Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Havsluft

Trådstartare
Jag vågar hoppa och kommer satsa på att bli egenföretagare på heltid. Nu vill jag ha ditt bästa råd gärna som kund till en hästföretagare! Är det något förhållningssätt som du stör dig på hos stallägarna, hovslagaren, ridläraren eller någon annan inom hästbranchen. Något jag kan förbättra?
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Hos hovslagare så är det att så många har så svårt att passa tiden. Att då de flesta inte heller har vett att höra av sig och säga att dom är sena eller inte kommer gör inte saken bättre.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Gilla människor och vara tolerant. Om man är sån som lätt stör sig på människor så bör man ägna sig åt nåt annat än att ha kunder, tyvärr finns det många såna just i hästbranschen.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Kommunicera och var tydlig och enkel att ha att göra med.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Min hovslagare brukar om h*n har kunder innan inte säga någon exakt tid då det ibland tar längre tid. Likadant veterinär ibland, där är det mellan 10 och 12 typ. (Sotarna är för övrigt likadana mellan 7 och 9 kan det stå att de kommer och de kan dyka upp fem i sju eller kvart i nio det vet man aldrig)

Jag har full förståelse för att de inte alltid kan hålla exakt tid eftersom det är djur de arbetar med och det kan ta lite längre tid ibland. Det kan också vara svårt att uppskatta körtid om man ska köra en bit mellan ställena och kanske inte vet exakt var det ligger men att inte dyka upp och inte ens höra av sig det är väldigt respektlöst.

Så det är bättre tycker jag att man säger en ungefärlig tid om man inte är helt säker på att komma i tid.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Jag vågar hoppa och kommer satsa på att bli egenföretagare på heltid. Nu vill jag ha ditt bästa råd gärna som kund till en hästföretagare! Är det något förhållningssätt som du stör dig på hos stallägarna, hovslagaren, ridläraren eller någon annan inom hästbranchen. Något jag kan förbättra?

Störmoment:
Betalningar som uteblir, starkt försenas eller ska prutas i efterhand.
"Vet bäst om allt" - attityden.
Inställningen till grov ekonomisk brottslighet.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Allmänt tycker jag att man som företagare mot sina kunder ska ha en service attityd. Om man nu inte vill sko shettisar som hovslagare så behöver man ju inte påpeka att de bara duger som tjocka sällskapshästar utan man kan bara säga att de har lite för korta ben för att ens rygg ska orka.

Sedan är det alltid trevligt om det går att få tag på en. Jag hade en hovslagare som var bra på alla sätt men man fick inte tag på den, helt hopplöst när man ville boka tid eller ändra.

Var ytterst noga med att ha ett system där du skriver upp alla möten med kunder, det är sjukt irriterande att bli bortglömd.

Jag har bytt ut en jättehärlig hovslagare pga att denne inte gick att få tag på och att den glömde bort mig med jämna mellanrum eftersom det inte var uppskrivet. Det är hopplöst i längden, hur bra skodd hästen än blir.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Kl

Tack för alla svar!

Liten lista att ta med sig!
Passa tider
Öppen attityd och enkel att ha och göra med
Kommunicera
Tydlig
"Inte döma hästen efter håren"
Skippa besserwisser-attityden
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

störmoment:
Betalningar som uteblir, starkt försenas eller ska prutas i efterhand.
menar du att det är hästföretagarna som gör så här? Eller dina kunder?
"vet bäst om allt" - attityden.
Inställningen till grov ekonomisk brottslighet.
är det den stora svarta marknaden du menar? Det är den som är tuff att knäcka när man kör vitt....

1234567890
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!


Ja. Nej. Ja.

Det är hästföretagarna jag menar, sedan finns det alltid även kunder som strular. Men jag ser det som ett större problem för branschen att hästföretagare har så extremt dåligt och välbefogat rykte när det gäller betalningsmoral.

Japp - det är den stora svarta marknaden som om man driver företag som bas i den är grov ekonomisk brottslighet och inställningen till den jag menar.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Jag tycker väldigt illa om yrkesfolk som snackar skit om "kollegor", det ger inte ett seriöst intryck. Berätta vad du är bra på, inte vad andra är dåliga på.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Gör det så enkelt som möjligt för dina kunder att betala dig. Nu när kontanter används så lite som möjligt känns det väldigt bra att ha en hovslagare som tar kortbetalning (och också fakturerar). Det förenklar väldigt mycket att slippa åka och ta ut pengar i bankomat i förväg, att slippa gissa vad summan kommer att bli, etc etc.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Lite bättre tillgänglighet för hovslagare.

Att passa tider (höra av sig om det blir försening!)

Sen skulle jag även önska lite mer anpassning till sina kunder.. Hade jag varit hovslagare hade jag varit verksam mer mot de tiderna på dygnet som de flesta hästägare slutat jobbet/att någon finns i stallet, ex 14-21 eller något sådant i stället för endast morgon/fm tider som en del har..Det blir ohållbart om man ska ta ledigt från jobbet varje gång som hästen ska skos.
Jag vill ha en ny skotid vid varje besök så att jag slipper ringa och få veta att hovis är fullbokad och hästen får 3 veckors övertid..
Tider till tappskor. Även fast en hovslagare inte jobbar dygnet runt är det optimalt om det tar max 1-2 dagar vid tappsko för hovis att kunna ha akuttider.

För stallägare, tränare: Att de i störta möjliga mån håller sig till det som de får betalt för/är sakliga..Stallägare och tränare kan ha en tendens till att flyta iväg med personliga åsikter till saker som är helt oväsentliga..Hos båda är jag en kund och vill inte ha mer/mindre än det som är avtalat/vad jag betalar för.

Den riktiga servicekänslan fattas hos många inom branschen, främst stallägare skulle jag vilja påstå.
 
Senast ändrad:
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Nu har jag nog haft en extrem tur, men min stallägare (är helinackorderad) sköter till och med medicineringen av min häst nu den här tiden när hon behövt det. Är verkligen guld värt eftersom jag har svårt att komma loss alla dagar (därav helinackorderingen). Sånt ska man nog tänka på, om man erbjuder full service kan även andra saker än de vanliga såsom mockning och fodring komma till under vissa perioder.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Ang eknomiska biten, lej ut och låt någon firma/kunnig sköta ekonomin så du kan fokusera på din verksamhet. Bokföringsbiten med moms och den delen är tungt om man inte har den kunskapen och har sänkt många egenföretagare. Det kostar men i slutändan är det värt det.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Är hästen helinackorderad så är väl det självklart att ALLT ingår???
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Är hästen helinackorderad så är väl det självklart att ALLT ingår???

Tycker också det, men sett alldels för många annonser där de kallar "helinackordering" att de fodrar hästarna och sköter alla utsläpp typ..
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Jag skulle älska att ha en hovis som man kunde mejla för att boka tid, alt för att be denne höra av sig.
 
Sv: Ditt bästa råd till en hästföretagare?!

Kl

För mig vore det optimalt att hovslagaren hade telefontider, bra för både mig som kund, bra för hovslagaren. Samt ngn avsatt timme för tappskor.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 822
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 318
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 271
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 400
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp