Distanslistan nedlagd?!

Sv: Distanslistan nedlagd?!

OK.
Då håller jag käften, alternativt avsäger mig uppdraget.

Oavsett detta så vill jag återigen påpeka att jag är här i egenskap av mig själv, privat. OM jag skulle svara något som företrädare för en grupp så skulle jag signera på så sätt.

Asteria,
Håller inte med dig om det. Man har sin fulla rätt att ha privata åsikter även om man sitter på ett förtroendeuppdrag, så länge som man inte försöka påstå att man företräder en officiell åsikt.

Hur skulle man annars kunna få någon att vilja ställa upp på förtroendeuppdrag om man "aldrig mer" (= så länge som man sitter på ett förtroendeuppdrag) skulle få uttrycka sina privata åsikter? Tror knappast att speciellt många skulle vilja ställa upp och det är tillräckligt svårt att få folk att engagera sig i föreningar o.dyl som det är ändå.

Litenvit,
du behöver inte alls "hålla käften"! Tvärtom behövs åsikter!

/Anne

Naturligtvis får man ha egna åsikter. Frågan är hur man marknadsför sina åsikter. Är dessa provocerande och kan ställa till med oanade konsekvenser kanske dom inte var så lyckade att lufta utan förankring hos "de sina". Där kommer moralfrågan in. Man ska tänka efter före.

Detta är inte riktat till någon speciell. Det är bara en tanke om moral och etik. Internet kan vara bra i många sammanhang men kan göra oerhörd skada i andra.

Naturligtvis får man ha egna åsikter. Frågan är hur man marknadsför sina åsikter. Är dessa provocerande och kan ställa till med oanade konsekvenser kanske dom inte var så lyckade att lufta utan förankring hos "de sina". Där kommer moralfrågan in. Man ska tänka efter före.

Detta är inte riktat till någon speciell. Det är bara en tanke om moral och etik. Internet kan vara bra i många sammanhang men kan göra oerhörd skada i andra.

Åter igen, asteria, man HAR rätt till en egen åsikt. Den egna åsikten behöver INTE kontrolleras mot diverse föreningar som man sitter med i innan den luftas. Om man inte försöker utnyttja det faktum att man sitter i t.ex. en styrelse för att påverka andra. Allt annat vore horribelt, kontrollen över enskilda individer får inte ta över det sunda förnuftet. Men självklart får inget gå till ytterligheter, åt något håll.

"Oanade konsekvenser" är just oanade ... hur ska man veta om det i förväg?

Nej, jag är inte ute efter att bråka ... vill bara försvara varje individs rätt att uttrycka en åsikt ;).

"Tyvärr" är det ju ofta samma personer som har en vilja att uttrycka sina åsikter som också engagerar sig i diverse föreningar. Det krävs bl.a. vilja/ork/mod för att man ska orka stå för vad man tycker - både privat och i föreningslivet. Inget fel i det, men jag skulle önska att fler ville engagera sig i det som intresserar dem!
/Anne

I den stund man påtar sig ett förtroendeuppdrag så upphör allt privat tyckande i alla former ute på nätet (och även i andra sammanhang). Om man har för vana att tycka en massa "privat" så kastas detta tillbaka på den organisation eller grupp man representerar. Detta gäller i alla samhällsskikt.

Eh, så jag företräder alltså min studentförening här i Uppsala när jag debatterar på distansforumet? :crazy:

KL

Mycket ledsamt att listan har gått i graven. Finns det någon uppföljare på gång? Ridsportförbundet/DK kanske vet något bra sätt att återuppta en liknande resultatrapportering på.

fruktansvärt tragiskt att disanslistan inte kan få finnas kvar, själv använde jag den oftas flera ggr om dagen för att kolla olika saker.

förstår inte riktigt VAR jag ska kunna följa sporten på ett klokt vis nu . någon som kan tala om det ?

Först måste jag passa på att tacka Gert för alla dessa år.
Att informationsbanken med gamla resultat på ryttare och hästar samt härstamningen ( bara på hästarna) försvinner är mycket olyckligt. Här har vi alla kunna finna information och inspiration både före och efter tävlingarna.
Både i min egenskap som landslagsledare och som satsande ryttare tycker jag denna lista har gett den bästa distansinformationen som jag vet finns( ja nu fanns att tillgå) i något land och Gert har genom åren lagt ner ett jättearbete på att hålla allt i gång.
Jag håller med i denna tråd om att;

1. Att DK/ Ridsportsförbundet ska ge listan/ sidan en formell status med den organisationsform den har idag eller med annan organisationsform om nu Ridsportsförbundet vill ta över arbetsuppgiften.

2. Att Distanskommitén ser till att Ridsportsförbundets officiella resultatsrapportering uppdateras åtminstone varje vecka
Här kan man gärna förbättra uppdateringen på Championatspoängen som för distansens del brukar vara klar så där i maj- juni året efter.
Vilket helt förtar Championatstecknets utdelande. Hur många här vet att det över huvudtaget finns ett sådant?

3. Likaså att kilometerlistorna för häst resp ryttare uppdateras varje vecka på förbundets sida

Ingrid

Först måste jag passa på att tacka Gert för alla dessa år.
Att informationsbanken med gamla resultat på ryttare och hästar samt härstamningen ( bara på hästarna) försvinner är mycket olyckligt. Här har vi alla kunna finna information och inspiration både före och efter tävlingarna.
Både i min egenskap som landslagsledare och som satsande ryttare tycker jag denna lista har gett den bästa distansinformationen som jag vet finns( ja nu fanns att tillgå) i något land och Gert har genom åren lagt ner ett jättearbete på att hålla allt i gång.
Jag håller med i denna tråd om att;

1. Att DK/ Ridsportsförbundet ska ge listan/ sidan en formell status med den organisationsform den har idag eller med annan organisationsform om nu Ridsportsförbundet vill ta över arbetsuppgiften.

2. Att Distanskommitén ser till att Ridsportsförbundets officiella resultatsrapportering uppdateras åtminstone varje vecka
Här kan man gärna förbättra uppdateringen på Championatspoängen som för distansens del brukar vara klar så där i maj- juni året efter.
Vilket helt förtar Championatstecknets utdelande. Hur många här vet att det över huvudtaget finns ett sådant?

3. Likaså att kilometerlistorna för häst resp ryttare uppdateras varje vecka på förbundets sida

Ingrid

Mycket bra skrivet! Men är det någon som vet anledningen till att Distanslistan är nedlagd? Jag har läst på Distanslistan och där nämns ett par anledningar, men jag tänkte om det finns någon ytterligare anledning, som vi andra kanske kan påverka om vi vet vad det beror på. Jag tycker också att Gert är värd all heder för sitt ideela arbete, vilket vi är många som saknar!

Mycket bra skrivet! Men är det någon som vet anledningen till att Distanslistan är nedlagd? Jag har läst på Distanslistan och där nämns ett par anledningar, men jag tänkte om det finns någon ytterligare anledning, som vi andra kanske kan påverka om vi vet vad det beror på. Jag tycker också att Gert är värd all heder för sitt ideela arbete, vilket vi är många som saknar!

Håller också med om att det är bra skrivet!

Du undrar om vi andra kan påverka något?
Jag tycker att Barabia kom med ett bra förslag, gå in på Distanslistans Forum och fråga Gert eller PM:a/maila honom direkt.

Ett annat alternativ är att fråga Distanskommittén om de vet något om hans orsaker att lägga ned? Eller om det finns några förslag på fortsättning/utveckling.

Men för att inte lasta över bekymret på "alla andra" kan vi väl försöka tänka till lite själva också. Kanske kan någon av oss hitta en kanonbra lösning om vi funderar lite? Eller om vi har tur kanske vi kan slå ihop en massa "halvbra" idéer och få fram en bra lösning?
Mvh
Anne

Går det inte på något vis ordna en sida där alla kan hjälpas åt att lägga in information. Visst det kan bli rörigt, men om man måste registrera sig foch signera med sitt namn för att få skriva så kanske man kan få ordning på det. Då ligger ju inte allt jobb på en person utan alla kan hjälpas åt. Jag kan inget om hur man bygger upp hemsidor och praktiskt löser det hela, men om alla gör lite så blir ju jobbet mycket lättare.

Håller också med om att det är bra skrivet!

Du undrar om vi andra kan påverka något?
Jag tycker att Barabia kom med ett bra förslag, gå in på Distanslistans Forum och fråga Gert eller PM:a/maila honom direkt.

Ett annat alternativ är att fråga Distanskommittén om de vet något om hans orsaker att lägga ned? Eller om det finns några förslag på fortsättning/utveckling.

Men för att inte lasta över bekymret på "alla andra" kan vi väl försöka tänka till lite själva också. Kanske kan någon av oss hitta en kanonbra lösning om vi funderar lite? Eller om vi har tur kanske vi kan slå ihop en massa "halvbra" idéer och få fram en bra lösning?
Mvh
Anne

Jag vet inte vilka pengar vi pratar om, så kanske är denna tanke skrot, men såhär tänker jag:

Jag tror aldrig att vi kan få ridsportförbundet att förse oss med all den statistik vi vill ha (uppfödare, avkommor, bästa klubb, bästa travare osv osv). Alltså tycker jag det är av högsta vikt att bevara distanslistan som den är. Då är frågan om Distanskommittéen är intresserad eller om man enbart vill köra på ridsportförbundets sida. Jag har inte pratat med någon i DK om detta så det är inget jag vet något om. Hur som hellst, för att undvika att viktig information går i graven eller att vi någonsin står inför samma situation igen tänkte jag på följande lösning.

Vi bildar en ideell förening, föreningen Distanslistan eller vad som helst. Denna förening har som uppgift att äga och driva distanslistan. Nu vet jag inte vad Gert tycker är ett rimligt pris, men anta att föreningen har 100 mdlemmar som alla betalar säg 200kr för en andel i listan: Det är 20 000kr. Kanske kan det vara ett bud till Gert? Får vi inte ihop de pengarna kan vi ju skapa ett konto öppet
för bidrag och gåvor för distanslistans bevarande. Kanske kan DK tänka sig att gå in som delägare av listan?

Lösa tankar, men kanske ett sätt att gå?
Smaka på idén och fyll på med tankar.

Du har exakt samma tanke som jag fick härom dagen. Jag nöjde mig dock med att pm:a denna tanke till ett par personer jag känner för att få igång en diskution oss emellan.
Jag ville inte lägga ut förslaget här för jag var rädd att tråden skulle försvinna isåfall pga reklam, annons eller liknande.
Till moderator jag hoppas att du inte tar bort tråden pga detta förslag.

jag skulle mer än gärna :)betala för att sidan ska finnas kvar.

susanne

jag tycker också det är ett bra förslag, skulle gärna betala 200 kronor för att få ha den kvar!
jag känner mig helt hjälplös nu när listan är nere, och inte ens gammla uppgifter kan man kolla igenom:(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka