Djävulsklorot

mirage

Trådstartare
Om man ska ge djävulsklo temporärt, under hur lång period brukar man ge för att se resultat tex få bort en inflammation? Någon maxtid som man ska undvika att överskrida? Jag är inte ute efter att ge resten av hästens liv utan bara under en kortare period.
 
det jag har gett har varit 10 dgr dubbel dos och sen normal dos i 2-3 veckor. (har gett flytande djävulsklo)
 
Dubbel dos, alltså 80 ml/dag?Kan man ge såpass? Eller menar du att du ger 40ml/dag och sedan 20? Ger du allt samtidigt, eller delar du upp det på flera tillfällen? *nyfiken*
 
Vill bara varna lite att det INTE är snällt mot hästens mage. Min som i vanliga fall har en plåtmage råkade en morgon få i sig fel frukost (som förutom djävulskloroten var exakt densamma) Någon timme senare låg hon totalt utslagen och höll nästan på att stryka med. :(
 
Djävulsklorot är ett naturpreparat som innehåller antiinflammatoriska egenskaper (som en snällare variant av Butta typ). De i min närhet som använt detta har varit främst till hästar med lindrig strålbenshälta. Det man vill uppnå är smärtlindring.
 
Kan svara för min del då :)
Jag använder Djävulsklo vissa perioder till min häst. Hon dras fortfarande med följdproblem efter en Erlichiasinfektion.Oftast är hon fräsch men ibland är hon ovillig till att röra sig,stel och knackig. Då brukar jag ge Dk 2-3 dagar, sen är hon ok igen.Detta har infallit 2ggr sedan i vintras. Givetvis har jag veterinärens stöd till detta :)
 
Min häst fick först diagnosen knäledsinflammation men sedan har jag och massören (jag har frågat vet också) kommit fram till att det kan vara tåsträckaren som är överansträngd och ev korta muskler/gammal muskelskada. Jag är först och främst ute efter de antiinflammatoriska egenskaperna för att få bort ev inflammationer i (knäled?) tåsträckaren och muskler. Den smärtstillande egenskapen kan vara bra också för att få honom att slappna av och komma till rätta med musklerna. Det är den främsta anledningen till att jag vill testa att ge djävulsklo eller en blandning som innehåller detta. Fungerar det inte när jag väl slutar får man pröva något annat, han ska ju inte gå på smärtstillande resten av livet!
 
Gett det under en period efter vanlig traditionell behandling i bakknän och haser (i samråd med veterinär)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
16 898
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 456
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
3 126
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 630
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp