Djävulsklo eller Butta?

Miss Sixty

Trådstartare
Vilket ger bästa smärtstillade efekt?

Skulle vilja ha lite tips hur man kan lura i en häst Butta?
Hon äter Djävulsklo utan att matvägra men jag vet inte om Buttan kanske är bättre?

Sv: Djävulsklo eller Butta?

OJ!!

Håller ni fortfarande på med henne? Jag trodde hon var frisk??

Hej

Jag trodde oxså att det var bättre med din häst....
Jag har med en vass kniv sågat av spetsen och botten på en vanlig stor spruta (sådan man har till penecillin,fyllt den med butta/finaldyne, sen sprutar jag så långt in i munnen som jag kan på hästen. Inget knep kanske men det funkar. Du får i ca 1 påse/spruta.

Lycka till

min häst fick smärtstillande igår inte get han det än dock då buttan är svår att fåt ag i fick han ett recpt på metacom som ska sprutas in i munnen vilket jag tycker verkar smidigt.

Jag har Butta hemma efterförra gången.

Ska man blanda med vatten när man ska spruta in de i munnen?

Ursäkta en okunnig, men är Butta flytande? Då skulle jag inte späda med vatten, om det inte finns andra restriktioner på att det måste spädas/blands med något.
Vi fick tag på stora spolsprutor genom sj.vårdsfirma. De är 100 ml tror jag. Hade det nrä hästen skulle ha Finadyne utblandat i vatten. Annars räcker det väl med dossprutor som finns på Apoteket.

Har en kompis sombethövde ge sin ponny medicin, dock inte butta... men hon blandade det till en salig röra med betforvatten och pulvret och sprutade in det med en spruta i munnen på hästen... kan tänka mig att det går bra att blanda pulvret med typ äppeldricka också, så det blir lite godare = större chans att hästen får i sig buttan...

pm:a gärna vad som är problemet med missy nu :bow:

vet inte om man kan göra det med buttan mitt är flyande fråna llra försdat början har också butta hemma men det är i reserv till ponnyn om hon blir dålig av fång igen så vi hoppas vi slipper använda den.

men borde funka att blanda med typ betforsvatten elelr ngt så blir det lite smak på det med.

du får gärna Pm:a om vaddet är med henne nu tråkigt att det aldrig ger med sig.

Fil är bra att blanda med, det har perfekt konsistens.

Kan du inte prova med "metacam" det sprutar man i munnen
och det smakar honung !!
Ring vet och fråga !!
Hej från Hambo

Ja, hålet är rätt stort, och fil är inte lika blaskigt som vatten när du ska spruta in det i munnen på hästen.

Hej
Det går bra att blanda buttan med lite vatten, jag brukar fylla sprutan först och sen hälla på några droppar vatten, betfor saft funkar säket också bra (lite godare).
Såga av hela botten på sprutan så blir inte hålet litet.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 825
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 409
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
469
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka