B

bobbo

Är det någon som vet vad kostar att skaffa pass till en oregistrerad häst? Jag vet vilka föräldrarna är, men det är en icke godkänd hingst. Vad kostar det att göra dna-test? :bump:

Sv: dna test

Handlar det om ponny eller stor häst? Eller nån annan korsning?
Det beror ju på var den ska registreras...
Häst av halvblodstyp reggas hos ASVH (med grå papper). Vill du att härstamningen ska finnas med så måste både den hästen och båda föräldrarna dnatypas, kan du tänka dig att regga med okänd stam krävs bara chipmärkning.
Ponny reggas hos ASRP i korsningsregistret de administrerar. Och jag tror att samma som ovan gäller där.
Sen kan man också skaffa ett pass via SH, där vet jag inte vad som krävs.

Vad det kostar att regga är ju olika i de olika föreningarna, kolla gärna på deras websidor.
När jag DNAtypade förra året kostade det ca 600/häst, om jag inte minns fel.

DNA-typning kostar 625 kr per häst.
Gjorde det i somras på min shettispojk & hans mamma. Pappan var redan DNA-typad eftersom han är godkänd.

Om du skaffar hästpass i SH kostar det 400 kr för ett grundpass.
Och så ska du ju ta ut en ID-kontrollant för ett konturdiagram plus att hästen ska chipmärkas. Detta fick jag gjort gratis av mitt försäkringsombud, när jag försäkrade hästen samtidigt! Det enda jag betalade för var själva chipet. Har för mig det kostade en hundring. :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 629
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka