DMSO/löksoppa

Sunelisa

Trådstartare
Jag undrar om det är någon här som har sprutat sin häst muskulärt med DMSO. Isåfall hur blev resultatet? Hur länge skulle din häst vila efter det? Biverkningar? etc....

Jag har blivit rekommenderad att spruta min häst med det i ryggen, men jag hittar inte mycket om det på nätet. Vill gärna ha lite mer på bena innan jag gör det (om jag gör det).

Tacksam för svar :)

Sv: DMSO/löksoppa

Jag har gjort några ggr och resultatet var riktigt bra! Dmso är ju antiinflammatoriskt och ofta är det ju så att man har en inflammation i musklerna som detta medel då tar hand om. Vila i bara 2-3 dagar och sen tränar man på som vanligt igen! Håller det lika bra som kortison, fast att det inte ger pålagringar som det! Super!

Det ger inga biverkningar, bara att man ser att musklerna börjar hoppa just vid sprutningen men det betyder ju att det verkar och sen att det kan bli lite varmt pga nålsticket. Alltså inga biverknignar.

Sv: DMSO/löksoppa

Jag tycker att DMSO definitivt har god effekt på inflammerade muskler, liksom i led.
I.m. kommer effekten relativt fort och 20 % DMSO brukar användas. Hur stor effekt man får beror även på hur mycket DMSO muskeln injiceras med och på hur många ställen. Eftersom det är en stor muskel du ska behandla misstänker jag att vet injicerar på (ca) tre ställen för att sprida preparatet.

DMSO har egentligen inga särskilda biverkningar, förutom den risk med bakterier etc. som föreligger varje gång man sätter en kanyl i hästen.

Vilan brukar vara kort efter behandling. I led kör man igång med skritt i princip genast. I muskel dock när ömheten avtagit.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka