Distansridning, HUR hårda regler?

salladfinger

Trådstartare
Har kollat gamla trådar med inte riktigt hittat det jag sökt..

Vi är i full gång att starta upp någon slags distansförening här uppe i norr, eftersom det öht inte existerar, efter att ha fått en större insikt i vad distansträning/tävling kräver så ställdes jag inför endel personliga funderingar som jag hoppas (och tror) att erfarna distansare hära kan svara på

Vad exakt krävs för en PP? Grönt kort? utrustning?
Vilka krav finns från veterinär för att hästen ska få starta?
Bästa sättet att ta puls utan pulsmätare?
Vad är vanlig vilopuls? För hög puls? Godkänd "arbets"puls?

Har en fd travare på tio år, som för det första har någon slags rörelsestörning i bakkärran som allt för lätt tas för hälta, trots att hästen aldrig visat tillstymmelse till hälta under våra fem år tsm. kan vi bli underkända pga. detta?

Hästen har utöver detta säkerligen något fel på struplocket som gör att hon "snarkar" endel, förstår själv att detta kan påverka syresättning till hjärtat och därmed puls, men resonerar som så, att klarade hon ett liv som tävlingstravare med de påfrestningar travare utsätts för, så vore vi med noggran grundträning, pulskoll och en stänk av sunt förnuft ändå kunna bli ett ekipage att räkna med, eller vad tror ni?

Och sist men inte minst, den ständigt återkommande frågan, hur tränar ni?
Hästen är i dagsläget igångsatt i samtliga gångarter, har en bra grundkondis, och klarar utan problem en vanlig söndagstur på 2 timmar som då innefattar samtliga gångarter och endel klättring. Vad vore nästa steg bli?

Tacksam för alla svar:)

Sv: Distansridning, HUR hårda regler?

Vad som krävs för en PP är lite olika. Går det en tävling samtidigt så är det precis samma regler som för en tävling (grönt kort, lokal licens osv).

Utrustning är sadel, huvudlag, antingen säkerhetsstigbyglar eller skor med klack.

Ryttaren ska ha hjälm, och tröja med krage (pike tröja funkar).

För att hästen ska få starta så ska den vara frisk. Jag misstänker att du kommer behöva kolla upp hästens andning ordenkligt, och sedan få ett intyg från veterinär för att underlätta på tävlingsplatsen, annars kan du kanske råka ut för problem där om du har otur.

Bästa sättet att ta pulsen utan pulsmätare skulle jag säga är stetoskop, men man kan även känna pulsen mellan ganascherna, och med lite övning så räcker det med att du hör/känner kanske 2-3 slag för att veta om pulsen är nere än eller inte.

Pulsvärden är så olika! Jag har stött på hästar som haft vilopuls mellan 26-45. Arbetspulsen varierar ännu mer! Men bra att komma ihåg är att puls över 180 slag/minut nästan alltid = mjölksyra, något som man inte vill ha på en distanshäst på tävling om man kan undvika det. På träning är det givetvis en annan sak.
För att bli godkänd måste du ha 60 slag/minut i grinden på lokala tävlingar, och 64 på regionala.

Ang rörelsestörningen så skulle jag faktiskt göra en hältutredning på hästen, bara för att vara helt säker, och om det inte visa något, ta ut en ET som får känna igenom hästen och kanske korrigera där, förhoppningsvis med resultat.
Är rörelsestörningen stor så kan det bli problem, och risken för att hästen kanske blir halt på de andra benen blir då dessutom väldigt hög!

Ang träning så låter det som att du nog redan kan prova att starta en lugn 5 mil. Utöver det skulle jag tipsa dig om att kontakta en distanstränare!

Tack för svar :)

Jo, planer finns att ta ut en kiropraktor då känslan bara blir starkare att det finns någon låsning i höftregionen, det är inte så att hon rör benet konstigt, att det skulle sitta i knät eller så, utan snarare att hon rör sig olika i höger/vänster varv, men taktmässigt och rakt på rakt spår (reagerar ej heller på böjprov), och sedan sådana uppenbara saker som att hon inte vill vinkla ut det benet lika mycket när man kratsar hovar och liknande.. Skulle hon vara halt/skadad så ska jag ha lyckats rida omkring på en halt häst i flera år utan ens tränare märkt något :angel:

Menmen, distanstränare har vi kontaktat genom våran blivande förening, och denna ska mest troligt komma upp i november för teorikurs, och senare ev. för en praktisk kurs/PP om jag har förstått allt rätt, men jag vill ju börja tjuvträna på egen hand:p

Är det så att man kan få ett intyg på att hästen har ett kroniskt luftrörsproblem och på det sättet få någon dispans eller hur menar du? Jag tror ju inte heller att det imponerar på vet. om hon står och snarkar vid kontrollerna, dock så händer det oftast och endast när hon är fööör lugn eller för uppstressad..

Det handlar inte om att imponera på veterinären! Det handlar om att veterinären inte ska behöva stå och lyssna på luftvägarna i 15 min och att det kanske ändå slutar med att ni inte får starta. Veterinären vet ju inte VARFÖR det låter, men har du papper på det från en annan veterinär så tror jag att chansen för att du får starta blir större.

Det är lätt hänt att rida runt med en halt häst om den är halt på fler än 1 ben. Min var halt på 3 ben och jag kände det när jag red. Men det syndes inget, jag var hos veterinären 3 ggr innan de godtog att han var halt, då för att jag tvingade dem att bedöva ena bakknät. Då såg de ju en skillnad på steget.

Han reagerade heller inte på böjprov.

Jag vet ju inte vad det är för rörelsestörning du pratar om eftersom jag inte sett hästen, och att du ska försöka förklara är dömt att misslyckas så länge du inte vill filma hästen. Därav kan jag bara ge generella råd och tala om hur jag skulle göra.

uppskattar råden, och var lite ironisk med att impa på vet. :p
Det är helt sant som du säger, men eftersom böjprov inte visat resultat och det är fler i stallet som är med tt ta ut en duktig kiropraktiker så vill jag ge det en chans innan jag far in på klinik med henne för att spruta, har även hört om många som fått felaktig bedömning om exakt var problemet sitter efter sprutning eftersom medlet sprider sig i kroppen, så även knäet kan bli "friskt" fast man sprutat kotan och vice versa, men det är en helt annan diskussion..
Jag tycker att en duktig kiropraktiker ska kunna se/känna om något behöver göras, och om så, efter behandling se om det löser problemet eller om det är något annat, sen ser jag ju självklart med egna ögon också..

Men vad har du för tips ang. att öka på träningen? Det skadar ju inte om vi är i bättre form än nödvändigt till PPn så att säga :D

Är det entrapment av epiglottis din häst har som orsakar missljuden?

För hästens del borde det inte orsaka några större problem så länge du inte hårdsatsar. Prestationsförmågan kan bli nedsatt. På den häst jag har med samma problem märks detta bara då man pressar honom hårdare, när han börjar bli rejält anfådd etc. Träningen av honom har fått anpassas lite.

Jag har inte visat upp något veterinärintyg, bara förklarat vad han har för problem och det har blivit godtaget, men för att inte riskera att inte få starta kan det nog vara bra att ha ett intyg. För min häst är det dock inte aktuellt då han inte tävlas längre av andra orsaker.

skulle tro det, det vet kunde säga bara av att lyssna på henne (då hon fått lugnande och "snarkade" en del) var i stil med det entrapment av epiglottis är, men att eftersom hon både tävlat och tränats aktivt som travare, och jag aldrig fått intrycket av att hon har dålig återhämtningsförmåga/kondition och liknande, så såg veterinären ingen anledning att göra en utredning (eftersom hon aldrig heller kommer säljas/avlas på) om det inte blev värre, sen tyckte hon som du att jag får var försiktig och inte bränna på hur hårt som helst :)

Dock så tränar jag henne så att hon håller en ständig och relativt hög grundkondis, just för att hon ska återhämta sig lättare om det av någon anledning blir avbrott i träningen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka