Djuuuupa sidstrålfåror

bettysmatte

Trådstartare
Min häst har fått jättedjupa sidstålfåror på ena fram. De är jättesmala också, ser ut som om någon skurit snitt med en kniv :confused: . Vad göra? Hon hade vad jag misstänker var stålröta för någon månad sedan ungefär. Det regnade en del i en period, hon stod inne mycket pga fånget, och hovarna blev geggiga och luktade illa. Jag behandlade med tjära som jag penslade på nästan varje dag i ett par veckor. Det hjälpte bra, tycker jag. Men sedan har det ju varit så torrt, och tjära är ju uttorkande så det har jag inte fortsatt med på sistone. Vad kan jag göra? Är hovarna FÖR torra nu kanske? Ska jag prova hovfett? Eller är det fortfarande någon slags röta/svamp? Har inte tänkt ta ut hovslagaren förrän om ett par veckor, så jag frågar här först innan jag frågar honom.

Sv: Djuuuupa sidstrålfåror

Vår ponny hade det för några månader sedan. Hovslagaren sa att vi skulle se till och hålla det någolunda rent genom kratsa hoven och i strålfåran flera gånger per dag och pilla dit tjärdrev som skulle sitta några dagar innan vi bytte. Tog en flaska som vi hade när vi färgade håret. Det är en lång och smal pip på den. Gick jättebra och ta in i strålfåran och skölja rent med. Tog även en smal hovkrats som vi kunde få in och kratsade rent med först. Fyllde strålfåran med tjärdrev. Gjorde om detta var 3:e dag i 2 veckor och lät sedan vara i fred. Kratsade inte i den när det var tjärdrev i den utan såg bara till att det satt kvar och att det inte hade kommit in någon skit i den. Efter ca 1 månad syns det ingen ting längre. Han fick detta i slutet av juli när det faktiskt började bli torrt ute.
Detta är vad vi blev rekomenderade att göra och som även fungerade.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 560
Senast: skuggi
·
Hästvård Lägger ut den ur fångtråden då den riskerar att inte få svar i fångtråden (jag har tagit delar av frågorna där men inga svar). Det är ju...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 924
Senast: gubbtjyv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar