lynxlady
Trådstartare
Vi har en gubbe i byn brevid som har en 28årig nordsvensk. Hästen har magrat av ordentligt under vintern, men man har mest tänkt att "ja, han är ju gammal". Nu har han under sista månaden tacklat av så pass att man hajjat till när man åkt förbi. Min kompis skulle dit och köpa nåt medel av en kvinna på samma gård(annat hus) och jag pratade med gubben under tiden. Han sa att hästen var döende för att han var så gammal så nu skulle han köra in höet de närmaste dagarna(stod med selen på i ett dygn) och sen skjuta honom uppe i skogen. Jag kände på honom och hans revben är helt framme, inte en gnutta fett på, pälsen rasade av när man tog på den, framtänderna var jämns med tandköttet och kindtänderna hittade jag inte igen, bara svullna gommar.. Det var gräsligt att se. Gubben sa att "ja, han får ju inte i sig så mycket, det mesta åker ut igen men då skiter han ju inte så mycket heller." Skratt skratt. Jag mådde illa! En person ringde genast kommunen(dock inte jag även om jag skulle gjort det om inte den andra gjort det) och inspektör åkte ut. Vet. var dit oxå. Detta var snart en vecka sen och hästen står kvar.. Stod övergiven på gårdsplanen med selen på halva dagen sen insp. hade åkt. Personen som anmälde pratade med vet. sen också, vet. sa att det inte var så brådskande eftersom gubben skulle avliva honom. Men gubben är dement, kommer inte ihåg vilka människor är, och så vidare. Ska han skjuta som knappt kan gå själv?? Får man verkligen avliva själv hur som helst? Och vem vet när han gör det eftersom gubben är så borta i huvudet, han kan lika gärna glömma det?