Distanssadlar och sadeltillbehör!

Decibel

Trådstartare
Jag vill köpa en bra distanssadel till min arab men har INGEN ANING om vad jag ska skaffa för någon! Jag har kollat runt massa på internet men det ger inte så mycket då jag vill prova ut sadeln så jag vet att den verkligen ligger perfekt på hans rygg och gärna att den dessutom är skön för mig att rida i.

Vilka olika sorters distanssadlar finns det?
Vad finns det för märken?
Var får man tag i dem?
Går det att prova sadlar någon stans?
Vilka prisklasser snackar vi om?

Sen undrar jag även vad ni som rider distans har för tillbehör till era sadlar. Alltså kör ni på en vanlig vojlock/schabrak tex kombinerat med en padd av något slag eller har ni renskinn (och var har ni i så fall fått tag i det).

Visa gärna foton på era egna distanssadlar och berätta lite om vad de kostade och vilken storlek de är till vilken sorts häst. Vad ni har för tillbehör till dem och varför. :laugh:

Sv: Distanssadlar och sadeltillbehör!

Egentligen borde jag inte svara på detta eftersom jag inte känner till den svenska marknaden så bra. Flera i Sverige borde kunna svara bättre. Men i alla fall. Podiom är ett märke många i Europa använder. Här i USA är Specialized Saddles ofta använda eftersom de är justerbara. Sedan finns det bomlösa och lätta sadlar också. Det bästa är ju om du kan hitta någon distansryttare nära dig som du kan kontakta och testa ut sadeln för din häst. Sedan ska ju tilläggas att det finns de som också rider i engelska sadlar.

Själv använder jag en Supracor pad. Jag skulle nog inte rida med ett schabrak bara eller i kombination. Man behöver verkligen grejer som passar och som inte skrynklar till sig. Jämför människan - att gå ut för en halvtimmas promenad med lite för stora/små skor eller en liten rynka i strumpan gör kanske inte så mycket. Att springa ett maraton i samma utrustning skullle inte fungera så bra.

Senast ändrad:

Igentligen finns det inget som heter distanssadel.
Alla märken och alla modeller har oftast en distansmodell. Så du kan hitta allt från sadlar som ser ut som allround eller dressyrsadel till westernmodeller utan horn, bomlösa i alla former och sadlar som i stort sätt bara är en bom utan kåpor mm.
Det finns inget ställe som säljer många olika distansmodeller utan man får själv prova sig fram. Antingen genom att åka till många olika o testa de olika sadlarna eller genom att beställa hem och prova.
Att du skriver att det är till en arab hjälper inte så mycket eftersom ryggen kan se ut hur som helst.
// Linda

Tack för era svar! Nån liten polis tog bort det jag skrev eftersom jag nämnde en viss sida där de säljer distansutrustning, typ den enda. Skitlöjligt att man inte får nämna sidor, förstår inte grejen med det men men. :mad:

Men jag skrev ungefär: Anledningen varför jag skrev det var till en arab var för folk skulle ha någon susning alls om vad det är för häst jag söker en sadel till, även om det naturligtvis skiljer sig från rygg till rygg på olika arabhästar. Men skillnad om jag haft ett russ eller en stor ardenner. :)

Sen undrar jag även om det finns någon som säljer sadlar på plats på tävlingarna? Hörde något om att en viss kvinna, utan att nämna namn, ibland säljer utrustning på plats på tävlingarna. Är där sadlar med man kunnat prova? :laugh:

Liknande trådar

Western Vad ska man passa sig för då? Jag vill ha en ut i skogen sadel, och har på gamla dar blivit lite feg av mig och skulle uppskatta ett...
Svar
10
· Visningar
4 222
Senast: Unit
·
Utrustning Jag förstår tanken med varför man vill ha en tryckutjämnande pad under en bomlös sadel. MEN jag har å andra sidan sett någon...
Svar
9
· Visningar
6 691
Senast: Lydia
·
Utrustning Finnes: Häst med rejäl (hög, lång och bred) manke, kort relativt rak rygg, något överbyggd, för närvarande lite muskelfattig och därmed...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 581
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka