Djurplågeri på ridskola i tingsrätten

Sv: Djurplågeri på ridskola i tingsrätten

Fy satan.. En sån människa ska inte få hålla på med djur :crazy: Hua, känslig för sånt där.. Varför gör man så mot ett oskyldigt djur?:cry:

Verkar vara ryttarna som hyser agg emot varandra. Synd att hästarna blir inblandade. Men det är ju ingen som vet, hon kanske inte ens misshandlar sin häst! :crazy: Men hemskt ifall hon gör det.

En "specialtygel" kan likagärna vara en martingal... och plötsligt låter det där med "specialtygel" inte så farligt...

Som någon annan sa, jag tycker det låter som att det är ngt gammalt groll mellan den anmälda och den anmälande.

Å andra sidan kan det ju vara så att ridläraren verkligen Är elak mot hästarna...

Själv tycker jag att det där med "rapp på hästen för att tillrättavisa" inte ens är godtagbart med ett rapp...
Spöet är inte ett bestraffningsmedel, det är en förlängning av din arm och en förfining av dina hjälper.
Ett hjälpmedel, inte ett bestraffningsmedel...

Ellinor * skrev:
Verkar vara ryttarna som hyser agg emot varandra. Synd att hästarna blir inblandade. Men det är ju ingen som vet, hon kanske inte ens misshandlar sin häst! :crazy: Men hemskt ifall hon gör det.

piskrapp som piskrapp, alla som piskar sin häst som bestraffning är djurplågare enligt mig. En pisk skall inte användas för bestraffning.

Konstigt att inte ordförande och övrig personal på ridskolan har märkt OM hästen har blivit misshandlad.

Jag äger både sporrar, spö och "specialtyglar" och har vid tillfällen använt dom.

Det kan vara svårt ibland för en nybörjare att skilja på tillrättavisning av hästen och misshandel.
OM det finns bevis på att hon verkligen misshandlat hästen så hoppas jag hon åker dit så det ryker om det men som jag ser det och genom vad jag kunde läsa här så ska hon frias!

Rättelser krävs!

"Misshandeln" ha inte skett på ridskola! Artikelförfattaren är dåligt insatt, då detta har skett av en privat person som benyttjat en föreningsanläggning för privat ridning med ett sk ridhuskort.
MAO har inte ridskolan, som också hyrde plats på denna anläggning med det hela att göra.

Personen / personerna som anmält "misshandeln" hyser från början mycket stort agg mot ryttaren och är dessutom känd för att vara en sk besserwisser som anmäler hästägare till höger och vänster så fort hästhanteringen inte är enligt vederbörandes skola.

NÅGOT har ändå uppenbart hänt på platsen, men vanliga människor hade nog löst det på plats istället.

Min tolkning är att den som anmälde har ngt emot den som påstås ha misshandlat.
"Smygit omkring i stallet för att ta henne på bar gärning", vad är det för tok? :eek: Jag tycker det låter som en störd människa som gör sådant! Och hur kommer det sig att det bara är EN enda människa som sett allt det där som låter som både rejäl och upprepande uppdängning av häst? Den anklagade ridläraren stod ju på en ridskola, där går det knappas att ägna sig åt ljusskygga saker och bara EN människa märker det!

Och i fall där det gäller spöanvändande, det är det ju mkt, mkt lätt att vrida saker till ens fördel! Vissa anser ju att man inte ska rida med spö alls, ett rapp i arslet på hästen är misshandel. Medan andra anser ett lätt rapp eller två som anvisning, dvs framåtdrivning är helt ok i vissa lägen. Vem har då rätt?
Och hur ska en ej hästkunnig domstol kunna ta beslut om huruvida viss utrustning är fel? Tänkte på gramanen som jag gissar det var ryttaren använde. Jag vet ej hästkunniga som anser mig elak när jag "drar åt så hårt" när jag spänner sadelgjorden eller när jag "tvingar" hästen hoppa över hinder...

Jag har varit på ridskola och haft hästen/hästen uppstallad på ridskola i hela mitt hästliv.
Jag har även blivit anklagad av en annan att ha misshandlat min häst, vilket jag inte gjort, så jag känner liksom igen scenariot! Jag röt i åt min häst och gav honom en dask med handen på arslet när han oavbrutet tjafsade när jag skulle rykta honom. Den som anklagade mig för misshandel var själv en misshandlare av stora mått anser JAG. Han hade så taskigt med pengar att han inte hade råd att köpa foder till sin häst, den fick leva på ett par kg hö om dagen och lite gräs som växte i hagen. Ändå startade han den i travlopp. Den som anklagade mig tyckte inte om mig, därav skulle han göra livet surt för mig. Det slutade med att HAN åkte ut från stallet! :devil:
Med det vill jag säga att man kan med uppsåt göra livet jävligt surt för ngn annan! Oavsett om det finns ngn sanning i anklagelserna eller inte! Bara att förvrida det som hänt, då har ju tom den anklagade svårt för att säga "nej det gjorde jag inte".

shandra skrev:
Fy satan.. En sån människa ska inte få hålla på med djur :crazy: Hua, känslig för sånt där.. Varför gör man så mot ett oskyldigt djur?:cry:
Och det bor giveivs gröna gubbar på mars åxså.
Tror du på allt du läser?
Hon är inte dömd än, och som som sagt var "ord står emot ord"
Jag vet inte vad som hänt, och inte du heller.

cemax skrev:
Rättelser krävs!

"Misshandeln" ha inte skett på ridskola! Artikelförfattaren är dåligt insatt, då detta har skett av en privat person som benyttjat en föreningsanläggning för privat ridning med ett sk ridhuskort.
MAO har inte ridskolan, som också hyrde plats på denna anläggning med det hela att göra.

Personen / personerna som anmält "misshandeln" hyser från början mycket stort agg mot ryttaren och är dessutom känd för att vara en sk besserwisser som anmäler hästägare till höger och vänster så fort hästhanteringen inte är enligt vederbörandes skola.

NÅGOT har ändå uppenbart hänt på platsen, men vanliga människor hade nog löst det på plats istället.
Tack! Så slapp jag skriva det ;)

Japp, lättast hade ju varit att ha löst det på plats. Och som du skriver, Något måste ha hänt...upprepade gånger dessutom. Tyvärr.
Tror bestämt vi är ganska lika mycket insatta i ärendet...låter så i alla fall.

:bow: :bow: :bow:

Jag tycker det låter som att anmälaren är ute efter den tilltalade. Sedan är det ju omöjligt att veta vad som verkligen har hänt. Det finns folk som rider på ett sätt som jag tycker är helt fel, men om det har varit fallet är kommer vi nog aldrig att få veta.

Och det där med spö. Det händer att jag använder spöet i varje steg under korta stunder under ett pass, t.ex. för att uppmuntra hästen att ta i med ett bakben. Då handlar det om att peta, absolut inte att slå. Det gör definitivt inte ont på hästen, lika lite som en normal skänkelhjälp gör det. Men en okunnig person kanske skulle uppfatta det som att jag slår hästen.

zillax89 skrev:
piskrapp som piskrapp, alla som piskar sin häst som bestraffning är djurplågare enligt mig. En pisk skall inte användas för bestraffning.

Jo, men jag menade att den som anmälde det kanske sa att hon piskade sin häst, fastän hon itne gjorde det. Utan hon kanske använde det på ett bra sätt, såsom man ska använda ett spö.

Ja höddedu.. Vi får väl vänta och se det då :mad:

Ja höddedu.. Vi får väl vänta och se det då

Det är helt sjukt om ja får säga mitt...Hon skulle aldrig mer få ha ett djur. Det skall vara hårda straff. Inte ens en fågel skulle hon få ha!

Precis.. oskyldig tills bevisad skyldig heter det väl?

Sammet skrev:
En "specialtygel" kan likagärna vara en martingal... och plötsligt låter det där med "specialtygel" inte så farligt...

Som någon annan sa, jag tycker det låter som att det är ngt gammalt groll mellan den anmälda och den anmälande.

Å andra sidan kan det ju vara så att ridläraren verkligen Är elak mot hästarna...

Själv tycker jag att det där med "rapp på hästen för att tillrättavisa" inte ens är godtagbart med ett rapp...
Spöet är inte ett bestraffningsmedel, det är en förlängning av din arm och en förfining av dina hjälper.
Ett hjälpmedel, inte ett bestraffningsmedel
...

:bow: Helt rätt! :bow:

jag håller verkligen med dom som säger att spö är mer som en förlängd arm eller stöd till skänkeln...
det är inte gjort för bestraffning. tyvärr ser man ju alldeles för ofta det användas på fel sätt, jag blir förbannad när man åker in till den lokala ridskolan där jag bor och små tjejer på typ 9-11 år sitter där och dunkar på med sporrar och använder spöet ganska friskt. man tycker ju att ridläraren borde reagera men för dom är det något helt normalt. :mad:

jag hör mammor säga "men visa honom vem som bestämmer nu då" och så tar tjejen spöet och rappar i många gånger så det ekar i hela ridhuset.

nåt som jag har reagerat på är när en häst vägrar på ett hinder. då hästen står kanske 50 cm från hindret så tar fram spöet och/eller använder sporrarna, saken är ju den att när hästen står så nära så ser den inte ens hindret och koppöar därför inte ihop det onda med det..klart att den inte vill hoppa över nåt den inte ser=/ ahja det är iaf hur jag ser på det.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 364
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 159
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 116
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att jag inte kommer att kunna rida min ordinarie lektion nästa vecka så blev det två lektioner denna vecka. Nästan två...
Svar
0
· Visningar
360
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama