Viggen

Trådstartare
Är det nån som har koll på hur mkt 0,2 kg betfor är i dl? Och 1 kg korn i dl? Dum fråga kanske..:smirk: Men frågar ändå;)

Sv: dl fråga

1 liter betfor (torr riven) väger 320 gr. när jag vägde det.
har du krossat eller helt korn?

Det bästa är att du skaffar en våg och väger upp varje nytt fodersäck, för det kan skilja mellan olika partier.

T.ex har vi haft havre som ena året vägt 400 g/liter, och ett annat år nästan 900g/liter... Betforen har växlat mellan ca 2,5-4 dl/100 g.

Att fråga vad andras foder väger eller att använda sig av generella tabeller kan bli ganska fel, alltså.

Färdigfoder i pelletsform brukar dock vara ganska "stabilt".:idea:

Som Pinky redan konstaterat skiljer spannmål en del mellan olika leveranser (kan göra).

Bästa investeringen är en hushållsvåg, kostar inte så många kr om man köper den på Willys, Rusta eller liknande.

Jo jag hade en våg..tills i går ..den gick sönder:crazy: Tänkte bara om det var nån som visste..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka