Distans...

J

JGA

Nu tjatar jag smått hål ihuvudet på era stackare här...

Hittade denna text på distanssida

"Börja med kortare travpass och förläng successivt passen tills du travar några mil per vecka i ett lugnt, behagligt tempo.
- Att träna upp hästens "hårdvara" - ben och leder - tar längst tid av all träning. Räkna med 2-3 år innan denna träning är helt färdig."

Funderade lite på den, det står att det tar 2-3 år...är det denna tid man ska trav träna, först väldigt kort och successivt längre och längre under tre års tid innan hästen är beredd att ridas längre sträckor? Syftar inte på jätteritter utan även på hemmaritter/långturer på 2-3 mil. Menar då innan man kan rida i mer travtempo under ritten och lite galopper? GIVETVIS även i skritt...men hoppas ni förstår min fråga, alltås lite högre medeltempo? Hur vet man hur mycket och länge det är okej att trava en enbart fritidsriden häst på 9 år som togs sent (5 års ålder inriden och sedan riden ett år, vilat ett år pga tidsbrist och att hon tog övertaget om ryttaren och sen såld och riden två år framt ills nu då...är en häst jag själv fudnerar kring...) Frågar nu om att rida egna långritter...inte distanstävling detta året men är rädd om hästen ben...

Åh, så många frågor - både ni och jag blir tokiga på mig snart :devil:

Om jag har förstått dig rätt, så vill du kunna rida din häst på långtur någon gång ibland. Är hästen regelbundet riden i två år så är det väl inget problem. Tänk bara på att inte rida på ett mycket annorlunda sätt än hästen brukar gå. Alltså börja inte plötsligt rida fort på ett underlag hästen inte gått på förr (hårt likaväl som mjukt) och kräv inte långa travpass om inte hästen är van. Det skall byggas fram långsamt. Men om din häst är van att gå ut på tur i varierat tempo så fortsätt med det, men stanna ute lite längre än vanligt, lite längre från helg till helg. Långturer är väl mer lagom en gång i veckan eller så. Men en häst som är riden regelbundet i några år, har redan börjat byggandet av ett starkt skelett.
Hälsning Maja

Nu blir jag säkert lite jobbig tillbaka ;).
Det här med att träna upp en distanshäst är knepigt att ge råd om. Det är så mycket som spelar in och så mycket som kan påverka åt det positiva och åt det negativa hållet, råden kan även tolkas på många olika sätt. "Långsamt" eller "snabbt" kan betyda väldigt olika hastigheter för olika människor.

Att hållbarheten tar tid att träna upp är något som ändå måste understrykas. Jag tror inte att du, som tänkt rida hemmaritter och långturer kommer att driva din häst i flera timmars galopp på din långtur. Om du däremot tar dig till en tävling så kommer hästen troligtvis själv att driva upp tempot. Den vill springa "med flocken" och är dessutom upplivad av själva tävlingsmiljön. Om du själv har en tävlingsdjävul i dig så låter du den kanske t o m springa med i ett för snabbt tempo utan att tänka på det.

Jag tror att du ska läsa träningsråden från den synvinkeln: de är givna till en person som vill ut och tävla distans. Den personen ska veta att det tar ÅR innan hästen är så hållbar att man kan blåsa runt i högre hastigheter, den ska veta att hästen kan vara PIGG men inte HÅLLBAR - det första hänger inte självklart ihop med det andra. Därför gäller det att ge hästen en bra bas att stå på: en hållbarhetsträning som innebär långsam uppbyggnad under en längre tid.

Jag vet att jag verkligen önskade mig ett recept för träning av distanshäst när jag började rida distans. Det skulle helst stå exakta längder och exakta hastigheter och exakta tidsmått för hur långt/fort/länge jag skulle rida per dag eller vecka för att träna "rätt".
Det går inte att ge sådana råd, för alla hästar är olika, har olika förutsättningar och olika ryttare. Det finns generella råd, som det du citerade, men de är alltid tolkningsbara. Tänk alltid "ta det lugnt", utvärdera din träning, d v s kolla hur hästen reagerar på den. Att gå upp i hastighet är lättare än att börja dämpa en häst som fått gå fort från början.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar