Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg
hade du verkligen det? isåfall är du modigare än jag,och det vil inte säga lite det..dessutom välkomnar jag dig til high chaparall,du kommer att skrika dig hes. jag tror fortfarande dock inte att känslostormar och aggressiva utbrott på enskilda personer är rätt väg att gå. jag tror mer på att faktiskt ha en sansad diskussion runt fenomenet som -inte-är särskiljt till endast en ridsportsgren,utan jag ser det mer som en kulturell och social betingning som fått fortgå fram till för ca 10 år sedan.
jag har ju den stora turen att få vistas i "båda"lägren,både western och vanligt hästeri.Den enda jag inte sett sådant här förekomma hos är faktiskt körningen,och allra minst inom brukskörningen= arbete med häst.
Det som är viktigt är att,viket jag gjort,fråg atränare och ryttar evarför de gör somd e gör,och är de på en vettig nivå skal de ju ha ett väl undrebyggt svar på det som dessutom tar hänsyn båd etill forskning och djurens välfärd.
Och för att ingen skall missförstå mig-jag älskar westernridning(det finsn glimrand eögonblick av ytterst väl utförd ridning) och jag har alltid blivit väl mottagen när jag kommer med mina dumma frågor.för vi måste fråga,vi måste ifrågasätta,vi måste prata omd et som är jobbigt. Därför att vi är de som har makten,på många plan,och det är vår förbannade etiska skyldighet att skydda dem som inte kan skydda sig själva!
Det gör inte genmom att man agriper enskilda personer o förfasar sig.Förfasning har sällan något egenvärde.Det brukar inte leda til såmycket.Och genom er tystnad när det väl gäller så är niockså en del av problemet.
Man måste ta med i beräkningen hur människan fungera som biologisk varelse,och inse att inte all kan ställa sig upp o ta skiten. men somliga av oss,vi som int eär s bra på att just stå
har insett att man väldigt sällan blir ihjäslagen för sin åsikt.(och av egen erfarenhet
e ger sig inte på fet rödhårig tant i 160 kg rullstol,dömt att misslyckas från början liksom
)
men för de som inte vågar s finns tex möjligheten att åka p tävingar o fråga stewarden hur de ser på korrigeringar,vad som står i TR,och ser man något så kan man anmäla att man villha extra tillsyn på en ryttare tex.
Man kan också,som bara av en ren händelse,ha med sig ett rött kort som man flashar när man ser något som går över gränsen.är man tilräckigt många som gör det lär nog det funderas på och åtmsintoen den sportintresserade delen av fältet lär förstå sammanhanget.
Och man kan göra som horsesforlife tex,ta ståndpunkten att säga ja,ja till bra hantering,ja ti bra sportsmanship.
Min egen dle i det hela,trots att jag inte har så gott om pengar,är att instifta ett pris för god horsemanship på den lokala klubben tex där det utgår en viss summa pengar tex ti dne ryttare som ridit sin häst p ett mjukt,korrekt och trevligt sätt.det kan alla vinna,stor som liten,elit som nybörjare.