Djävulsklo?

Introduktions tid är ca 14 dagar, men frågan blir av naturliga skäl varför vill du ge djävulsklo?
Funderade på att prova och se om det blir någon skillnad på honom, han är inte halt, jag tycker att något inte stämmer, men ingen annan ser något. Gör det skillnad så får han ett veterinärbesök med allt vad det innebär. Är väl risk att det blir det ändå framöver.
Men ibland tror jag att jag har munchhausen eller något, inbillar mig skador som inte finns, men det är lätt hänt när man haft ett gäng ordentliga skador på djuret, skadat bakknä som 4-åring, skadad rygg som ledde till problem med hovleder och hovben med lång rehab som 6-åring och sen dess har det gått lite upp och ner

Funderade på att prova och se om det blir någon skillnad på honom, han är inte halt, jag tycker att något inte stämmer, men ingen annan ser något. Gör det skillnad så får han ett veterinärbesök med allt vad det innebär. Är väl risk att det blir det ändå framöver.
Men ibland tror jag att jag har munchhausen eller något, inbillar mig skador som inte finns, men det är lätt hänt när man haft ett gäng ordentliga skador på djuret, skadat bakknä som 4-åring, skadad rygg som ledde till problem med hovleder och hovben med lång rehab som 6-åring och sen dess har det gått lite upp och ner
Ja jag tycker ju inte för egen del att det är en hållbar linje, mer att vända på problem/orsak och utreda först. Finner man då inget kan man gå vidare med alternativ, som djävulsklo, massage, ryggbehandling etc.

Alla tänker vi olika :). Jag tänkte lite som så att om han svarar på det har han ju helt klart ont, fast det inte syns.
Tänkte dock börja med att han får tillbaks sina equi-pak sulor, om det är så att han 'bara' reagerar på det hårdare underlaget som varit ett tag

Jag tycker att det är fel väg att gå. I min värld så utreder man först och hittar man inget då kan man med hjälp av veterinär prova med smärtstillande som man vet har avsedd effekt. Med djävulsklo så vet du inte eftersom effekten troligen kan variera ganska mycket och har du otur så får du inte den effekt som du hade tänkt.

Ni som provat, ger det effekt, och hur lång tid har det tagit innan ni märkt något?

Det man är rädd för är att effekten av djävulsklon innebär att du inte kommer se vad som faktiskt är felet på hästen. Så jag tycker du ska tänka över det ex @Boj skriver igen.

Till din fråga:
Jag ger djävulsklo. Hästen är utredd på klinik, har varit uppe på kontroller ett antal gånger sedan i våras. Vi vet vad det handlar om, Vet har behandlat, och nu får han djävulsklo under vad som förhoppningsvis blir rehab.

Jag ser stor skillnad. Han rör sig friare (inte bra, men bättre), och han är framförallt piggare och gladare generellt. Jag trodde inte att det skulle påverka så mycket faktiskt, då han ätit både butta och metacam tidigare utan att visa så tydlig reaktion.

Minns inte på dagen exakt, men någon vecka åt han det nog innan det började märkas på honom.

Jag skulle börja med veterinären och sen självmedicinera om det behövs. Ponnyn fick djävulsklo men jag vet inte om det inte passade henne eller varför jag inte märkte så stor skillnad. På henne funkade Gurkmeja bättre (båda är dopingklassade). Min nuvarande häst får Hyaluonsyra, och det funkar bra på honom. Inte alla sorter dock, men de med hög kvalitet funkar fint.

Är det en bra idé att ge till äldre och stela hästar som inte är halta/sjuka utan bara liksom... stela och kantiga?

Är det en bra idé att ge till äldre och stela hästar som inte är halta/sjuka utan bara liksom... stela och kantiga?
hur vet du skillnaden?

Jag är kluven i frågan. Veterinärbloggen tog upp detta med smärtlindring på lite äldre hästar/lätt ofräscha för att ge dem ett längre gladare liv, något som är vanligare utomlands än här i sverige där vi generellt har väldigt låg tolerans mot knackiga hästar eller att rida på smärtstillande. Jag hade bollat med min veterinär, att djävulsklo kan ha effekt står inga tvivel om då det är 14 dagars karens för tävling och så potenta preparat tycker i alla fall jag att man inte bör mixtra med själv.

Jag tycker inte det är fel att ge en gammal stel häst djävulsklo om det får den att må bättre. Men man ska veta vad det är för fel på den först och man ska givetvis inte rida den hårt! I UK rids det jakter på hästar som får djävulsklo. Det är fel. Men att ge det till en häst med tex artros för att den ska må bra i hagen och njuta av skogsturar i lugnt tempo är positivt i mina ögon.

Jag har dock inte erfarit att just djävulsklo ger så stora resultat som vissa säger, på mina hästar har det knappt varit någon skillnad. Kanske hade de inte ont utan bara stelhet. Men den har en antiinflammatorisk effekt och kan vara gynnsam i det syftet. Det är dock viktigt att tänka på att djävulsklo ger risk för magsår precis som tex butta. Risken är något mindre men den bör kombineras med något som skyddar magen om hästen ska få det långsiktigt.

Jag tycker om att ge älgört istället, den är mindre smärtlindrande men antiinflammatorisk samtidigt som den har magskyddande verkan. Växer överallt typ så gratis att ge om man tar jobbet med att plocka och torka.

Jag har för första gången köpt djävulsklo till en av mina hästar. Jag vill åt den antiinflammationsdämpande effekten och slippa ha honom på låg dos butta, vilket han får till och från (mer till på senare tid).

Vilken dos ska jag ge? Jag har följt doseringen på flaskan med höjd dos första dagarna. Men hur mycket djävulsklo bör man ge? Flaskan innehåller även nypon, gurkmeja, mariatistel, msm mm.

En allmän reflektion.

Vad i hela friden är det som gör att många tycker att det är en bra idé att stoppa i hästarna diverse olika preparat där man inte ens har forskat på varken effekt eller biverkningar???

Att experimentera med hästen verkar inte så bra i mina ögon.
Rent generellt.

En allmän reflektion.

Vad i hela friden är det som gör att många tycker att det är en bra idé att stoppa i hästarna diverse olika preparat där man inte ens har forskat på varken effekt eller biverkningar???

Att experimentera med hästen verkar inte så bra i mina ögon.
Rent generellt.
nu är jag inte en av dem men upplever att folk gillar enkla lösningar.

Gröngröt på bakknän, örter i fodret för bättre prestation, osv. Lättare att lyssna på foder/tillskottstillverkares insäljande än att själv sätta sig in i hästens fodersmältning och näringsbehov. Står det att hästen får bättre muskler och uthållighet på säcken, varför tvivla. Osv. Sen tror jag att man inte tycker det känns lika "farligt" att sätta hästen på örter/naturpreparat eftersom det finns naturligt, så glömmer man att många läkemedelssubstanser även de kommer ur naturen och är mycket potenta, men eftersom skiten inte är receptbelagd tänker man att det inte är så farligt och alltid lönt att prova. Blir det inte bättre kan man ringa veterinär DÅ. Eller en ET/hästpratare/prova andra örter.

Reflektion kring hur jag upplevt fenomenet i de stallar jag stått i senaste åren

nu är jag inte en av dem men upplever att folk gillar enkla lösningar.

Gröngröt på bakknän, örter i fodret för bättre prestation, osv. Lättare att lyssna på foder/tillskottstillverkares insäljande än att själv sätta sig in i hästens fodersmältning och näringsbehov. Står det att hästen får bättre muskler och uthållighet på säcken, varför tvivla. Osv. Sen tror jag att man inte tycker det känns lika "farligt" att sätta hästen på örter/naturpreparat eftersom det finns naturligt, så glömmer man att många läkemedelssubstanser även de kommer ur naturen och är mycket potenta, men eftersom skiten inte är receptbelagd tänker man att det inte är så farligt och alltid lönt att prova. Blir det inte bättre kan man ringa veterinär DÅ. Eller en ET/hästpratare/prova andra örter.

Reflektion kring hur jag upplevt fenomenet i de stallar jag stått i senaste åren

Vet inte hur andra tänker, jag kan bara svara för mig själv, jag som startade tråden... Min häst har en del permanenta grejer som jag vet om finns där. Nu valde jag alternativet att sätta på honom hans equi-pak sulor igen och det hjälpte, så han slapp någon form av mediciner, varken naturvarianten eller veterinärvarianten.
Kanske var dumt av mig att tro att djävulsklo var mildare än butta, metacam el likn, men jag ser inte det stora felet med att prova något lätt smärtstillande i två veckor och sen ringa veterinär, förutsatt att man faktiskt ringer veterinären. Jag personligen skulle inte rida en häst som måste äta djävulsklo som ett permanent tillskott (vilket jag förstått att det finns en hel del som gör), för den hästen har ju ont. Men som ett försök under en begränsad tid, därav min fråga om hur lång tid det tog innan det gav effekt. Nu kommer min plånbok gråta varje gång han skos, men då han tydligt visat att han vill ha sina sulor så får han gå med dem, vanliga sulor dög visst inte. Och det var veterinärs förslag att prova att ta bort dem, innan någon tror att jag var en dålig hästägare som hittar på saker på egen hand

Vet inte hur andra tänker, jag kan bara svara för mig själv, jag som startade tråden... Min häst har en del permanenta grejer som jag vet om finns där. Nu valde jag alternativet att sätta på honom hans equi-pak sulor igen och det hjälpte, så han slapp någon form av mediciner, varken naturvarianten eller veterinärvarianten.

Min poäng är väl snarast att det verkar vara vanligt att göra hästen till något slags kemisk experimentfabrik genom olika sorters tillskott och annat.
Där man inte har värst stora kunskaper om hur hästens kropp bryter ner vaddetnuvarmanstoppadeiden och med "man" åsyftar jag nu framför allt tillverkarna av preparaten i fråga och därmed också hästägarna.

Efter att ha talat med veterinär, ja. Jag rådgjorde med min veterinär och gav min gamla "vackra vita" djävulsklo ett par kurer om året sista 2.5 åren med lite extra buttaboost två gånger. Hon hade artros och det märktes stor skillnad med djävulsklo. Men som någon annan sagt. Det är inget att ge om du tänker ge det som dagligt tillskott och sen fortsätta träna och rida som vanligt eftersom det ÄR smärtlindrande och därmed döljer symptom.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
534
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama