Dobermann/amstaff/osv som familjehundar

Gry

Trådstartare
Ni kanske är extremt skittrötta på den här diskussionen men jag är jobbig nu och drar upp den igen...

Har märkt att jättemånga skaffar ganska "tuffa" hundraser nuförtiden. De flest "försvarar" det med att de faktiskt Är snälla familjehundar, egentligen, om man bara uppfostrar rätt osv osv. Ohc därmed "vågar" alltfler köpa dem. För varför köpa en snälla hund när man kan köpa en skithäftig hund som egentligen är snäll? och så l¨ngt är det ju sant. Hur diskuterar man emot självklarheter? Men sen ser man hur puppfostrade de är, hur de drar i kopplet, hur husse och matte har värsta sammandrabbningarna (i bästa fall) varje dag och hunden trotsar och trotsar (vilket är ok, egentligen, det är normalt, men hur ska man ta en trotsande hund? När ska man det? osv) Hundarna är helt oregerliga och bestämmer friskt över sina ickeledare.

Naturligtvis tycker jag själv att det är svårt att diskutera generellt och jag hoppas att ni har överseende med att kammen går över många hårstrån här.

Vad tycker ni? Var det bättre förr när Dobermannen var stämplad som farlig och bara "duktiga" vågade köpa rasen (plus idioter som hade skrotfirmor där dom vaktade osv) eller är det bra att "sk Tuffa" hundar har fått snällstämpel?

Jag är personligen inte van att inte ha en åsikt i ett ämne :D men här erkänner jag, jag är jäkligt kluven.

Har inte träffat nån amstaff, men däremot massa rottisar, en del dobermann och bullterriers tex. Alla dessa hundar har bra ägare, de är lägst i rang som det ska vara (hundarna alltså). De har från det de var små lärt sig förstå sin flocks regler och är jättetrevliga hundar. Får leka med andra hundar osv. Inga problem!
Däremot måste jag då säga att jag hört att den hundras som biter flest människor i sverige är golden retriever!
Det måste vara för att de flesta tror att det är snälla hundar som man kan göra vad man vill med.
Hur är det då med de hundarna, är de dåligt uppfostrade och har helt enkelt tagit över i familjerna??

Dobermann är en tuff ras, men alla hundar kräver fasta händer, annars tar de över.
Däremot så borde folk ibland tänka sig för innan de skaffar hund över huvud taget!

Tja, du säger ju det själv, med rätt uppfostran blir det en snäll familjehund. Vem och vad definierar "tuff", förresten?
Jag tycker nog att jag ser fler "icke-tuffa" trotsande hundar som drar i koppel, skäller och gör utfall. Märkligt nog så uppför sig inte den egna sexmånaders goldenhanen lika snällt och väluppfostrat som moster Annas grannes vuxna hund... :devil:

Jo, det stämmer att Golden "leder bitstatistiken" i Sverige, kanske beror det på att folk utgår från att alla Golden är hur snälla och tåliga som helst? Alla hundar har ju en gräns.

Däremot när det gäller Dobermann så var jag nyligen på konferens i SBK distriktet där jag är mentalansvarig.

Tyvärr så har Dobermannen idag statistiken emot sig.
80% klarar ej av Korningen (Mentaltest), de ligger tom efter collien.
Men det märks ju på tävlingsplanen oxå, mkt sällan man ser en Dobermann tävla bruks. Det finns ej heller någon som tjänstgör som polishund sedan 15 år tillbaks...
Synd på en så vacker ras :(.

En läkare jag pratade med på länssjukhuset ,berättade att golden var den ras som var vanligast när det gäller bitskador på människor.
Vår egna flicka blev biten väldigt illa av en golden,hon har fortfarande men av det...Men det tror jag inte beror på att golden på något vis skulle vara "farligare" än andra hundar.
På grund av att de blivit så populära ,har man fått avla på ett tvivelaktigt material för att snabbt tillfredställa marknaden.

På grund av att de blivit så populära ,har man fått avla på ett tvivelaktigt material för att snabbt tillfredställa marknaden.

Plus att 'vanligt' folk i allmänhet kanske tror att just golden är en barnhund som inte behöver någon uppfostran alls. :( Tycker personligen att det är en väldigt trevlig ras bara den, precis som alla andra raser, hamnar hos rätt folk.

//MDusty

Är själv Dobermannägare och köpte rasen för att jag tycker det är den bästa och trevligaste bruksrasen. Tycker själv inte att rasen ser speciellt tuff ut nu när det är kuperingsförbud. Utstrålning har de flesta som få men tuff tycker jag inte.
Problemet är väl att många vill ha dom för att de är snygga. Har själv vänner som inte alls är några hundmännsikor som vill skaffa dobermann efter att de har träffat min hund. Enbart för att de vill ha en snygg hund! :mad:

Dobermann är väldigt bra som familjehundar men det betyder inte att de inte behöver arbeta mindre.

Sällan? Tänk på att dobermann inte är en sådan vanlig ras i Sverige så att de syns mindre än tex schäfer är ju rtt naturligt. Är själv aktiv med min dobbe och har därigenom träffat många dobbeägare och ingen är speciellt slö på bruksklubbarna.
och dessa 80% :eek: är ju inte alls lika med den information jag har fått.
Vet dessutom en poils i Malmö som har en dobermann som tjänstehund. och vet en del dobermanns som tjänstgör i försvaret.

Jag har 50% labrador i min egen hund, det är väl nästan samma sak som en golden? ;)
Det måste ju betyda att jag inte behöver uppfostra honom eller hur? :angel:
Guuuuuud vad mycket tid jag kommer få över! :D

//MDusty

Och det säger du NU! Sex år som jag hade kunnat lägga på annat istället för att springa på kurser och träna med min golden/labbe!! :D

Ja tänk! Du kunde legat på soffan o käkat chips istället! :idea:
Men jag var ju tvungen att iallafall lära min att sitta ner på kommando. De resterande 50% i honom är ju ändå schäfer. :D

//MDusty

Svarar alla här i ett kör.

Jag måste nog envisas om att det finns många hundägare i mina trakter som har hundar av lite "tuffare" sort (och till dom räknar jag dobermann, rottis, amstaff osv kanske även schäfer, dvs de som kräver mkt träning och ofta ifrågasätter sin ledare på ett sådant sätt att det är svårt att nonchalera beteendet. Jag är fullt medveten om att även en pudel eller en papillion behöver en tydlig ledare och pedagogosk uppfostran men hur vi än vänder och vrider på ordet tuff är jag rädd för att dom inte kommer att hamna i den kategorin. :D) Många har köpt sin hund med tanke på att hundarna ser tuffa ut och är det också och som sagt är de ju snälla vid rätt uppfostran (och det är ju självklarheter och blir det problem kan man ju gå till en klubb ju, och "någon-jag-känner-som-kan-det-där-med-hund" säger att det är överdrivet att man inte kan ha en rottis som första hund.) Nu är det fel att köpa en Golden utan kunskaper och utan ambitioner att skaffa sig kunskaper oxå och låta barnen kravla hejvilt. Men samtidigt tycker jag att det är mer (sjukt va!? Ni får gärna hoppa på mig om denna sinnesförvirrande åsikt :angel:) tycker jag det är tråkigare (förlåt!! :smirk:) när det köps rottisar eller dobermannar och de missköts så rasen får ännu dåligare rykte än när det handlar om Goldisar. Själva brottet mot hnden är utan tvekan lika jäkla illa, djurplågeri i all form är helvidrigt, så det är inte det jag menar. Det är liksom extra dumt för att man förstör en ras rykte. Bara för att man ska verka tuff utåt.

Nu är jag uppväxt med Dobermannhundar som definitivt är feluppfostrade och jag har själv bevittnat hur fruktansvärt illa det kan gå och hur snabbt det kan släppa (med all rätt ibland :devil:) på en hund. Det är dock så att far min inte tror att det är han det är fel på utan hundarnas psyke från avel, vilket säkert låter bra i hans öron. Nu vill han skaffa en annan hund, även den av tuffare ras för att han inte vill ha något mjäkigt. Tyvärr är det måna med honom som resonerar lika.

Jag avskyr den där snäll-stämpeln. Mycket av den skitavel som pågår nu beror på att raserna fått ökad popularitet och alla ska ha en sådan.

Det var överlag bättre förr när folk fattade att hundar är hundar och att man ska ha extra respekt för vissa raser. Inte så att folk ska vara rädda för dem, men de ska inse vad som krävs för att äga en sådan hund.

Men ärligt, hur ofta ser man en Dobermann i elitklass på ett bruksprov?
Det är lika illa ställt med dem som med rottisarna. Det är på väg utför med arbetsförmågan.

Jag tror nog att en doberman funkar bra som familjehund...men oftast då bara inom den "egna" familjen..ingen hund man dra hem en massa kompisar hem och "beter" sig som barn :angel:

Tycker att dobbarna är för vaktiga och minsta som sker i deras "familj" som inte hör till rutinerna så vaknar vaksamheten...men man kan ju välja att barnen inte får ta hem kompisar :)

Nej inte lika ofta som med andra bruksraser. Men en anledning till det är att dobermann inte är en lika vanlig ras och att de flesta som vill ha en brukshund köper malle eller schäfer. Hade det varit fler som satsade på dobermann och rottis så är jag rätt säker på att det skulle synas mer i elitklasser.
Däremot har jag sett dobermannuppfödare har använt sig utav flera elitklassade avelshundar. Och Korade!

Det föds också ca 300 dobbevalpar per år. och inte ens hälften av dom föds på en utav de flera framgångsrika kennlar som finns. Så de finns säkert mycket skitavel.

Att en avelshund ska vara korad eller L-testad med gott resultat anser jag vara en självklarhet.

Jag tycker dock att det satsas rätt friskt på de få bra rottisar och dobber som finns. Det är ju dock inte många, men en och annan borde man ju se som exempelvis väktarhund. Det är ju rätt lustigt att av de klassiska polishundraserna så återfinns numera bara en i tjänst. Vad hände med de andra två?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka