Djurplågeri? Eller kamelpsykologi?

Snuffsan

Trådstartare
Vad tror ni?

Kamelen Gunnel vill inte resa sig upp. Är det bara jag som inte riktigt tror att det har med kamelpsykologi att göra utan anar att den stackars kamelen är skadad? "När vi kommer med mat kryper hon mot oss lite, så vi tror inte att det är någon fara" ?! Va?

Är det någon som vet vad det här är för ställe?

Läs här

Sv: Djurplågeri? Eller kamelpsykologi?

Vill börja med att säga att detta inte är hemma hos mig! (med tanke på att vi inte är så många kamelägare i landet)

Jag hade varit mycket bekymrad om det var nån av mina kameler som låg där.
Det finns ett talesätt som heter "en sjuk kamel är en död kamel", dvs de visar sällan att nåt är fel förens det är försent.
Hoppas de har vet på plats!

Känns det inte givet att kamelstackaren skadade sig när hon fastnade? Det lär ju inte vara en slump att hon legat ner sen hon satt fast :(

Låter helt sjukt att hon legat i flera veckor.
Lika sjukt är det att de ställer upp med historien i pressen. Jag hade skämts ögonen ur mig!

Vi får hoppas att veterinär verkligen är kontaktad och gör något åt det.

Du som kan kameler, kan du förklara det där med extrafoten, "som en platå, som gör att de kan ligga länge under varma eller kalla förhållanden." Jag kan ingenting om kameler och fattade inte det där. Ligger de på foten???

Klart hon är skadad. Tycker jag. Att hon ligger kvar när de andra går och kryper till maten tycker jag är tydliga tecken på ett djur som mår kass.

Känns det inte givet att kamelstackaren skadade sig när hon fastnade? Det lär ju inte vara en slump att hon legat ner sen hon satt fast :(

Men precis. Jag kan förvisso ingenting om kameler, men vilken slump att hon började sörja "sin man" som såldes för flera månader sedan, just i samband med att hon fastnade så illa att man fick såga ner ett helt träd för att få loss henne.

I artikeln säger de ju dock att de har varit i kontakt med både veterinärer och andra uppfödare, så man får ju verkligen hoppas att en veterinär i alla fall har varit på plats och gjort en bedömning. Som djurägare hade jag verkligen blivit rejält orolig om jag hade haft ett djur som en dag (efter att ha suttit fast dessutom) bara la sig ner och därefter bara kröp fram.

För sisådär 15-20 år sen var det en liten ponny på min dåvarande ridskola som fastnade mellan två träd. Den fick avlivas efteråt. Jag minns inte exakt vad felet var men det hade iaf samband med fastnandet. Tror det var antingen benet eller ryggen som var skadat.
Känns inte omöjligt att det är något liknande i det här fallet. Förstår verkligen inte att ägarna inte är mer oroliga. Nu kan jag inget om kameler och deras beteende men skulle något av mina djur bete sig sådär så skulle jag bli väldigt orolig...

Jag kan ju inget om kameler.. Men det låter otroligt konstigt! Hur håller sig magen igång till exempel om den bara ligger? den äter ju tydligen, torde vara stor risk för förstoppning om den bara ligger still?
Jag hoppas för allt i världen att en veterinär redan kollat den!

Senast ändrad:

Stallet jag rider i ligger vägg i vägg med en kamelfarm så jag har lärt mig lite.
Det är fruktansvärt envisa djur och vill de inte så vill de inte. De hyser enligt utsago inte ens ömma känslor för sin avkomma. De betraktar alla med en blick av avsky. Konstiga djur. Men flera veckor låter skumt, mkt skumt.

Du som kan kameler, kan du förklara det där med extrafoten, "som en platå, som gör att de kan ligga länge under varma eller kalla förhållanden." Jag kan ingenting om kameler och fattade inte det där. Ligger de på foten???
Det är nog den under magen som de menar. Kameler har en förhårdnad under magen.

Här ser du en tydligt mellan "sadelgjordarna".

kamel220_150323s.jpg

Stämmer ju inte alls! :mad:

Jag och mamma lärde känna en snäll kille för tre år sedan som hette/heter Haizham och han blev alltid till sig när vi kom förbi, han älskade att bli gosad med och var väldigt välskött. :love: Husse heter Ali.

Marianne Arhle har skrivit väldigt fint om sin kamel som hon ägde(äger?) och hur glad den blev när hon kom och hälsade på henne, hur hon tvättade och ryktade honom och betalade andra för att sköta om honom när hon inte var där och hur den sörjde varje gång hon åkte.

Självklart bryr de sig om sin egen avkomma, annars skulle de ju inte överleva under sådanna förhållanden som de lever i. De sörjer sina döda föl och fäller riktiga tårar.

Jag håller absolut inte med, har dock inte träffat så väldigt många kameler.

Ang artikeln så tycker jag nog att de borde oroa sig mer faktiskt.

Stallet jag rider i ligger vägg i vägg med en kamelfarm så jag har lärt mig lite.
Det är fruktansvärt envisa djur och vill de inte så vill de inte. De hyser enligt utsago inte ens ömma känslor för sin avkomma. De betraktar alla med en blick av avsky. Konstiga djur. Men flera veckor låter skumt, mkt skumt.

ojojoj, vad har du träffat för konstiga kameler?:confused:
Om en kamel bär sig illa åt har man förtjänat det.

Jag har aldrig hört något så hjärtskärande som när vi separerade vår yngsta pojke från mamman, de skrek efter varandra i tre dagar.
Kameler är oerhört godhjärtade djur, känsliga och ömma, har inte nog av goda ord kring dessa underbara varelser.

Vill absolut inte skylta med namn på några kamelägare här. Men så mycket kan jag ju säga som att dessa människor kanske inte riktigt faller inom ramen för vanlig Svensson. Lite udda folk alltså.
Märkvärdigt tycker jag att det är att inte länsveterinären kräver att kamelen ska upp och undersökas ordentligt. I mina ögon tycker jag detta är djurplågeri, får dom inte upp kamelen är det väl dags för den sista ökenvandringen nu.

För sisådär 15-20 år sen var det en liten ponny på min dåvarande ridskola som fastnade mellan två träd. Den fick avlivas efteråt. Jag minns inte exakt vad felet var men det hade iaf samband med fastnandet. Tror det var antingen benet eller ryggen som var skadat.
Känns inte omöjligt att det är något liknande i det här fallet. Förstår verkligen inte att ägarna inte är mer oroliga. Nu kan jag inget om kameler och deras beteende men skulle något av mina djur bete sig sådär så skulle jag bli väldigt orolig...

Har för mig att han bröt nåt i benet eller iaf skadade sig så pass svårt mellan träden, att han avlivades.

*kl*
Men djur som inte reser på sig kan vara dax att ta på ganska sort allvar.

Vad menar du? Att kamelägare är konstiga eller att de i artikeln är det?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
471
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 098
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka