Distansritt internationellt näst störst!

Sv: Distansritt internationellt näst störst!

Detta gällde ju 2008, och baserades på antal Internationella tävlingar.
I år har väl distansritten ännu fler internationella ritter, med tanke på de nya reglerna.

Hoppar då distansen upp till 1a-platsen tro?

Och ändå känns det som att distansen inte växer ett enda dugg.

Ja det är lite trögt i Sverige. Distansen är ju lite större utomlands. 14 000 ryttare i Frankrike tex... men det finns fortfarande aldeles för många i Sverige som inte vet vad det är . Som inte vet att det är en av Ridsportsförbundets grenar. Några förslag på hur man ska nå ut? En riktigt präktig dopingskandal verkar ju va ett bra sätt att få rikstidningarna att skriva lite. Tänkte på anrells krönika förra helgen som tog upp hoppryttaren.. Har du några bra förslag? När inte ens Hallands Ridsportsförbund vet att det finns ryttare i halland så är det svårt- (en av dem tog sm-silver på NBM)

Undrar om det märkligt nog är allemansrätten som arbetar emot distansritten?

Vi är ju de enda som har denna förmån att kunna rida på andras marker (hur länge till det nu håller i sig) och kan därmed rida ut och ta skogsturer och långturer nästan när vi vill och vart vi vill.

Utomlands är enda möjligheten att rida ut på längre turer, att ställa upp i en distansritt...

Ett dilemma är att det i Sverige verkar finnas en kontrast mellan "skogsridning" och "tävlingsridning".
Många tävlingsryttare verkar nästan vara rädda för att rida ut i skog och mark och håller sig nästan bara på ridbanan.
Det har skapat en bild av att det är så "riktiga ryttare" gör.

Och följdaktligen ses då inte distansryttare som "riktiga tävlingsryttare".

Det är fullt möjligt att med en vettig strategi få distansen mer känd och mer accepterad.

En konkret sak som alla kan bidra till är att försöka undvika att ta bilder på sporten i samband med vet-gates. Så länge detta är det enda som syns så sprids bilden av distans som en travsport där ingen är ansträngd. Och då ger det en bild av att det bara "luffas i skogen".Släpa ut journalisterna på bra galoppsträckor.
Och sedan - skriv snabba referat och skicka ut fria bilder till media så snart ni har resultat.
Innan deadline. Samma kväll som tävlingen varit.

Lycka till med säsongen!

Ett bra sätt kan nog vara att anorda mindre kurser på ridskolor runt om i Sverige... kanske göra det mer möjligt att rida ridskolehästar på tävling? Idag är det ju mycket begränsat till hoppning, dressyr och ibland fälttävlan. Lite synd tycker jag! Små kurser där man bara lär sig hur allt funka på tävlingsplatsen, hur kontrollerna är och vad man gör när man har gått i mål osv... Skulle kanske öppna upp ögonen på lite fler :)

Kan man ju tycka.
Jag tycker det är lämpligt att de som går ridledarutbildningar för att bli ridlärare har obligatoriska kurser där de får lära sig om Ridsportförbundets SAMTLIGA grenar.

kl

Det gör nog sitt till att det finns relativt få tävlingar. Särskilt i vissa delar av landet.
För nybörjare tar det nog emot att åka 20-30 mil eller mer för en tävling. Det blir en så stor grej.

Hej,

Läste sista Häst & Ryttare och blev ordentligt intresserad av distansritt.

Har egentligen fel hästar för detta (kallblod), men skulle gärna vilja prova på.
Vilka krav finns det i "debutant-klasser", licens/utrustning/hästens ålder mm?

Finns det någon klubb i närheten av Gävle som sysslar med distans?

Hej,

Läste sista Häst & Ryttare och blev ordentligt intresserad av distansritt.

Har egentligen fel hästar för detta (kallblod), men skulle gärna vilja prova på.
Vilka krav finns det i "debutant-klasser", licens/utrustning/hästens ålder mm?

Finns det någon klubb i närheten av Gävle som sysslar med distans?

Gå in och titta på Dalarnas Distansryttarförening
http://www3.idrottonline.se/default.aspx?id=149658

Dom ligger nog inte alltför långt geografiskt ifrån dig och Gäve. Jag tror (kolla sidan) att dom även ordnar kurser för nybörjare. Det är en bra början att sprida runt de möjligheter till igångsättning som finns! Det förhåller sig ju likadant i hela landet. Sprid ut alla klubbars verksamhet.
Såg nu att det i dagens Dackeritt finns många nya hästar (och då förmodligen även nya ryttare) på plats. Det finns en klar ökning och den kan med ytterligare fokus på klubbarnas verksamhet bli ännu större!

Ja, tipset om Dalarnas Distansryttare ska du kolla! De ordnar distansridläger i sommar igen och det är KALAS om du vill testa på och få information om hur distansridning fungerar. MYCKET uppskattat läger - jag var där förra året och skulle gärna ha åkt igen om det inte vore för att vi har andra aktiviteter bokade samtidigt som lägret i år...

Kan verkligen rekommenderas!:bow:

Nejdå, kallblod kan också. :D Själv har jag en fjordhäst som jag tänker rida 8 mil på, sedan får vi se om jag någonsin orkar rida längre. Hon orkar garanterat, det handlar mest om att hon inte kan gå så snabbt.

I Uppland finns en aktiv distansklubb, som norrlänning i exil tycker jag det är ganska nära Gävle. :p

Ett dilemma är att det i Sverige verkar finnas en kontrast mellan "skogsridning" och "tävlingsridning".
Många tävlingsryttare verkar nästan vara rädda för att rida ut i skog och mark och håller sig nästan bara på ridbanan.
Det har skapat en bild av att det är så "riktiga ryttare" gör.

Och följdaktligen ses då inte distansryttare som "riktiga tävlingsryttare".

Det är fullt möjligt att med en vettig strategi få distansen mer känd och mer accepterad.

En konkret sak som alla kan bidra till är att försöka undvika att ta bilder på sporten i samband med vet-gates. Så länge detta är det enda som syns så sprids bilden av distans som en travsport där ingen är ansträngd. Och då ger det en bild av att det bara "luffas i skogen".Släpa ut journalisterna på bra galoppsträckor.
Och sedan - skriv snabba referat och skicka ut fria bilder till media så snart ni har resultat.
Innan deadline. Samma kväll som tävlingen varit.

Lycka till med säsongen!

Jo, jag tror också att det är en bit som inte alltid finns med som en planeringspost vid distanstävlingar - PRESS. Förståeligt - jag vet hur underbemannade många tävlingar är och hur svårt det är att få funktionärer ens till de absolut nödvändigaste posterna. I bästa fal informerar man lokalpressen i förväg om att det kommer att avhållas en tävling en viss dag. MEN, om man fick önska så hade man naturligtvis utsett en person till att ta actionbilder på banan samt skriva ett referat som sedan skickas till tidningarna samma dag innan pressläggning. Ulf Lonäs är ju flitig för Ridsport på de större tävlingarna, men du har så rätt, vill man synas i media får man många gånger göra jobbet själv.

Ska vi få den acceptans för distansen som den är värd tror jag att vi måste tänka om i fråga om specialföreningar för distansritt. Vi måste inplantera distansritten i alla våra vanliga ridklubbar/ridskolor. Detta av flera skäl.

Distansrittklubbarna har ofta bildats därför att distansen inte fått utrymme i ridklubbarna och att det därför saknats både kompetens, intresse och därmed heller inte klubbkompisar att utvecklas tillsammans med.

Baksidan med detta är att vi förstärkt bilden av oss själva som skogsluffare med en lattjo profil där färgglada träns upplevs viktigare än allsidig ridkunskap. "Distansare väljer distans därför att då behöver dom inte traggla med dressyr, markarbete, hppning"

Vi måste ta plats i ridklubbarna, där kan vi också dela o utveckla vårt allmänna ridsportsintresse, vara solida4riska med utvecklingsarbetet med att ridsporten har en stark plats på de orter vi bor. Vi måste där stå för att distansritt är en fullfjädrad och hästkompetenskrävande gren inom ridsporten. Genom vår närvaro måste vi kräva större insikt och engagemang om distansridningens villkor och krav på häst- och ryttarträning.

Vi måste också som ryttare ha sammanhang där vi utvecklas i vardagssammanhanget, tränar allsidigt, umgås med ryttarkompisar, utvecklas som hästmänniskor. Avståndet mellan distansridklubbarna är för de allra flesta stort och medlemskap blir mer en symbolisk markering av var jag hör hemma.

Självklart har vi behov av sammanhang där vi får odla våra specialintressen. Men det måste finnas andra vägar än att isolera oss från övriga ryttarsverige!
Ett konkret förslag skulle kunna vara att SvRf uppmuntrar i stället för att försvåra dubbelanslutning till två klubbar eller att distrikten bildar aktiva sektioner som tillvaratar att vi är ganska få distansare i regionerna.

I grunden tror jag att vi måste våga vara stolta företrädare för vår disciplin i vår4a vanliga klubbar o ryttarföreningar!

Följande skrev jag ner igår innan tråden om Marias rankingplacering kommit upp. Hade sett rankingen men hade inte tid att gå in på det då. Sköt på publiceringen när tiden inte räckte till. Mitt svar till Groom-Pelle är mkt aktuellt vad jag förstår ;)

Ska vi få den acceptans för distansen som den är värd tror jag att vi måste tänka om i fråga om specialföreningar för distansritt. Vi måste inplantera distansritten i alla våra vanliga ridklubbar/ridskolor. Detta av flera skäl.

Distansrittklubbarna har ofta bildats därför att distansen inte fått utrymme i ridklubbarna och att det därför saknats både kompetens, intresse och därmed heller inte klubbkompisar att utvecklas tillsammans med.

Detta är helt riktigt. Klimatet är just inte bättre idag. Ridklubbarna prioriterar hoppning och dressyr som de ser som klassiska och tunga hästsporter. Fälttävlan rids av samma människor så det är också rumsrent. Tiden är inte riktigt mogen ännu men det pekar åt rätt håll. Det finns många krafter här och där som gör goda insatser för att "kila in" distansen och på sikt kommer det att funka!

Baksidan med detta är att vi förstärkt bilden av oss själva som skogsluffare med en lattjo profil där färgglada träns upplevs viktigare än allsidig ridkunskap. "Distansare väljer distans därför att då behöver dom inte traggla med dressyr, markarbete, hppning"

Stämmer nog inte helt. När dörren är stängd får man rida ut vare sig man vill eller ej. Ridskolefolket är också ute på lattjo-lajban turer i all möjlig lustig utrustning så där är dom nog rätt lika distansarna. Distansare rider dessutom mycken dressyr och hoppning samt arbetar intensivt från marken. (Dom jag stött på i alla fall) Ridklubbarna tackar inte nej till nya ryttere i nya discipliner om det tillför publicitet och blickar riktade till klubben, så även detta blir en följd av det som är på gång.

Vi måste ta plats i ridklubbarna, där kan vi också dela o utveckla vårt allmänna ridsportsintresse, vara solida4riska med utvecklingsarbetet med att ridsporten har en stark plats på de orter vi bor. Vi måste där stå för att distansritt är en fullfjädrad och hästkompetenskrävande gren inom ridsporten. Genom vår närvaro måste vi kräva större insikt och engagemang om distansridningens villkor och krav på häst- och ryttarträning.
Det är "generationsskifte" på gång så detta kommer att ske successivt och tiden börjar nu mogna. Vi har många nya "hungriga" ryttare med kapabla hästar. Detta gör att fokus sätts på distansen, inte minst nu när diskussionen förts i media ang. VM också. Detta är väl den temperatur jag tycker mig känna i luften för närvarande.

Fast att rangordna efter antalet arrangerade tävlingar med en viss organisatorisk uppbackning - är inte det ett märkligt sätt att avgöra vilken sport som är störst? Det handlar ju inte ens om antalet starter/deltagande utan om antalet tävlingar

PS och vad gäller ridskolor - en häst kan tävla lätta hopp- & dressyrklasser utan att behöva tas ur ordinarie verksamhet, dvs ridskolornas distanssatsningar skulle av ekonomiska skäl inte kunna sträcka sig längre än PP. Alternativt att tävlingar avslutade terminen (men då är många ridskolehästar lite småknackiga och i behov av sin semester)

Senast ändrad:

Fast att rangordna efter antalet arrangerade tävlingar med en viss organisatorisk uppbackning - är inte det ett märkligt sätt att avgöra vilken sport som är störst? Det handlar ju inte ens om antalet starter/deltagande utan om antalet tävlingar

Men är du inne igen med din attityd!

Det är klart att man kan mäta en disciplins storlek genom att jämföra antalet internationella tävlingar. FEI gör ju det själva när de pratar om de olika disciplinernas storlek. Det är det måttet FEI använder. Så länge man bara vet vad det är man jämför och berättar det, så jämför man äpplen med äpplen.

Det spelar ju ingen roll vad det är man mäter så kan det uppfattas konstigt. Exempelvis att mäta antalet starter tycker ju vi inom distansen är helt åt helskotta. I högsta klassen (160 km) kan du inte starta en häst fler än två gånger per år normalt. Jämfört med dressyren där du ju kan starta var och varannan vecka i högsta klassen. Då blir ju det ett helt snedvridet sätt att jämföra. Fast även det är äpplen och äpplen så länge man talar om vad det är man jämför.

Vi inom distansen tycker att det är roligt att distansen är den snabbast växande disciplinen av alla inom FEI. Räknat i antal internationella tävlingar är vi näst störst 2008. Jag är dessutom säker på att när vi ser siffrorna från 2009 så har vi växt fortare än alla andra igen - och nu i ännu högre takt eftersom de nya FEI-reglerna har stimulerat alla nationer att anordna ännu fler FEI-tävlingar.

Så låt oss inom distansen glädjas åt våra framgångar och vår tillväxt utan att det ska komma en massa sura kommentarer!

Liknande trådar

Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 683
Senast: cirkus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att få så många som möjligt att intressera sig för, och förstå, de olympiska grenarna fälttävlan, dressyr och hoppning, har det...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Power och Maria Hagman-Eriksson var tvåa i en tvåstjärnig internationell distansritt på 130 km i Mirwart i Belgien. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
690
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Maria Hagman-Eriksson har avancerat och ligger på andra plats i den senaste världsrankningen i distansritt. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
699
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod