Djurskyddet? Vad krävs eg?? *långt*

lynxlady

Trådstartare
Vi har en gubbe i byn brevid som har en 28årig nordsvensk. Hästen har magrat av ordentligt under vintern, men man har mest tänkt att "ja, han är ju gammal". Nu har han under sista månaden tacklat av så pass att man hajjat till när man åkt förbi. Min kompis skulle dit och köpa nåt medel av en kvinna på samma gård(annat hus) och jag pratade med gubben under tiden. Han sa att hästen var döende för att han var så gammal så nu skulle han köra in höet de närmaste dagarna(stod med selen på i ett dygn) och sen skjuta honom uppe i skogen. Jag kände på honom och hans revben är helt framme, inte en gnutta fett på, pälsen rasade av när man tog på den, framtänderna var jämns med tandköttet och kindtänderna hittade jag inte igen, bara svullna gommar.. Det var gräsligt att se. Gubben sa att "ja, han får ju inte i sig så mycket, det mesta åker ut igen men då skiter han ju inte så mycket heller." Skratt skratt. Jag mådde illa! En person ringde genast kommunen(dock inte jag även om jag skulle gjort det om inte den andra gjort det) och inspektör åkte ut. Vet. var dit oxå. Detta var snart en vecka sen och hästen står kvar.. Stod övergiven på gårdsplanen med selen på halva dagen sen insp. hade åkt. Personen som anmälde pratade med vet. sen också, vet. sa att det inte var så brådskande eftersom gubben skulle avliva honom. Men gubben är dement, kommer inte ihåg vilka människor är, och så vidare. Ska han skjuta som knappt kan gå själv?? Får man verkligen avliva själv hur som helst? Och vem vet när han gör det eftersom gubben är så borta i huvudet, han kan lika gärna glömma det?

Sv: Djurskyddet? Vad krävs eg?? *långt*

Vi har en gubbe i byn brevid som har en 28årig nordsvensk. Hästen har magrat av ordentligt under vintern, men man har mest tänkt att "ja, han är ju gammal". Nu har han under sista månaden tacklat av så pass att man hajjat till när man åkt förbi. Min kompis skulle dit och köpa nåt medel av en kvinna på samma gård(annat hus) och jag pratade med gubben under tiden. Han sa att hästen var döende för att han var så gammal så nu skulle han köra in höet de närmaste dagarna(stod med selen på i ett dygn) och sen skjuta honom uppe i skogen. Jag kände på honom och hans revben är helt framme, inte en gnutta fett på, pälsen rasade av när man tog på den, framtänderna var jämns med tandköttet och kindtänderna hittade jag inte igen, bara svullna gommar.. Det var gräsligt att se. Gubben sa att "ja, han får ju inte i sig så mycket, det mesta åker ut igen men då skiter han ju inte så mycket heller." Skratt skratt. Jag mådde illa! En person ringde genast kommunen(dock inte jag även om jag skulle gjort det om inte den andra gjort det) och inspektör åkte ut. Vet. var dit oxå. Detta var snart en vecka sen och hästen står kvar.. Stod övergiven på gårdsplanen med selen på halva dagen sen insp. hade åkt. Personen som anmälde pratade med vet. sen också, vet. sa att det inte var så brådskande eftersom gubben skulle avliva honom. Men gubben är dement, kommer inte ihåg vilka människor är, och så vidare. Ska han skjuta som knappt kan gå själv?? Får man verkligen avliva själv hur som helst? Och vem vet när han gör det eftersom gubben är så borta i huvudet, han kan lika gärna glömma det?

Ring polisen då om alla andra e så sega....för det där e verkligen djurplågeri...usch, usch

Pff, polisen här ute är inte mycket att hurra för.. :cool:"vår" station (2,5 mil bort) är inte bemannad vanligtvis, så nästa är 8 mil bort. I vilket fall så hänvisar de bara till djurskyddsinspektörerna... Han är fortfarande kvar, hästen. Frågan är om fler ringer, om det blir nån skillnad..:(

Det är miljö och hälsoskyddet man ringer till. Och man ska ringa vid bara en misstanke om misskötsel.

Ja men de är ju redan uppringda och har varit där.. Det hände ju inget, förutom att de kom överrens med gubben att hästen skulle slaktas. Det är över en vecka sen nu..

Jamen hur vet du att inget händer då ? När djurskyddet åker ut och kollar så får faktiskt djurägaren en tid på sig att fixa till saker och ting. 1 vecka är kort tid. Men det är ju inget som hindrar att man ringer igen.

För att jag ser hästen dagligen, så vet jag det. Den står i sin hage utan mat(vilket i o f sig kvittar då han inte kan äta..) Och enligt vet. så hade det sagts att hästen skulle avlivas inom några dagar och det var vad gubben sa till mig oxå.

För att jag ser hästen dagligen, så vet jag det. Den står i sin hage utan mat(vilket i o f sig kvittar då han inte kan äta..) Och enligt vet. så hade det sagts att hästen skulle avlivas inom några dagar och det var vad gubben sa till mig oxå.

Ring å tjata å tjata...förklara för dom att gubben e helt väck i huvudet och säkert glömt att hästen står på gården. Så där segt ska det inte behöva vara när djur far illa.

ring igen.
fy fan för såna människor. och så oerhört typisk att myndigheterna inte gör ett dugg för att hjälpa hästen från sitt lidande. dom borde spendera sin tid på sånt istället för att vara så besatta av folks takhöjder och dörröppningar. :mad:

du!!Om du kallar dig för djur vän o det är som du skriver...Så ser du till att myndigheterna gör vad dom har betalt för..Anars gör du ju bara bort dig, gör man inget, så säger man inget...Lena.
Ring en tidning o stå för vad du ser.Om du ser..:bump:

du!!Om du kallar dig för djur vän o det är som du skriver...Så ser du till att myndigheterna gör vad dom har betalt för..Anars gör du ju bara bort dig, gör man inget, så säger man inget...Lena.
Ring en tidning o stå för vad du ser.Om du ser..:bump:

Jag antar att det där var riktat till mig och inte Centaur.. Ja, jag kallar mig för djurvän och det är som jag skriver. Jävligt lätt för dig att säga som inte bor i detta pytte-samhälle! Personen som anmälde var livrädd att nån skulle få reda på vem det var, för man kan räkna med jävligt mycket skit för här sköter man sig själv!

ring igen.
fy fan för såna människor. och så oerhört typisk att myndigheterna inte gör ett dugg för att hjälpa hästen från sitt lidande. dom borde spendera sin tid på sånt istället för att vara så besatta av folks takhöjder och dörröppningar. :mad:

Jag menar det.. Jag ringde faktiskt igen igår och frågade hur lång tid han skulle behöva plågas, men det lät som att "veterinären sa att det inte var så akut så då gör inte vi nåt".. Hur fan veterinären nu kunde säga det...:crazy:

Jag menar det.. Jag ringde faktiskt igen igår och frågade hur lång tid han skulle behöva plågas, men det lät som att "veterinären sa att det inte var så akut så då gör inte vi nåt".. Hur fan veterinären nu kunde säga det...:crazy:
Hur går det med häst stackarn??? Har han plågats till döds?

Ta en bild och skicka till länstidningen,,,,,,

Har någon förklarat för myndigheterna att gubben är dement och knappast kommer minnas att skjuta hästen? Har gubben anhöriga som man kan ringa och berätta för (på ett väldigt snällt sätt). Tyvärr är det inte alla som märker att en person är dement om det inte gått väldigt långt. Dementa själva kan vara rätt bra på att dölja sin sjukdom...

Jag hade kollat med gubbens barn eller liknande, lungt förklarat situationen att hästen lider och att någon måste ta över ansvaret så inte gubben fälls för djurplågeri.

Har någon förklarat för myndigheterna att gubben är dement och knappast kommer minnas att skjuta hästen? Har gubben anhöriga som man kan ringa och berätta för (på ett väldigt snällt sätt). Tyvärr är det inte alla som märker att en person är dement om det inte gått väldigt långt. Dementa själva kan vara rätt bra på att dölja sin sjukdom...

Jag hade kollat med gubbens barn eller liknande, lungt förklarat situationen att hästen lider och att någon måste ta över ansvaret så inte gubben fälls för djurplågeri.

Familjen tordes ingenting(mesar:mad:) för gubben blir sur.

MEN (svarar alla här) nu är hästens lidande äntligen slut, igår slutade han sina dagar. Vår veterinär kontaktade dessutom veterinären som tittat på hästen och undrade vad hon sysslade med? Den andra skyllde på att hon hade ju rekommenderat avlivning inom kort.. Men hon hade även blivit upplyst om att gubben var dement och skulle alltså följt upp fallet ansåg vår vet. Så nu är det i af över.. R.I.P Petter..

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 278
Senast: Lobelia
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 662
Senast: Fille
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 779
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka