Djupa sår...

C

Cybbe

Vilka är era bästa tipa för att få sår att läka?
Använde socatyl förr men den är ju borta så det går ju inte längre. Använder idag streptocilin(8år gammal aldrig öppnad innan) på moronen och få stå med aloevera (färsk) omslag på natten.
Streptocilinet kommer var slut imorgon vad ska jag göra då???:confused:

Hästen i fråga har rivit upp sig 1cm bredd och kan stoppa in en liten del av nageln i det. Såret sitter insida nedanför kotan. Är lite rädd för att hon ska få mugg om jag gör ett omslag som hon kan ha i hagen då omslag vid kotan på henne aldrig sitter bra.

Har ni några super tips för att kunna få sår att läka i dessa vädertider?? :)

Sv: Djupa sår...

det finns en liknande salva som socatyl, med liknande namn.
fråga din veterinär ;)

Penicelinsalva i djupare sår med högre infektions risk. Micocid salva på övriga (en supersalva som jag tror jag är rätt ensam om att ha i mitt stall appotek) de läker super snabbt med den! Tar sen när såret inte är öppet längre på procell salva. Viktig också så här års att försöka hålla såret torrt men att ändå se till att det luftas.

Penicelinsalva i djupare sår med högre infektions risk. Micocid salva på övriga (en supersalva som jag tror jag är rätt ensam om att ha i mitt stall appotek) de läker super snabbt med den! Tar sen när såret inte är öppet längre på procell salva. Viktig också så här års att försöka hålla såret torrt men att ändå se till att det luftas.

Micocid, är det på recept?

Hade en väldigt ful taggtrådsskada i ett hasveck somras som inte var ngn ide att sy. Den fick visserligen pc de första fen dagarna men i övrigt var det bara en sak som gällde, spolning med en rejäl vattenstråle en bra stund varje dag. Läkte väldigt snabbt o med minimal svallköttsbildning.
Inget slabb med salvor el dyligt i såret.
PL

Nope´! finns på receptfritt på appoteket. Blev ordinerad den till mig själv på ett svårläkt sår en gång. Den innehåller väteparoxid och lägger sig som en skyddande hinna översåret. Bra på sommaren när det är mycket flygfän ute!

Jag har nyss hämtat hem min häst från Strömsholm med ett rejält sår efter en stakningsskada. Det enda de säger på Strömsholm att jag ska göra är att spola med koksaltlösning. Tror inte du ska ha på så mycket salvor och sånt, håll rent bara!

Jag tycker ju inte man ska använda streprocillin och/eller soctyl på sår 'bara sådär'. Pga resistensrisken.

Men, hur ser såre ut? Är det oinfekterat och 'torrt och fint' så vatten eller NaCl och inget mer. Och håll torrt mot lera etc såklart. Gärna lufta nattetid om det går.

Är såret infekterat är det ju en annan femma. Fbldamen hade ju två fula jack i karleden, beh med streptocillin men det soppade ändå. 5 dygns allmänbehandling med PC krävdes för att såret skulle torka upp och infektionen försvinna. Sen läkte det snabbt bara av att jag spolade rent, lät lufta inne och skyddade mot leran ute.

Jag har nyss hämtat hem min häst från Strömsholm med ett rejält sår efter en stakningsskada. Det enda de säger på Strömsholm att jag ska göra är att spola med koksaltlösning. Tror inte du ska ha på så mycket salvor och sånt, håll rent bara!

Vad är en stakningsskada?

En stakningsskada är när ett föremål tränger in i kroppen. I det här fallet var det en gren, ca 3 cm tjock, som gått in ca 1-1,5 dm i hästens ljumske.. :cry:

Håller med en del här, spola rent, inga salvor sålänge såret är fint. Brukar läka bäst så, ialfl de få sårskador jag haft.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: höstmåne
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 082
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka