Djurskyddsinspektörer, se hit!

C

chrysler

Tänk er en gård med få hästar som bara står i en hage & aldrig rids(så långt låter det väl normalt & inte farligt för hästarna).
Men tänk er även att dessa hästar har fri tillgång till hösilage, som man inte orkar kontrollera när man kör ut det i hagen, som består av stora kakor med mögel, inte en mögelfri fläck på hela höbollen, när detta upptäcks orkar man inte köra ut den från hagen.

Tänk er att denna mögelboll får stå i hagen i hittills 2 veckor(hos en häst som btw lider av kronisk bronkit).
Tänk er att en ligghall inte har ngt lämpligt underlag, spån sätts bara när djurskyddsinspektören ska komma & kontrollera, 4 mån efter det har spån fortfarande inte fyllts på.

Tänk er att hästarna inte verkats på ca 6 mån, varav en står med skor på(hovarna kontrolleras inte av inspektörerna).
Sömmarna är vid det här laget så långt ner att skorna när somhelst kan trampas av & delar av hoven lossna som följd.

Tänk er hur en häst med luftvägsproblem mår av mögligt hö & mkt övervikt(vi talar om minst 1/3 extra av hästens normala vikt).
Tänk er även att hästarna inte har vatten i hagen(& detta är inte heller så farligt om det inte skulle vara för att hästarna knappast får vatten varje dag & absolut inte på morgonen innan man åker till jobbet, alltså inte 2 ggr som sig bör enligt djurskyddsföreskrifterna).
Allt åtgärdas endast vid anmält besök av inspektör & så fort inspektören åkt är det samma visa igen.
Hur göra??:cry:

Sv: Djurskyddsinspektörer, se hit!

Tyvärr vet jag folk som anmält missförhållanden men inte fått dit inspektörerna utan att de måste ringa & bestämma tid:crazy:
Men det går alltså?

Har varit med om precis samma sak i närheten där jag bor. Vi anmälde 3 gånger utan resultat. Nu är hästarna flyttade och jag vet inte hur de mår idag..
Man känner sig maktlös. Ord stod mot ord. Ägaren hävdade att hästarna hade daglig tillsyn samt fri tillgång på foder. Sanningen är att ägaren själv inte varit ute på 6 månader. Hovarna blev endast verkade en gång efter att inspektören varit ute, sen struntade hon i det igen. Sista gången vi anmälde var en av hästarna blockhalt och låg ner största delen av dagen.

Gör de oanmälda besök? Det gjorde de aldrig de gånger vi anmälde samma ägare. Lätt för ägaren att snacka sig fri tydligen! Hon fixade ju foder och allt innan de kom ut.

gå dit och fotografera eländet, för journal över fodringar, mockningar och hovvård, fota varje dag under 2-3 veckor..

Ring djurskyddsinspektörerna först, hör om dom kan göra oanmälda besök (innan du berättar om stället) gör dom inte det så säg att du måste lägga på för att du ska hinna ringa till tidningen så att dom åker ut och fotar och skriver om det.. blir det inte liv i luckan då så ring tidningen.. och skicka över några bilder på vanvården till dem så de får lite kött på benen och gör ett reportage..

Djurinspektörerna är alldeles för upptagna med att hitta stall som är 2cm för låga i tak istället :grin:

därav att jag säger att hon bör gå till tidningen om djurskyddet inte lyssnar.. det skrivs då även i artikeln att den som uppmärksammat hästarnas tillstånd har kontaktat djurskyddet som inte var intresserade..

Detta gäler inte stallmått utan skötseln av djuren.

Gör de oanmälda besök? Det gjorde de aldrig de gånger vi anmälde samma ägare. Lätt för ägaren att snacka sig fri tydligen! Hon fixade ju foder och allt innan de kom ut.

Inspektören är skyldig att göra oanmäld kontroll vid anmälning.

Vissa kommuner har en garantitid på att det ska göras inom t ex 48 timmar från att anmälan kom in.

Det är alltid svårt att säga när man ej har sett stället själv, men ofta är det så att det som folk anmäler ej stämmer när man väl kommer ut. Nu menar jag anmälda fall dit inspektören åker oanmäld. Inspektören kan enbart följa lagen, och görs inte det däremot ska åtgärder vidtagas. Om det nu verkligen är så som det beskrivs i detta fallet så låter det som om inspektören skulle ha mycket lagstöd att luta sig emot. Har ni ringt upp inspektören efter er anmälan och frågat vad som gjorts och om de åkte ut oanmält? I så fall vad får ni för svar?

Jo vi åkte på ett oanmält besök. Ingen var hemma men det var tyfligen någon som ringt och sagt att vi hade en jätte smal häst i hagen. Vilket inspektören inte höll med om. Men nästa gång hon kom på bestämd tid berättade hon att hon varit hos oss men allt var i fint trim.

Den enda anmärkningen var att stallgången var lite smal. Håller med ovan skrivande, sånt har de tid med. Annars kan man åka förbi och se hästar som verkar leva bedrövliga liv som inte tas hand om. Förstår inte att endel kan få plåga sina djur så länge som sett i vissa fall. De har ju haft anmälningar på sig men ändå händer inget..

Jo vi åkte på ett oanmält besök. Ingen var hemma men det var tyfligen någon som ringt och sagt att vi hade en jätte smal häst i hagen. Vilket inspektören inte höll med om. Men nästa gång hon kom på bestämd tid berättade hon att hon varit hos oss men allt var i fint trim.

Den enda anmärkningen var att stallgången var lite smal. Håller med ovan skrivande, sånt har de tid med. Annars kan man åka förbi och se hästar som verkar leva bedrövliga liv som inte tas hand om. Förstår inte att endel kan få plåga sina djur så länge som sett i vissa fall. De har ju haft anmälningar på sig men ändå händer inget..

Ja, där är ett exempel på en anmälning som resulterat i att inget "fel" kunde hittas.
Inspektörens roll är att se till att lagen följs och i föreskrifterna står minimimått på t ex stallgångar dvs det är där man har dragit gränsen för hur smalt det MINST får vara, man får gärna ha bredare. Mindre avvikelse från föreskrivna mått kan dock godtas i befintliga stallar under förutsättning att följande kriterier uppfylls:
1 djurmiljön i stallet som helhet är mycket god,
2. konsekvenserna av måttavvikelsen bedöms endast ha ringa påverkan på djuret avseende den funktion som måttföreskriften syftar till,
3. måttavvikelsen innebär inte någon ökad risk för skador, stress eller ohälsa hos djuren, samt
4. måttavvikelsen innebär inte att tillsynen och skötseln av djuren försvåras.
Alla stall ska inspekteras med en viss frekvens oavsett hur de sköts, inspektören vet ej hur det ser ut inuti förrän man har besökt stallet. Stall som sköts sämre kan få inspektion oftare än föreskrivet beroende på vilka åtgärder som vidtas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 131
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Det finns en gård här i närheten som jag brukar rida förbi ibland, dock har jag inte ridit där under vintern för det har varit för...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: kol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25