Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Något jag och säkert många andra som jobbar kontorstider skulle jubla åt är om du hade åtminstone en dag i veckan då du jobbade kväll eller en helg då och då. Det är sjukt tröttsamt att be sig ledig så fort man ska till stallet för att få något fixat.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Var tydlig med vilka regler som gäller. Ha samma regler för alla. Lyssna när någon vill prata med dig, håll dig inte undan. Låt inte vissa i stallet gå på och vara otrevliga mot andra. Stallet är en frizon där man bara ska kunna umgås med sin häst och slippa vara med andra om man inte vill. Var trevlig mot alla men håll ändå en viss distans, för att ingen ska tro att du är mer kompis med vissa och att de har förmåner som man själv inte har. Utför tjänster noga, t ex mockning. Om packning av påsar kan köpas, packa då alla mål utan undantag (för t ex lunch som de i hagen turas om att packa). Om du inte är kunnig så uttala dig inte om inackorderingarnas hästar, vilka som behöver veterinärundersökning/vård eller vilka som inte behöver det.

Ja, listan kan göras lång men här är några saker som jag tycker är viktiga.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Jag tycker väldigt illa om yrkesfolk som snackar skit om "kollegor", det ger inte ett seriöst intryck. Berätta vad du är bra på, inte vad andra är dåliga på.

Det är väl ett signum för ett dåligt företag, dålig politiker och dålig debattör, det att slänga skit på andra istället för att sakligt marknadsföra sina produkter, åsikter....
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Mycket bra har redan sagts.

En orsak till flera av de problem som kan uppstå inom hästnäringen tror jag är att en del är verksamma inom den främst för att finansiera sin egen hobby/tävlingskarriär (det är i alla fall min erfarenhet). Det gäller kanske främst stallägare som köper en gård och tänker att de kan finansiera sitt eget boende/hästhållning genom att hyra ut stallplatser. Eftersom det är ett förhållningssätt dömt att misslyckas riskerar det att leda till dålig ekonomi, löften som inte hålls gentemot hyresgäster vad gäller anläggningen och ständigt ökade stallhyror/sänkt service. En annan faktor är nog att många är unga utan tidigare erfarenhet av yrkesliv eller företagande (och med en orealistisk tro på sin egen förträfflighet).

Så mitt råd är att se dina kunder som kunder och inte något nödvändigt ont. I detta ligger både rättigheter och skyldigheter för dig och kunderna. Men det är viktigt att vara tydlig med vad som gäller. För att inte tvingas till för mycket förändringar (försämringar för kunderna) så är det viktigt att tänka igenom vad som är en rimlig arbetsinsats från dig och att ha en realistiskt kalkyl som håller över tid. Lova absolut inte mer än vad du kan hålla. Ingen blir sur över om t ex täckesbyten inte ingår från början, men om det tas bort kan du vara säker på sura miner. Alltså bättre att utöka servicen efter hand om du märker att det går än att dra in när ryggen börjar värka. Samma med kostnader, bättre att ta lite för mycket betalt i början än ett pris som du inte kan hålla mer än några månader. Gäller oavsett verksamhet.

Eftersom hästäringen är stark konjunktur och demografiberoende är det också klokt att ha flera ben att stå på. Just nu tror jag att det på flera håll råder en viss överetablering. Då kan det också vara idé att, som andra föreslagit, skapa sig en nisch som efterfrågas, t ex skoning kvällstid eller på helger.

Ett gott bemötande, speciellt vid ev klagomål/reklamationer är också ett bra sätt att få och behålla kunder. Den som blir känd för att aldrig "krångla" om något blir fel blir snabbt populär, medans det omvända gäller för t ex butiker som vägrar hantera reklamationer på ett kundväligt sätt. De företag som är bäst på kundrelationer rättar alltid, oavsett om kunden har rätt eller ej. Det kosta mer att bråka.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Om du inte är kunnig så uttala dig inte om inackorderingarnas hästar, vilka som behöver veterinärundersökning/vård eller vilka som inte behöver det.

Och även om du tycker att du är kunnig, var öppen för att allt inte behöver vara precis som du tycker heller. Jag skulle nog kunna anse många här inne som kunniga, och är själv ganska kunnig, men vet att det finns många olika sätt att hålla häst på bra sätt - där väldigt lite är rätt eller fel. Bara olika.

Givetvis inte när det handlar om hästar som uppenbart är sjuka/skadade eller annat, men ödmjukhet inför att kunskap inte är absolut behövs.

Sen tog mamman upp en mycket viktig aspekt där många i min egen delbransch brister enormt. Kundvård och värdskap. Varje år får man höra de mest hårresande historier om hur vissa sk "turridnings"-företag tar emot sina kunder. Nu är problemet ofta i dessa verksamheter att man bedriver turridning för att man tror att man måste utöver den hobby/tävling/annan verksamhet man bedriver i övrigt, inte för att man vill vara bra på det eller tycker att det är roligt, intressant och utvecklande.

Så jag tycker det är en viktig poäng; syssla bara med sånt som du vill vara riktigt bra på och brinner för och se sen till att bli det och vara det! Starta inte en massa sidoverksamheter/grenar "bara för att".
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Och även om du tycker att du är kunnig, var öppen för att allt inte behöver vara precis som du tycker heller. Jag skulle nog kunna anse många här inne som kunniga, och är själv ganska kunnig, men vet att det finns många olika sätt att hålla häst på bra sätt - där väldigt lite är rätt eller fel. Bara olika.

Givetvis inte när det handlar om hästar som uppenbart är sjuka/skadade eller annat, men ödmjukhet inför att kunskap inte är absolut behövs.

Sen tog mamman upp en mycket viktig aspekt där många i min egen delbransch brister enormt. Kundvård och värdskap. Varje år får man höra de mest hårresande historier om hur vissa sk "turridnings"-företag tar emot sina kunder. Nu är problemet ofta i dessa verksamheter att man bedriver turridning för att man tror att man måste utöver den hobby/tävling/annan verksamhet man bedriver i övrigt, inte för att man vill vara bra på det eller tycker att det är roligt, intressant och utvecklande.

Så jag tycker det är en viktig poäng; syssla bara med sånt som du vill vara riktigt bra på och brinner för och se sen till att bli det och vara det! Starta inte en massa sidoverksamheter/grenar "bara för att".
en sambo som har en stadig inkomst och eller en egen hyfsad sidoinkomst är nog bästa förutsättningen att klara sig som "hästföretagare"
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

en sambo som har en stadig inkomst och eller en egen hyfsad sidoinkomst är nog bästa förutsättningen att klara sig som "hästföretagare"

Nej, förmodligen inte - det gäller att man är lite pushad att hitta sin lönsamhet och därmed kan ta ut en inkomst från företaget. Risken med din modell är att man låter bli att driva företag och lallar runt med sin hobby med någon pseudoverksamhet till företag - som i värsta fall leder till både skattesmällar och tråkigheter.

Kan man inte hitta underlag för sitt företag är det ju mycket bättre att låta bli.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Ha insikt om att företagandet kommer att kräva större andel av din verksamhetstid än vad du tror. Dvs var beredd på att du måste intressera dig även för företagsekonomi, och att bokföring och rapportering är i den bemärkelsen det lilla.

Du måste alltså bli företagare inte hovslagare eller ridlärare.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Det jag ofta känner som kund, är att folk struntar i mig.

Jag försöker vara snäll, tillmötesgående och så anpassningsbar det går. Och vad får man för det? SKIT! :mad:
(För mig viktiga) Möten blir inställda, ingen hör av sig/svarar, tider blir försenade/flyttade.
Även nedvärderad i hanteringen av min häst/hästhållning (ex hästmänniska som jag anlitar påstår att det är dennes förtjänst/behandling/hantering/what ever som är bättre än vad jag gjort/gör med hästen), alltså lite besserwisser "Jag är bättre än dig", och sånt är jag väldigt trött på! Kom gärna med tips för att lösa problem som finns, var lite ödmjuk, men tryck för all del inte ner/idiotförklara MIG, för på så kort tid (ex vid någon behandling lr liknande) vet inte de vad jag gör för rätt och fel med min häst i vår vardagliga hantering, bara för att hästen kanske inte vill stå still just vid behandlingen. DETTA TYCKER JAG ÄR ALLDELES FÖR VANLIGT FÖREKOMMANDE! :mad:

Och då har jag bra koll på min häst. Han beter sig betydligt bättre än många andra hästar som gör som de vill och drar hit och dit. MEN, min häst kan lätt tappa tålamodet, och det handlar ofta om dagens humör eller att "behandlingen" tagit lång tid/väntat för länge innan de dök upp mm. Det kan ofta upplevas om ouppfostrat. Vilket jag tycker att de borde veta bättre om.

Så jag försöker ändra på mig, ställa krav! Det är ju faktiskt JAG som BETALAR för en tjänst eller service. Och försöker att inte ta åt mig av all skit som de snackar om hur bra de är och dåliga alla andra (ink jag som kund) är.

Sen har jag så klart stött på otroligt proffsiga och trevliga hästmänniskor, som inte dömer. Och det tycker jag om! :)

Ett het tips, var organiserad!
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Knapplån

Jag tror att få mindre hästföretagare har utbildat sig eller förkovrat sig i annat än sin inriktning. Jag tror att det är en god idé att sätta sig in i professionalism vad gäller kundbemötande, service, pedagogik eller vad som kan vara aktuellt inom företaget.

Jag häpnar tex över hur få ridlärare och instruktörer som är insatta i modern pedagogik. Att vara proffsig är att hänga med i utvecklingen! Fortbildning inom det som är aktuellt i just ditt företag.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 822
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 318
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 271
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 400
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp