Djävulsklo

Bison

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av det?

Min häst har vrickat sig, veterinären har tittat på honom o ordinerat vila. Han är lite svullen men inte halt. Har vilat ett par veckor nu.

Funderar på om jag ska köpa en kur o ge honom för att hjälpa till lite.

Är det en bra idé, vad tycker ni?

Sv: Djävulsklo

Det beror ju på vad du vill att det ska hjälpa till med?

Jag är tveksam men det beror ju på att djävulsklo är smärtlindrande och skulle kunna göra så att hästen belastar mer än vad den borde. Lite smärta (om den nu fortfarande har ont vilket inte är säkert eftersom den inte är halt) kan ibland vara bra för då tar dom det lite mer försiktigt.

Det finns naturligtvis tillfällen när smärtlindring kan vara till hjälp också men då skulle jag hellre välja ett preparat som är testat så att jag med säkerhet vet vilken effekt det får.

ja, som sagt så är han inte halt eller öm.
Jag tänkte mer på de antiinflamatoriska egenskaperna.

Försiktig är han, går ensam i en platt hage o står mest i ett hörn o tycker livet är trist just nu.

Jag skulle inte ge det, precis som jag aldrig skulle ge någon annan form av nsaid i det läget.

Det din häst behöver är ju hjälp att läka, inte döda infl och smärta. Det låter som läkningen avstannat? Prova istället örter som stimulerar blodcirkulationen och verkar almänt uppfriskande. :)

Och använd arnika tinktur!

Har du någon duktig akupunktör i närheten så är det en jättebra behandlingsmetod.

Han kanske också skulle behöva röra sig lite mer, om han inte är halt så kanske du kan promenera med honom?

Det var min andra tanke, att släppa upp honom på betet med unghästarna. Han blir helt klart bättre av rörelse.

Håller med övriga, djävulsklo läker ingenting, men det är gravt smärtstillande, det jämförs med butta.... skulle inte ge det i detta sammanhang.

Tja, jag skulle sätta hästen på butta! :D Hästen har ju ingen skada, kanske lite kvarstående muskelspänningar efter att ha avlastat och stått och hängt i sjukhage. Bort med inflammation så att fina hästen törs röra sig ordentligt, att gå och spänna sig är det sämsta han kan göra nu.

Naturligtvis måste man veta att det inte föreligger någon skada som kan förvärras av den smärtlindrande effekten innan man sätter in behandlingen, men det har ju veterinären redan kollat.

Longerade honom igår o han dansade fram full av energi utan minsta tecken på smärta :-)
Blir nog ut i stora hagen med polarna. Blir han inte bättre eller om han blir sämre under veckan blir det veterinären igen.

Håller med övriga, djävulsklo läker ingenting, men det är gravt smärtstillande, det jämförs med butta.... skulle inte ge det i detta sammanhang.

DK är ju inflammationshämmande också så visst finns det ett läkande element.

Om det passar i TS fall låter jag vara osagt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10