Djurskyddlagen för häst, innackorderings hjälp!!

A

Anna Hoglund

Hej, behöver lite hjälp.:bow::(

Har en inhyrd som på egen hand har sjukförklarat sin häst, det var för tre veckor sen. Hästen står nu på box från kl 20.00 - strax för kl ett dagen efter, väldigt många timmar i mina ögon (16-17 h). Nu var det en bekant som höjde varningens finger för oss som menade att vi kan råka dit för medhjälp att bryta djurskyddslagen.

Vet att det ska finnas en max siffra på vad hästar får stå inne, ngn som kan den närmare? Kan det vara att jag som ansvarig samt de andra i stallet kan åka dit för medhjälp till djurplågeri som vår bekant sa?
Trode ju att en utbildad person skulle börja utreda hästen, men ingenting händer och det verkar inte finnas ngn vilja att göra det heller.:cry:
Hur är det med boxvila? Det borde väll vara en veterinär som ordinerar den för att man inte ska bryta mot de där gränserna som en häst max får stå inne?!

Sv: Djurskyddlagen för häst, innackorderings hjälp!!

Det finns ingen lag på hur länge en häst får stå på box. Du kan läsa mer i Djurskyddsmyndighetens författningssamling.

5 kap. Rastning och utevistelse
Allmänna krav
1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske
tillsammans med minst en annan häst.
Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt.
Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.
2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning
istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.
3 § Hästar ska sommartid hållas och skötas på ett sådant sätt att risken för att
de ska utsättas för svåra insektsangrepp minimeras.

ok, så då kan vi andra pusta ut mao,Hästen far inte illa på ngt sätt, men lite synd att den behöver stå onödigt många timmar på box i sträck i onödan. Men det är ju en smaksak,huvudsaken är att vi andra inte gör ngt juridiskt tokigt känner ja

Det är ju knappast boxvila om den är ute varje dag, och vad jag kan se är den inte inne mer än många andra inackorderade hästar.

Däremot är det ju rätt allvarligt om hästen är dålig, men inte får vård.

Håller med. de antal timmarna hästen står inne är inte mycket om man jämnför med andra stallar/tävlingsstall.

Varför går den inte ute hela dagtiden då? Ex 8-20?

Jag tycker inte de är djurplågeri. Dels finns de hästar som inte får gå i hage alls, men om denna nu kan gå i hage mellan 13-20?
Är de en liten hage/sjukbox kan den ju ändå inte springa. Då kan den va ute från morgon-kväll.
Är de en större hage kan den skada sig på nytt om den är ute 1minut, 1 timme eller 10 timmar..
Så förstår inte vitsen med att den ska vara ute 13-20 :-)
De blir väl ingen boxvila liksom.

Nu vet jag ju ingenting om hästen faktiskt är dålig och vad det är för fel på den, men i djurskyddslagen står det såhär:

9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt
beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges
nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder
vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret
måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).

Så det kanske kan vara läge att upplysa hästägaren om det?

Angående utevistelse så är det reglerat i djurskyddsföreskrifterna för häst, L101 (och där aktuell del kopierats in här i tråden), och inte i djurskyddslagen. :)

Släpper ägarna själva ut sina hästar eller ingår det i hyran? Det luktar lite morgontrötthet tycker jag... mycket underlig boxvila att bara stå inne natt och förmiddag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 969
Senast: Lavinia
·
A
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig så kort som möjligt. Jag står i ett stall sen ex antal månader tillbaka med mina två hästar. Jag flytta dit...
Svar
4
· Visningar
1 170
Senast: compis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka