DNA/blodtypad??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _xanth_star_
  • Startdatum Startdatum
X

_xanth_star_

Har skickat mitt arabsto på betäckning och satt och läste igenom hennes papper här någon dag sen, och då slår det mig att det står att hon är blodtypad men inte DNA-testad och på registreringspapprena står det att stoet ska DNA testas innan registrering av fölet.

Mitt sto är född -01 och jag tycker att det verkar konstigt att hon inte skulle vara DNA-testad, nog borde det väl ha gjorts då??

Dessutom så chipmärkte jag henne när jag gjorde passet, och då tog vi ju tagel och skickade in, är inte det ett typ av DNA-test??

Hjälp :smirk:

Mvh Johanna

Sv: DNA/blodtypad??

När hon skulle registreras 2001 så var det fortfarande blodtypning som gällde. Har för mig att dom ändrade till DNA-typning året efter... :smirk:
Vi hade ju hellre tagit tagel än blod! Hon var helgalen!! :D

Vet inte hur du ska göra innan registrering av det kommande fölet, men borde du inte kunna DNA-typa båda på en gång nästa år?

Taglet som de tar vid chipmärkning, DNA-typas väl inte? Har för mig att "min" chipmärkare sa det. Det sparas bara, ifall det skulle behövas...?

Vet inte om jag var till så mycket hjälp, men... :)

Hoppas hon tar sig nu då! :)

_xanth_star_ skrev:
Har skickat mitt arabsto på betäckning och satt och läste igenom hennes papper här någon dag sen, och då slår det mig att det står att hon är blodtypad men inte DNA-testad och på registreringspapprena står det att stoet ska DNA testas innan registrering av fölet.

Mitt sto är född -01 och jag tycker att det verkar konstigt att hon inte skulle vara DNA-testad, nog borde det väl ha gjorts då??

Dessutom så chipmärkte jag henne när jag gjorde passet, och då tog vi ju tagel och skickade in, är inte det ett typ av DNA-test??

Hjälp :smirk:

Mvh Johanna
Precis som Jet skrivit, så infördes DNA istället året efter eller om det var året därpå igen som obligatoriskt ist. för blodtypning.
Det Du kan göra är följande:
1) Ring SLU och hör om de har blod kvar och kan köra en DNA på detta....
eller
2) DNA-testa stoet i samband med att fölet ska DNA-testas.

Kolla också så att hingsten Du använder är DNA-testad. ANnars ska Du be ägaren göra en DNA-test även på honom.

Hör av Dig om ngt. är oklart.
mvh
Carina på Cesam Arabians (carina@cesamarabians.com)

Jaha, ja d förklarar ju endel, trodde DNA testning förekommit längre...

Du, när vi rykte taglet så hade hon oxå damp... :smirk: Höll på att avlida, och sen chipmärkningssprutan :eek: Då var det en nära döden upoplevelse, för henne alltså :smirk:

Ja, man kan ju göra det samtidigt som man gör det på fölet så jag tror jag gör det, avståndet här är långa och dyra :mad:

Mvh Johanna

Jaha, så om de har blod kvar så kan de göra det, ja men det lät ju enkelt...

Ja, allt är oklart för mig för det mesta men jag ska försöka fixa det här, en helt annan fråga, kan man "boka" fast namn redan nu till sitt blivande föl??

Mvh Johanna

_xanth_star_ skrev:
Jaha, så om de har blod kvar så kan de göra det, ja men det lät ju enkelt...

Ja, allt är oklart för mig för det mesta men jag ska försöka fixa det här, en helt annan fråga, kan man "boka" fast namn redan nu till sitt blivande föl??

Mvh Johanna

Menar Du ett föl som ska födas 2006???
Ja ,Du kan ju prova, men så rörigt som det är på reg. nu, så....försvinner det säkert i hanteringen...Håll det hemligt istället så länge...fölet kanske inte alls passar i det namn Du avser ;)

mvh
Carina

Tja, det var det jag tänkte... Nä, jag tänkte inte boka fast, bara höra vilka som var upptagna av de som var tänkbara...

Jo, jag ska ha föl 2006, hoppas jag, ska kolla henne den 28/6... Hoppas det har fixat sig med reg. tills dess, jag är nog förvirrad själv utan att andra ska tjafsa till det för mig...

Mvh Johanna

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Exotizc
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar