ej med hakspännen... Men jag har precis köpt ett Hubertus Classic rundsytt träns i stlk Cob, gjort en massa hål - och nu passar det B-ponnyn i stallet som har ett mkt nätt huvud perfekt :bump:!

Haha, jag har inte heller lyckats få ihop nån vettig översättning, har precis samma produkt hemma!

Så, någon språkbegåvad...?

Översättningen borde vara ungefär så här:
Skrubba in pastan med blöt svamp tills vattnet blir frånstötande(?), använd kallt vatten. Använd fuktig läder duk för att torka av och putsa sedan med en torr trasa.

Frånstötande kanske kan tolkas som om vattnet ska pärla sig..

Jag har bara sett rundsydda träns i stlk ponny hos Lyckås, dock ej med hakspännen... Men jag har precis köpt ett Hubertus Classic rundsytt träns i stlk Cob, gjort en massa hål - och nu passar det B-ponnyn i stallet som har ett mkt nätt huvud perfekt :bump:!

funkar det med käkremmen oxå? försökte göra det på ett annat träns men allt satt jättebra förutom käkremmen.. :angel:

Inte ekololjan!!

Jag använder stübbentvål, funkar bra, effax läderbalsam + ett läderfett som heter typ cassie eller nåt sånt

Översättningen borde vara ungefär så här:
Skrubba in pastan med blöt svamp tills vattnet blir frånstötande(?), använd kallt vatten. Använd fuktig läder duk för att torka av och putsa sedan med en torr trasa.

Frånstötande kanske kan tolkas som om vattnet ska pärla sig..

det är riktigt. meningen med diamant pastan är att vattnet ska pärla sig.

Snarare att svampen sugit åt sig vattnet.
Inte dy blöt! För då blir pastan verkningslös tycker jag.

Har själv den pastan. Blir blankast om du har en lätt fuktad svamp , sen massa pasta och gnugga eller låt ligga insmord ett tag.
Torka av med fuktig trasa och efterpolera med torr trasa.. skitenkelt:).

Tycker ínte den är så väldigt bra,lika resultat som häxan eller autosol (ska tvättas av innan användning)

Kanske sprengers inte har någon bi smak, men jag sköljer alltid med vatten efter puts. Det ska ju ändå in i munnen på pållen..

... bara en tanke...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka