Djurskyddslag?

Fille

Trådstartare
Om en fodervärd ringer till djurskyddet och anmäler ägaren för "djurplågeri" för att ägaren vägrar att betala veterinäravgifter, som det i kontraktet står att fodervärden ska betala - Vem får då ta smällen?

Sv: Djurskyddslag?

Mig Veterligt är det alltid den som Bokar Vet som får betala vems häst det än är !
Hej från Hambo

jo men är det den som har hästen eller ägaren som får böta enligt djurskyddslagen när fodervärden ringer o anmäler. Om de nu blir nåt av anmälan. Det står i kontraktet att fodervärden står för alla veterinärkostnader. Men hon vill inte betala för hon tycker hon har lagt ut för mkt pengar på en häst som inte är hennes.

hur menar du då? fodervärden vill ju anmäla ägaren för typ djurplågeri. men dom kommer inte agera då eller?

hur menar du då? fodervärden vill ju anmäla ägaren för typ djurplågeri. men dom kommer inte agera då eller?

Nej. Djurskyddet bryr sig i om en häst som behöver vård får det eller ej. Inte vem som betalar/inte betalar räkningen.

Däremot om du menar att hästen är i behov av vård, fodervärden vägrar ta ut vet för fv inte vill betala, och ägaren svarar med att tycka att den inte tänker betala, och hästen blir utan vård medan fv och äg träter om vem som ska betala det framtida besöket - då agerar djurskyddet. Jag vet dock inte exakt hur det då blir lagmässigt. FV har hästen i sin vård och ska ge den just vård, och brister i ansvar om h*n inte ger hästen den vetvård den behöver. Samtidigt har ägaren ett ansvar också att hästen inte vanvårdas med ägarens vetskap.

Om det är så som ovan, så anser jag enda rätta är att äg ser till att hästen får vård, och tar hem den från fodervärden pronto, och sedan bråkar om de ekonomiska kraven när hästen slipper sitta emellan.

En fodervärd som i ett sånt läge som det ovan anmäler för vanvård är rätt korkad tycker jag, och skjuter sig i foten. Enda rätta ur fv hänseende är att ge hästen vård, och lämnar tillbaka hästen till äg, och sedan bråkar om de ekonomiska kraven när hästen slipper sitta emellan.

De lägger sig inte i vem som betalar veterinärvården. Det har inte med djurskyddslagen att göra. Betalningsförhållanden har med civilrätt att göra i det här fallet, det är bara att stämma till domstol.

vet inte hur mkt jag vill skriva om fallet. men ägaren har inte råd att betala egentligen, har inte råd med häst för tillfället. det var därför hon lämnade ut. i kontraktet står det att hästen lämnades frisk och ska återlämnas frisk. hon veterinärbesiktigades innan utlåning. hästen har en sjukdom sedan tidigare och får hästen den sjukdomen igen så får hästen återlämnas. men jag tror, utan att ha sett hästen, att denna sjukdom inte har med den första att göra! lite invecklat.

Om det står i kontarktet att fv ska bekosta vård, ja, då är det väl så.

Annars så får väl fv säga upp avtalet och vårda hästen tills dess att den återlämnats.. Så borde det vara.

Vill man inte betala för eventuella skador då skulle man inte skrivit under ett sådant avtal.

Senast ändrad:

Om ägaren anser att fodervärden vanvårdar hästen så in i glödheta att den är beredd att ringa och göra en anmälan, ja då ställer man sig ju direkt frågan..

VARFÖR har inte hästägaren hämtat hem sin häst redan INNAN man ens tänkt tanken att ringa?

fodervärden vill anmäla ägaren!

Om ägaren anser att fodervärden vanvårdar hästen så in i glödheta att den är beredd att ringa och göra en anmälan, ja då ställer man sig ju direkt frågan..

VARFÖR har inte hästägaren hämtat hem sin häst redan INNAN man ens tänkt tanken att ringa?

Det är ju tvärtom? FODERVÄRDEN anser ägaren vanvårdar hästen och vill anmäla ägaren för djurplågeri. (Underförstått för äg vägrar betala vetvård)

fodervärden vill anmäla ägaren!

Jag hänger inte med riktigt... Fodervärden vill anmäla hästägaren för vad?

Om det handlar om vanvård så är det länsstyrelsen som tar hand om det (djurskyddslagen). Djurplågeri anmäls till polisen (brottsbalken).

Alexandra W. Jo, djurskyddet bryr sig visst om en häst som är i behov av vård får det eller ej. De bryr sig däremot inte om vem som betalar räkningen.

Jag hänger inte med riktigt... Fodervärden vill anmäla hästägaren för vad?

Om det handlar om vanvård så är det länsstyrelsen som tar hand om det (djurskyddslagen). Djurplågeri anmäls till polisen (brottsbalken).

Alexandra W. Jo, djurskyddet bryr sig visst om en häst som är i behov av vård får det eller ej. De bryr sig däremot inte om vem som betalar räkningen.

alltså fodervärden vill anmäla ägaren för att ägaren inte vill betala veterinär vård trots att det i kontraktet står att fv ska betala

alltså fodervärden vill anmäla ägaren för att ägaren inte vill betala veterinär vård trots att det i kontraktet står att fv ska betala

Hör du inte hur det låter?

FV kan ju inte anmäla ägaren, fv är ju bunden av ett egenhändigt påskrivet kontrakt att den är skyldig att betala veterinären under kontraktstiden!

Har hästen fått den vård den behöver, eller behöver den vård som både äg och fv inte vill betala?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 599
Senast: Stergo
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 727
Senast: corzette
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Fick idag tid för operation, för jag behöver ta bort min gallblåsa. Tiden är om två veckor, och i brevet var det med papper där det står...
Svar
7
· Visningar
800
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Alternativ till försäkring
  • Radar utomhus