Diverse olika torrfoder för katt.

F

Fan of Bill

Satt och läste olika trådar om kissemissar och åkommor och hur vissa torrfoder kan utlösa sjukdomar. Är inte alls så insatt i detta, så ni som har kunskap om detta upplys gärna en okunnig. För det är riktigt intressant.
 
Sv: Diverse olika torrfoder för katt.

Jag vet inget svar på din fråga, men jag skulle också vilja veta.
Mina föräldrar har perserkatter och de har alltid "dyr" kattmat, de ger mest torrfoder. Yngre katter,seniorer och kattungar får också blötmat. (mjau)
Men nu har jag hört så mycket om vad som är bra och dålig mat. Jag vet tex att katter har högre krav på sim mat än hundar, och att katter MÅSTE ha kött och något med hjärta eller blod eller ja vet inte vad det heter ? något livsviktigt iaf.
Jag har hört av vissa att bara ge torrfoder är direkt olämpligt att ge samt att de inte ska leva bara på fisk.
Men en del säger att bara blötmat (kattmat på burk alltså)
blir de tjock av.
Sen var det ett tv program som sa att ALL kommerciell (stavning?) kattmat är dålig eftersom det är så mycket tillägg, som tex grönsaker osv som inte katten behöver.
Har någon erfarenhet av sk Barf till katter?
Nej vill verkligen veta vad som är bra kattmat. Och hur har ni kommit fram till det?
 
Sv: Diverse olika torrfoder för katt.

Om ni använder sökfunktionen hittar ni snabbt denna tråd som har svar på alla era frågor:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1066632

Men kan säga på en gång att det är inte burkmat de blir tjocka av utan torrfoder. Torrfoder innehåller alltid spannmål, det gör inte burkmat. De blir inte tjocka av att bara äta kött.
Det är taurin (animaliskt) som är livsviktigt för katt, de kan inte producera ämnet själva.

Om du menar komersiell som i torrmat så ja, det är dåligt för att det innehåller så mkt spannmål som katten varken behöver eller kan ta upp.
Jag tycker att det verkar som att de flesta som ger torrfoder gör det av lathet, det är mkt smidigare än att ge blötmat. Det är konstigt att man skaffar ett djur och inte tänker på vad som är bäst för djuret, utan vad som blir lättast för en själv.
 

Liknande trådar

Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 098
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp