Distans med skador

Jempan

Trådstartare
Jag har ridit några ritter nu, inte så många men ändå =)
Varje ritt har det slutat me att ja knappt kan röra mig pga att ja har reumatism o riktigt försvagad i mina leder av olika anledningar. :cry:
Jag vill verkligen fortsätta me distans o vill ha tips om va man kan göra för att fötterna tex inte ska vika sig i stigbyglarna (sista ritten stog ja på fotknölen i stigbygeln o märkte det inte ens! :crazy:) Fingrarna får man bända upp mm mm.... TIPS!?

Sv: Distans med skador

Vad trist. Jag tror att du kan få bra tips och hjälp om du pratar med en sjukgymnast.

Angående stigbyglarna, har du distansstigbyglar som är så breda att du kan ställa hela foten i? Om inte, kanske det skulle vara värt att testa?

Distansritt är en slitsam sport både för ryttare och häst. Det går att som ryttare ta sig igenom, trots att man inte är i full form som ryttare, men jag tror då det är på bekostnad av hästen och inte bara på ryttaren.

Hälsning Maja

Som sagts tidigare i tråden kan nog distans stigbyglar hjälpa dig, både för du får en större belastnings yta för foten men också för att du kan rida med ett par bra gympaskor, som kan stabilisera fotleden bättre än ridskor/ kängor.. Vet ju inte hur pass insatt du är i sporten men när du rider långt kan det vara bra en lite längre stigläder då det miskar belastning på knäna.

Sen finns ju back xx track för människor med, (vet ej om man får skriva hela namnet..) Men iaf ar de ett stort sortiment med olika produkter både för hela kroppen och de som kan verka mer lokalt för känsliga leder & muslker. Kanske hjälper mer efter träning/ tävling...

Men jag skulle tagit kontakt med en duktig sjukgymnast som kan lägga upp ett träningsprogram som kan koncentrera sig på lednära muskelgrupper (de är tråkiga att träna men ack så viktiga!!) och senare även en ökad generell styrka för hela kroppen. (vilket egentligen alla distansryttare behöver för att underlätta för hästen, men i ditt fall för du ska kunna utföra sporten så smärtfritt som möjligt!!)
Sen finns det ju olika handleds skydd som kan stabilisera om det är ett litet extra stort problem område.
Lycka till!! / Erika

*svarar alla*

Tack för alla tips, ska kolla upp det där med stigbyglarna, ja har ett par som är extra breda nu (h**ks) men dom hjälper bara ett tag.
BOT o liniment använder ja efter ja har ridit men man kanske ska ha under ritten oxå?
Kommer ju antagligen inte o hinna stärka upp mig till alla ritter det här året så finns det nå bra sätt som man kan linda lederna på (fötter o händer framförallt) så man inte får blodstopp? :grin:

Var och varannan orienterare teipar ju fotlederna för att förhindra vrickning.
Kontakta nån som kan lära dig det.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 345
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 321
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att min första upprördhet lagt sig över min skenande vikt samt bekräftelsen jag fick på mina hälsoproblem i boken som handlade om...
Svar
4
· Visningar
1 835
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 398
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar