Djup djup DJUP bädd.

lisajohan

Trådstartare
Hallojs
Jag måste tillfälligt flytta min polle i vinter till ett annat stall. Detta stallet är gammalt men fint och fräsht. Stor box finnes till honom med en gjuten platta. MEN den plattan e ca 40-50 cm lägre ner än box dörren:eek:. Kan ju knappast be honom att hoppa upp och ner. Vad använder men för matreal för att höja upp golvet/anlägga en bädd?

Jätte tacksam för alla tips. ;)

Sv: Djup djup DJUP bädd.

Oj! Vad var det för knepigt sätt att bygga stall??

Jag hade i alla fall satsat på torv. Vet inte om det går att dryga ut med ex sand eller något annat allra längst ner med tanke på att bädden ska bli i alla fall 40 cm djup t.o.börja med :confused: En nivåskilnad på 15-20 cm i början är ju inga problem.

Personligen hade jag valt torv och vattnat och plattat i botten för att få upp en högre och stabil grund. Sen löst ovanpå.

Allra bäst hade väl varit att gjuta i mer cement.

Hur har de löst det förrut?

Förra stallet jag var i hade vi ca 30 cm djup som dom tagit bort eftersom taket annars blev i lägsta laget när hästarna stod i boxarna. Tycker de va bra ändå för de blev en väldigt bra bädd som var i jämnhöjd med resten av "marken" i stallet när den väl satt sig.

För våra hästar va de inga problem att gå "upp och ner" för kanten, nu va detta ju inte riktigt lika högt dock. :)

Alla i vårt stall hade spån och torv i botten, dock endast så att de precis täckte botten, och sedan resten halm. Blev snabbt en jättefin bädd som kom upp i höjd.
Man får ju fylla på med halm oftare i början.

Som sagt, tyckte de funkade jättebra och de blev en jättefin och torr bädd. Ett jäkla arbete att mocka ur bara :crazy:

Jag hade valt en riktigt tjock halmbädd. Halm är det som är lättast att få tjockt lager av utan att bli ruinerad av mängden strö som behövs. En välfungerande halmbädd är heller inte så svårmockad.
Kliva upp eller ner för en kant är väl inget problem för en frisk häst men 50 cm är väl lite väl... :angel:

Gissar mej till att Stallet är byggt 1920. Skulle tro att boxarna är gjora till kanske grisar, får el kanske kalvar. Inte till häst i alla fall.:confused: Det finns nämnligen luckor ut i hagen i boxarna som ser lagom ut till dessa djur. Nu e det en ponny som ska ta sig ut och in så kanske inte mer skillnad än ca 20cm för att det ska kännas bekvämt för mej...

Packa halm underst lär ju inte tokigt kanske lägga på ngn duk och sedan att ordentligt lager torv. Skulle det fungera tro?

Tack alla ni som svarat :bow:

Åh det är ju toppen att ha boxar så, man behöver ju bara byta översta lagret, och ha en permanentbädd som är helt gudomlig!
kolla runt om du kan få tag i en gammal ensilgaebal som du lägger i botten, kalka, sen på med spån, där har du bästa bädden ever!!

Min kompis häst stod flera år i en box med trappsteg ner innanför boxdörren. :D Vet inte hur stor totalskillnaden var mellan boxgolv och stallgången, men trappsteg hade hon.

Hoppas du får ordning på nån bra bädd. :)

Den bästa bädd jag har haft är kombinerad torv och halm.

Först ca 15 cm torv som vattnas och trampas ordentligt och sedan på med ett lager till med torv. Sedan får hästen stå på det ett par veckor tills bädden har satt sig ordentligt. Efter det är det bara att ösa på med halm. Jag tror att bädden var ca 40 cm som "färdig". Otroligt lättmockat och alltid fräscht, även till min skitgris.

I värsta fall får du väl bygga upp så gott det går och sen göra en liten sluttning upp mot boxdörren så att hoppet inte blir så högt.

Fyll upp med spån, alltså en hel del går det ju åt. Vi byggde en gång tillfälliga boxar över en bajsränna samt att golvet blivit omgjutet många gånger. Höjdskilnaderna var hur olika som helst. Vi dängde i med enormt med spån tills vi fick ett plant spångolv. Funkade alldeles utmärkt. Men som sagt, det går ju åt en del spån, men trägen vinner.

Hallojs
Jag måste tillfälligt flytta min polle i vinter till ett annat stall. Detta stallet är gammalt men fint och fräsht. Stor box finnes till honom med en gjuten platta. MEN den plattan e ca 40-50 cm lägre ner än box dörren:eek:. Kan ju knappast be honom att hoppa upp och ner. Vad använder men för matreal för att höja upp golvet/anlägga en bädd?

Jätte tacksam för alla tips. ;)

Jag hade bara lagt en vanlig bädd, för kanten borde inte vara högre än tex insteget i en step-up transport. Och det har inte varit med om någon häst som haft problem med varken att gå in eller backa ut.

/Camilla

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen... 2
Svar
35
· Visningar
6 541
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka