Distanslistan nedlagd?!

G

Groom-pelle

Kan man tolka beskedet på Distanslistans startsida på annat sätt än att den är nedlagd?
I så fall utomordentligt ledsamt och skadligt för Distansen.
Även sedan Distanslistan av div skäl upphörde med att redovisa poängställningarna så är den korsvisa statistiken ovärderlig för att kunna följa upp hästar, ryttare, tävlingsrapporteringar mm mm. att kunna se klubbtillhörigheter mm mm

Och nu MÅSTE Ridsportsförbundets resultatrapportering börja göra skäl för namnet. Som den ser ut nu är den okomplett och senfärdig och dessutom -vad jag kan läsa ut - bitvis felaktig.

För oss som i stort sett lever med sporten är en heltäckande resultatrapportering alldeles nödvändig.

Gerts arbete har varit ovärderligt!

Sv: Distanslistan nedlagd?!

Gah, det får inte vara sant!:eek:
Hur ska man nu kunna ha koll på de hästar man vill?
Som härstamningsintresserad så är ju distanslistan ovärderlig.

Jag vet inte vad det beror på att G väljer att lägga ner sidan, men som distansintresserad och hysteriskt nyfiken så kommer jag att sakna den flera gånger om dagen, när jag ska kolla resultat på olika fadershingstar osv.

Vad tusan ska jag nu göra? Och är det nu fritt fram för vissa hästuppfödare/hingsthållare att påstå att det finns fina distansmeriter, utan att man snabbt och enkelt kan kolla om det är sant?

Senast ändrad:

Tragiskt och tråkigt att det blivit så här! :confused:
Jag håller med er som beklagat detta redan att det kommer att bli svårt att få en övergripande blick över diciplinen distans hädanefter.
/Camilla

NEEEEJJ! Distanslistan är ovärdelig.
Man kan kanske hjälpa G med något, själv är jag villig att göra något bara den sidan finns kvar...

Tråkigt att distanslistan, som är vår enda riktiga och korrekta resultatlista försvunnit. Men var det verkligen nödvändigt att göra detta innan årsredovisningen och de gamla resultaten varför ta bort dessa? Jag hoppas Gert lämnar över uppgifter och förtroendet till någon annan duktig människa så inte allt arbete försvinner i cyberrymden. Jag hoppas rankinglistor, resultat mm kan läggas in igen så att vi som dagligen besöker sidan åtminstonde har en chans att skriva ut/av våra resultat mm inför framtiden.

:cry:

håller med om att distanslistan är ovärdelig.
har den som start sida och kollar den flera gånger om dagen.
hur ska man ha någon koll sedan på ryttare och hästar m.m
så hoppa det inte är sant utan den kommer finnas kvar.
susanne

:crazy:fy vad tråkigt varför? det är den mest roligaste sidan av alla och gå in på gert har gjort ett fantasiskt arbete mvh anne

Instämmer fullkomligt, det är katastrofalt!!!

Men varför sitta här på Buke och skriva?? Gå in och skriv i forumet på Distanslistan istället.. ge feedback till Gert.. maila honom..!!!:idea:

Bia

Fy vad trist och vad konstigt att bara sluta utan förvarning. Han la ju in stammar och liknande så sent som den 11/9 :confused: :confused:

Instämmer! Distanslistan är verkligen hur bra som helst! Och det är verkligen en av mina absolut favoritsidor!!!!
Kan också ställa upp och göra något, bara den blir kvar!!!
//Kattis

I princip så länge listan funnits så har Gert påpekat att han kan släcka ner den närhelst han vill.
Jag tror inte att man ska ha så viktiga saker som detta i privat regi, det måste vara en officiell lista som sköts på uppdrag, där Ridsportsförbundet äger rättigheterna till innehållet så att listan inte bara försvinner om den som sköter listan ledsnar på något vis.

Eva Rubin gjorde i ordning och skötte om den ursprungliga listan, men ville inte fortsätta med det när hon slutade med tidningen Distansryttaren. Hon var dock trevlig nog att överlåta innehållet i listan till den som ville fortsätta.

Jag vet inte om Gert tänkt ge listan till någon, om det finns nån som vill fortsätta på den. Men egentligen tror jag att Ridsportsförbundets lista bör utvecklas istället så att vi inte hamnar i samma situation igen.

Ok tack för förklaring.
Det är trist när det går såhär jag hoppas att någon får uppgifterna och tar över (varför inte ridsportförbundet).

Eftersom denna gren är en mariginalföreteelse hos Ridsportförbundet och det inte finns någon anställd avsatt för att tjäna distansen kan det i bästa fall dröja 10 år (och resultat i världsklass) innan en detaljerad och komplett uppföljning kan förväntas.

Det finns ingen som kan återuppliva denna kompletta rapportering efter Gert eftersom alla resultatlistor behövs som innehåller alla detaljer från alla tävlingar som ridits. När och om alla listor skulle kunna samlas in, blir detta ett heltidsjobb.

Ytterst olyckligt att detta har hänt.

Nu är det dags för Distanskommitén att komma upp till bevis i denhär frågan! Den som vill kan se vilka som ingår i Distanskommitén på http://www2.ridsport.se/t2_5.aspx?p=102121

Vi är många som påpekat att Ridsportsförbundets resultatsinformation är under all kritik. (Jag vet att resurserna äralldeles otillräckliga, men det är ett fruktansvärt dåligt argument i detta läge!).

Det är ju av den anledningen Distanslistan har kommit att få en så stor betydelse + att Gert genom åren på ett fantastiskt sätt vidareutvecklat listan med korsvisa databaser som gjort att i stort sett all information över tid och rum (utom sista åren officiella poängställningarna) varit tillgänglig.

Distanskommitén har varit oförmögen att förhandla med Distanslistan för att knyta den till Distansen på ett mer fortroendefullt sätt. Att argumentera mot "privat" låter som ett 50-60 tals betongsosseargument! Vad är det för fel på privata initiativ? Det viktiga är att ha ett förtroendefullt samarbete!

Och för det krävs smidighet och förhandlingsförmåga. Där har enligt min mening Distanskommitén brustit!

Det minsta vi som aktiva team kan begära av Distanskommitén är några saker:

1. Att seriösa förhandlingar, utan att gammalt groll ligger och skvimpar från DK's sida, förs med Distanslistan så att den får en formell status med den organisationsform den idag har.

2. Att Distanskommitén ser till att Ridsportsförbundets officiella resultatsrapportering uppdateras åtminstone varje vecka (den är ju väldigt kortfattad: Bara en länk till resultat- och ryttarprotokoll, en enkel placeringslista utan detaljer samt poäng enligt TR)

3. Likaså att kilometerlistorna för häst resp ryttare uppdateras varje vecka

Allra bäst vore att låta Distanslistan få bli Rf's officiella resultatrapportering och att alltså Rf's (alldeles för små) resurser lades till Distanslistan för att göra den datatekniskt och personellt mindre sårbar

...tycker jag...

Först vill jag bara poängtera att mina inlägg på Bukefalos är i egenskap av privatperson och att jag inte på något vis företräder eller för Distanskommitténs talan.

Min egna, privata åsikt - eftersom jag varit med om andra personer som givit Gert förslag till hur distanslistan ska kunna bli kompatibel med andra databaser etc, är att redan vid en mycket enkel och snäll fråga så har man ganska bryskt fått veta att listan är hans att göra precis som han vill med. Redan då anade jag och flera andra, att det här som hände nu, skulle komma att hända.

Att listan är privat innebär ju faktiskt att ingen annan än den som skapat den och driver den, kan påverka dess befintlighet.
Så får det inte vara med något så viktig som detta.

Sen får du kalla det vad du vill, Groom-Pelle, och jag är långt ifrån Betongsosse och inte ens född vid de årtal du nämnde! ;)

Ridsportsförbundets databas är den enda som inte bara kan försvinna över en natt och därför anser jag att krutet bör läggas på att förbättra den
istället!

Sedan får vi se vad Distanskommittén kan göra för SvRF:s lista, men när det gäller förhandlingar med Gert så tycker jag att de förhandlingar som förts mellan DiK och Gert, från DiK:s sida var sakliga och korrekta så vitt jag kunnat se på den dokumentation jag tagit del av.

I den stund man påtar sig ett förtroendeuppdrag så upphör allt privat tyckande i alla former ute på nätet (och även i andra sammanhang). Om man har för vana att tycka en massa "privat" så kastas detta tillbaka på den organisation eller grupp man representerar. Detta gäller i alla samhällsskikt.

OK.
Då håller jag käften, alternativt avsäger mig uppdraget.

Oavsett detta så vill jag återigen påpeka att jag är här i egenskap av mig själv, privat. OM jag skulle svara något som företrädare för en grupp så skulle jag signera på så sätt.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka