Djursjukhuset på svt?

snigelfarmor

Trådstartare
vad hade hänt hästen på djursjukhuset. Red dancer hette den. Jag såg bara slutet när han stod i hagen.

/jenny

Sv: Djursjukhuset på svt?

Den hade ett litet sår som kunde vara livshotande står det på svt´s hemsida, vet dock inte hur det gick.

Hästen hade blivit skrämd och stegrat sig och slagit runt. Han fick ett litet ganska obetydligt sår på "baken". Tydligen hade det blivit fickbildning med var. Efter ett tag blev han svälld som en fotboll och fick svårt att gå. Tjejen kontaktade veterinär igen och fick efter det ta djurambulans till Helsingborg. Så ett litet sår blev inflammerat..:(

Mvh
Lena

jaha, för hela ena skinkan var helt sårig, som ett jättestort brännsår, stort som ett A4!

Han måste ha fått ett rejält slag. Jag fick samma besked efter min körolycka där jag fick en järnstång på smalbenet. Det var lite svullet, och det fanns risk för att hela benet skulle svullna upp, med risk att förlora det, men nåt sånt hände som tur var inte.

Hoppas han är bra nu, hästen alltså.

Det blev ju infektion i såret. Så dom var väl tvungna att skära bort en massa skinn för att få det att läka antar jag.

oh aj. tack för att ni fyllde i informationen jag saknade för att få klarhet i det jag såg.

snigelfarmor skrev:
jaha, för hela ena skinkan var helt sårig, som ett jättestort brännsår, stort som ett A4!

Han måste ha fått ett rejält slag. Jag fick samma besked efter min körolycka där jag fick en järnstång på smalbenet. Det var lite svullet, och det fanns risk för att hela benet skulle svullna upp, med risk att förlora det, men nåt sånt hände som tur var inte.

Hoppas han är bra nu, hästen alltså.
Små sår och goda vänner ska man vara rädd om!
/gammalt ordspråk

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 884
Senast: fio
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar