Dj-lar!!! Inte redan :-(

F

Fluffy

Nu har jag plockat årets första fästing på en av hästarna :eek:
Så nu är det bara att utrusta alla jackor och byxor man har med fästingplockare (och spy-påse ...).

Varför finns fästingar??? :mad:

Sv: Dj-lar!!! Inte redan :-(

Oj vad tidigt! Fast läste någonstans att de har legat och haft det gott under snön så kanske därför. Inte roligt i varje fall. Har ingen aning om varför det finns fästingar, hade definitivt klarat mig utan dem!

Förra året tog jag första fästingen redan i februari så jag behandlade hästarna med Switch då. Det var i södra Småland. Här hoppas jag att de få som funnits har drunknat eller nåt. De är inte vanliga men en och annan finns.

Jag plockade min första igår, med tanke på att jag bara plockade 3 st på henne under hela förra året är jag nervös... Switchade med en gång faktiskt.

Jag plockade min första fästing på katten för över 2v sedan :eek: ...

Hästen plockade jag idag på..

Har också plockat årets första fästing på hästen nu. Eller rättare sagt, medryttaren fick plocka och jag slapp. :p I vissa avseenden är vintern verkligen inte tillräckligt lång! (Plockade förra årets sista fästing i november...)

Tråkigt att fästingarna älskar just min pålles blod... :crazy:

För att ge oss äckel rysningar och mardrömmar...

Än så länge bara hittat på katten (Så absurt stor den var, ej fastbiten, trodde de var en skalbagge först. Övade mina höga toner, skrämde slag på både katt och gubbe), så både katt och hund åker på behandling nu. Väntar med häst ett tag till tror jag. Inte hört om att någon hittat en i geggamojjan ännu :crazy:

Vänj dig vid att ta dem med fingrarna så slipper du släpa runt på fästingplockare ... Det gör jag på alla våra djur, både hästar, hundar och katter. Enkelt och smärtfritt, men ganska äckligt ändå!

Plockade förra veckan, två igår, två idag
Sista fästingen i dec. månad -09
Så igår åkte fästing- och- knottmedlet på!

All snö i vinter har även gynnat fästingarna så dom överlevde, det är bara och vänta sig en riktig fästingsommar.. och nu när det börjar värma på så vaknar dom "tidigt" :(

Vänj dig vid att ta dem med fingrarna så slipper du släpa runt på fästingplockare ... Det gör jag på alla våra djur, både hästar, hundar och katter. Enkelt och smärtfritt, men ganska äckligt ändå!

Hööru du!
Det är liksom inte bärandet på fästingplockare som är det jobbiga ..
Det är själva krypet! ;)

De som är rätt små kan jag väl kanske ta med fingrarna, men på katterna missar jag emellanåt, och då blir de som stora golf-bollar. Fy - jag ryser bara av att tänka på det :eek:

Risken att du klämmer åt bakkroppen så saliven går in i djuret är för hög. Rekommenderas inte p.g.a. smittorisken! En bra fästingplockare är mycket bättre.

Inte om du gör på rätt sätt. Du måste ta med naglarna alldeles intill huden och dra sakta, lite roterande. Aldrig ta bara i fästingkroppen. Du lär dig känna när fästingen släpper och kan till och med höra ett svagt knäppande ljud när den gör det.

Plockade första på katten två veckor före påsk! Sedan dess borstar jag dem varje kväll, och får loss ca 4-5 st som kryper runt i pälsen varje dag. ca 4 har hittills sugit sig fast. Så äckliga!! :-( På hästarna har jag tack o lov inte hittat en enda ännu.....men tror helt klart detta blir ett riktigt vidrigt fästing-år!

Du måste ta med naglarna alldeles intill huden och dra sakta, lite roterande. Du lär dig känna när fästingen släpper och kan till och med höra ett svagt knäppande ljud när den gör det.

Uhh... nu sitter jag och hör otäcka små knäppningar... Jag föredrar nog ändå fästingplockaren - främst för att jag då inte själv behöver röra vid krypet.

Trodde i min enfald att fästingpopulationen skulle minska pga den kalla vintern, men icke - de sov gott under det varma sköna snötäcket.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv