Sv: Djurplågeri på ridskola i tingsrätten
Min tolkning är att den som anmälde har ngt emot den som påstås ha misshandlat.
"Smygit omkring i stallet för att ta henne på bar gärning", vad är det för tok?
Jag tycker det låter som en störd människa som gör sådant! Och hur kommer det sig att det bara är EN enda människa som sett allt det där som låter som både rejäl och upprepande uppdängning av häst? Den anklagade ridläraren stod ju på en ridskola, där går det knappas att ägna sig åt ljusskygga saker och bara EN människa märker det!
Och i fall där det gäller spöanvändande, det är det ju mkt, mkt lätt att vrida saker till ens fördel! Vissa anser ju att man inte ska rida med spö alls, ett rapp i arslet på hästen är misshandel. Medan andra anser ett lätt rapp eller två som anvisning, dvs framåtdrivning är helt ok i vissa lägen. Vem har då rätt?
Och hur ska en ej hästkunnig domstol kunna ta beslut om huruvida viss utrustning är fel? Tänkte på gramanen som jag gissar det var ryttaren använde. Jag vet ej hästkunniga som anser mig elak när jag "drar åt så hårt" när jag spänner sadelgjorden eller när jag "tvingar" hästen hoppa över hinder...
Jag har varit på ridskola och haft hästen/hästen uppstallad på ridskola i hela mitt hästliv.
Jag har även blivit anklagad av en annan att ha misshandlat min häst, vilket jag inte gjort, så jag känner liksom igen scenariot! Jag röt i åt min häst och gav honom en dask med handen på arslet när han oavbrutet tjafsade när jag skulle rykta honom. Den som anklagade mig för misshandel var själv en misshandlare av stora mått anser JAG. Han hade så taskigt med pengar att han inte hade råd att köpa foder till sin häst, den fick leva på ett par kg hö om dagen och lite gräs som växte i hagen. Ändå startade han den i travlopp. Den som anklagade mig tyckte inte om mig, därav skulle han göra livet surt för mig. Det slutade med att HAN åkte ut från stallet!
Med det vill jag säga att man kan med uppsåt göra livet jävligt surt för ngn annan! Oavsett om det finns ngn sanning i anklagelserna eller inte! Bara att förvrida det som hänt, då har ju tom den anklagade svårt för att säga "nej det gjorde jag inte".