Djävulsklo - karens?

M

MDusty

Finns det någon vänlig (eller ovänlig för den delen) själ här som vet om det är någon slaktkarens på djävulsklo? Det står inget på flaskan (NoBute) om vare sig slakt- eller tävlingskarens. Eftersom det är ett naturläkemedel (rätta mig om jag har fel) så borde det ju inte vara någon karens (möjligtvis för tävling), men säker kan man ju aldrig vara så därför frågar jag er allvetande buke-användare. :bow:
 
Sv: Djävulsklo - karens?

nej nån karens vet jag inget om, vad har du tänkt använda det till?
 
Sv: Djävulsklo - karens?

Min ena häst äter det redan, men hon ska avlivas :( och det vore praktiskt om jag kunde få betalt på slakteriet för köttet istället för att behöva betala.
 
Sv: Djävulsklo - karens?

ahaa .. nej då kan jag inte hjälpa dig.. Hade ett sto som fick det, hon avlivades senare på djursjukhus m injektion, så jag vet inget om att kunna använda köttet & vilka regler som gäller..:confused:
trist hur som helst:(
 
Sv: Djävulsklo - karens?

96 timmar innan karens på Nobute?? Är det desamma som buteless från cortaflx så är det ingen karens..
 
Sv: Djävulsklo - karens?

Ok, vad är det för spädning då då? Antog bara att det gick under homeopatika, spädning >1:10 000. Alt. som naturläkemedel, då det alltid är minst 96h karens. Men som sagt vet jag inte om det är någon slaktkarens på de preparaten.
 
Sv: Djävulsklo - karens?

Detta är saxat från STC och deras lista om doping osv.

Allmänt om karenstider


Karenstidslistorna på denna hemsida anger karenstider inför tävling och med tävling jämställd träning för vissa preparat, vissa substanser, vissa behandlingar och/eller andra särskilda åtgärder. Angiven karenstid bygger på att i Fass Vet. rekommenderad dosering och tillförselväg tillämpas. Den dosering Du får förskriven av Din veterinär följer i allmänhet denna rekommendation. I de fall avsteg sker från normaldosering måste Du alltid överväga en eventuell förlängning av karenstiden.
För de preparat och/eller substanser, de behandlingar och/eller de de andra särskilda åtgärder som EJ är uppförda på dessa listor finns inte fastställd karenstid, och sådana preparat och/eller substanser, behandlingar och/eller andra särskilda åtgärder används därför på den ansvariges egen risk. Notera dock att karenstiden för preparat eller substanser, om ej annat anges, aldrig understiger 96 timmar. Karenstiden räknas efter att behandling med aktuellt preparat eller åtgärd är avslutad. Preparaten förutsätter beredningsform och administrationssätt enligt Fass Vet.


Så även för djävulsklo är det karenstid, men slaktkarens är en helt annan sak. Du får ju fylla i papper, så skriv då att hästen fått djävulsklo, så behöver du inte fundera mera.
 
Sv: Djävulsklo - karens?

Tack för svaret! :bow:
Då ska jag genast sluta oroa mig för det och istället oroa mig för nåt annat. :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn För några månader sedan så hade vi en tråd där det diskuterades om amning fungerar som preventivmedel (om någon kommer ihåg den). Det...
2
Svar
23
· Visningar
3 218
Senast: lil-sis
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 325
Senast: Mirre
·
Trädgård & Växter Köpte för ett tag sen vad jag tror är en Cymbidium, dock inte helt säker men väldigt lik iaf om jag söker på bilder. Den står planterad...
Svar
0
· Visningar
1 787
Senast: Lily_Sthlm
·
T
Utrustning Har hamnat i en situation där jag måste bestämma mig ganska omgående hur jag vill göra med en sadel.. Hade jag haft mycket pengar hade...
2
Svar
32
· Visningar
3 371
Senast: Wiszca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp