Distans på snabbjobb för hästar i träning?

Sv: Distans på snabbjobb för hästar i träning?

Tack! Ska prova det på träning imorgon! Tror det kommer att fungera för jag har redan märkt skillnad (på båda hästarna) sedan vi bytte träningsform (lol, det verkar hela kapplöpningsbanan ha gjort också! Nu är det cantring och inte snabbjobb som gäller, och jag såg massa hästar igår som värmde upp något de inte har gjort tidigare!).
De är båda mycket lugnare och mer arbetsvilliga - gladare hästar helt enkelt. Arwen pullar inte hela tiden och Sahara är fullständigt koncentrerad på det hon gör - och de kan njuta även av de låga hastigheterna. Igår tränade Arwen och jag ihop med Yaronbaba och Sahara på banan, och det gick väldigt bra under cantringen, men Arwens "låga" tempo var ändå högt för Sahara så när vi kom till upploppet hade Sahara inte mycket kvar att ge (fast jag höll in Arwen så de kom in sida vid sida). Nästa gång ska jag hålla tillbaka Arwen riktigt ordentligt så tror jag nog att Sahara klarar att susa förbi oss, hon har ju trots allt en högre hastighet än Arwen.

Ja Messy, det är blod. Sånt höll vi också på med för några hundra år sedan... :-)

Återupptar en gammal tråd som jag tänkt följa upp lite tidigare men, ja ni vet......

Det där med åderlåtning av övertränade hingstar är inte hel fel tänkt. Hade tänkt att Googla lite men över låter det åt någon annan.

Det är i alla fall så att fenomenet överträning huvudsakligen förekommer hos lite nervösa hingstar och innebär att hästarna får för många röda blodkroppar. Jag vet att jag läst någonstans att man har använt sig av åderlåtning för att avhjälpa det. En intressant tråd att följa upp. Kommer inte ihåg vad det heter på engelska men om någon har tillgång till The Horse så kan man säkert hitta information om det där.

Hypotesen verkar stämma bra med vad Isthar har skrivit om träningen i Niger. Bara hingstar och bara bomba!!

:banana: :banana: :banana:

Nervösa hingstar finns det gott om i Niger (så den biten skulle jag kunna köpa), men att åderlåta i förebyggande syfte??

Lol, det är inte bra att du kommer med för-argument för då måste jag ju äta upp allt jag sagt på banan där nere om hur åderlåtning i förebyggande syfte är det absolut dummaste man kan göra i ett land där det är svårt nog som det är att få hästarna "stora och starka"! Men go ahead, shoot! :) Lika bra jag är förberedd på det och talar sanning när jag väl är där nere och uttalar mig glatt!

Nåja. MINA ston kommer i alla fall aldrig att åderlåtas! :-D Och för varje dag de fortsätter att leva och prestera så fortsätter den nigerska (kapplöpnings-) befolkningen att förundras över att de fortfarande lever! Och är nu sant att man kan behöva åderlåta nervösa hingstar så säger det mig bara en sak: att jag nog aldrig kommer att köpa en nervös nigersk kapplöpningshingst...

Liknande trådar

Distans Hej.. jag har två nordsvenskar att ta hand om som jag håller på att testa olika grenar med, då inte dressyr eller hoppning är så...
2
Svar
28
· Visningar
2 508
Senast: _Skifting_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar