Distans TV-mässig enligt Häst & Ryttares redaktör

Litenvit

Trådstartare
Det var väl kul att läsa!
I ledaren till senaste numret av Häst&Ryttare (förbundstidningen) så beklagade redaktören att det var så lite TV-sändningar från VM (och jag håller med!) men det sympatiska var det att hon i förbifarten också kommenterade att distansen borde vara TV-mässig. För visst sjutton skulle man kunna göra en distansritt riktigt spännande med sändningar från vissa snabbare passager utmed banan samt vid vetgrindarna. Jag lyckades ju av en slump titta på webkamera-sändningen via Internet precis när guldmedaljörens häst var inne på slutbesiktningen och det var nästan olidligt spännande! Man kunde riktigt känna nervositetsvibbarna när den stackars ryttaren vankade av och an medan veterinärerna undersökte hästen och konfererade sinsemellan. Med tanke på att hästarna före åkt ut, så...

(Och sedan, helt off topic, tycker jag att ni ska bläddra lite längre fram i tidningen och se världens finaste pojke med världens finaste ponny! /Jätte-jätte-jättestolt mamma).

Sv: Distans TV-mässig enligt Häst & Ryttares redaktör

OM ni läser artikeln med den fina pojken med den fina ponnyn vill jag bara tillägga att jag inte alls beklagar att ridsport är en tjejsport (för det tycker jag nog att man faktiskt kan säga med tanke på att övervägande antalet ryttare idag är tjejer) utan att det ska vara nedvärderande för en pojke att syssla med en sport som på lägre nivåer domineras av flickor.
Varför ska det vara "ballt" med tjejer som håller på med hockey, men lite fjolligt med killar som rider?? Jag önskar att grabbarna i min sons ålder skulle säga "wow!" när han berättar att han rider, men det är inte riktigt så, tyvärr.

En helt annan diskussion, men jag ville bara påpeka det.

Håller med, visst är Distansen TV-mässig! Nästan all sport som sänds i TV är redigerad, bara mycket speciella evenemang direktsänds. Och det vore inte alls svårt att göra bra sammandrag av större distanstävlingar! Vore nog mer spännande att se en Distanstävling i ett redigerat sammandrag än "på riktigt" (om man inte som undertecknad är freak....)

Kan man göra maraton/cykeltävlingar spännande borde det vara busenkelt att göra distansritten spännande!

Helt underbart reportage och vilken bild !!!! :banana:

Vasaloppet sänds i direktsändning...
Vasaloppet har också mycket publik längst banan!
Tänk på alla skidfemmilare från stora mästerskap när man gosar ner sig i TV soffan och följer tiderna i många timmar.

Jag blev däremot ledsen och upprörd över vad ridsport skrev om distansen - dags för VMs mest oansenliga hästar, trötta hästar med tom blick, ryttare vita i ansiktet osv.
"Man ser vad man vill se".
Jag tror ingen får lust att rida efter att läsa de artiklarna.

///Anna

Jag såg faktiskt direkt att det var din pojke! :bump:

Grattis vad roligt för er ! :)

Visst är det TV-mässigt. Jag tycker att man kanske kan jämföra lite med skidskytte. När de kommer in på skjutvallen kommer vi in i vetgate och där avgörs ju mycket...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka