Diskussion om innekissande hundar

HannaPP

Trådstartare
Hej!
Vi har två pappilon hanar på 3 resp 4 år, den äldre är kastrerad. Dessa små godingar kissar inne, en hel del.(då är dom inte så goda längre :crazy: ;) ) Men vi vet inte vem av dom som gör det eller om det är båda för vi tar dom aldrig på bar gärning.

Nu har vi stängt av bla köket där dom kissade mest.

Nyss så såg vi kiss i vardagsrummet varpå min man ropar på hundarna och skäller på dom. Jag blir arg för jag är lärd att man bara kan ta dom när dom kissar, annars förstår dom inte. Vi satte igång en livlig (minst sagt :devil: ) diskussion om detta.

Jag påstår att pga min mans hårda ord så kröp ju hundarna ihop, men dom fattar inte vad dom gjort. Han anser att som visst vet, jag satte mig på golvet där dom kissat och ropade på dom för att testa.
Dom kom men tog en omväg runt kisset, sedan sa jag till som med snäll gullig röst "vad dom hade gjort där" båda hundarna gömde sig bakom min rygg. :confused:

Vad anser ni? vet dom vad dom gjort en tid efter som kissat, vet dom att dom gjort fel? kan man skälla på dom lång efteråt?

Hur ska vi komma tillrätta med problemet?

Hjälp! Mvh Hanna
 
Sv: Diskussion om innekissande hundar

Kan ni rigga uppp någon filmkamera kanske? Så ni kan se vem som är boven? Eller se att båda är likadana.....de kanske tar efter varandra.

Det finns kameror man kan koppla till datorn och som bara går igång när någonting rörs. Kanske ni kunde hyra en sådan ett par dagar?
Min sambo jobbade i branschen tidigare och tog hem en sådan för testning innan försäljning. Vi hade ganska roligt åt filmen vi såg...

"Tappen och tunnan" blev den döpt till. Jag var ledig den dagen och man såg - i stumfilmstempo- först hur jag gick genom köket och att några sekunder senare kom hunden. Vare gång ! Jag hade ingen aning om att jag var så förföljd.
Kan också tala om att man går genóm köket åtskilliga gånger per dag (varje gång med hunden strax efter) och att man alldeles för många gånger öppnar kylskåpsdörren....

Hur du ska få dem att sluta kissa inne lämnar jag åt andra att tipsa om.
 
Sv: Diskussion om innekissande hundar

Intressant, det kanske man skulle skaffa. :D ja jisses mina vovvar följer mig med varje steg jag tar.
 
Sv: Diskussion om innekissande hundar

Bov och bov... Jag tycker inte direkt man ska läxa upp en vuxen hund som kissar inne. Den gör ju inte det för att vara olydig. Jag tror själv att ni aldrig ser vem som kissar för att dom GÖMMER sig för er vid pinkeriet. Kanske för att ni bannat "boven" när han gjort ifrån sig inne, och hunden har då valt att gömma sig och kissa eller gå undan ifrån det "dumma kisstället".
 
Sv: Diskussion om innekissande hundar

Vill påpeka att jag inte läxar upp dom.

Men tror du att dom förstår om man nu läxar upp dom långt efter dom kissat?
 
Sv: Diskussion om innekissande hundar

Jag hade två hanar för många år sedan (Papillon) och de kissade inne i vissa situationer och vi trodde alltid att det var den ene som gjorde det, den som stod högst i rang. Efter mycket smygande osv visade det sig att det var den vi aldrig kunnat tro:crazy:

Vi gjorde så att när de var ensamma hemma fick de vara instängda i hallen. Jag kommer inte ihåg om det försvann, det där revirpinkandet.
 
Sv: Diskussion om innekissande hundar

De förstår inte i efterhand. Vi bannade den hunden vi trodde kissade inne, han "skämdes" fast det inte var han. Bar gärning tror jag på, vet vid ett tillfälle vi smög på dem och den andre ställde sig och revirpinkade när han ätit klart, jag kastade iväg en sko alldeles bredvid och han blev chockad.
 
Sv: Diskussion om innekissande hundar

Men tror du att dom förstår om man nu läxar upp dom långt efter dom kissat?
Det gör de verkligen inte.

Belöningar och tillrättavisningar ska komma DIREKT, annars är de förvirrande och lönlösa.
 
Sv: Diskussion om innekissande hundar

Jag har samma problem med min pappis. Men han skvätter på samma ställe. Jag rådfrågade vet. och hon sa att jag skulle ge han pronom. Jag gjprde detta och det försvann. Nu händer det bara någon enstaka gång att han markerar. Men om han har markerat och man ropar på han så skäms han som bara den. Så nog fasen vet dom att dom har gjort fel. Så varför banna en hund som skäms och vet att den har gjort något galet?
 
Sv: Diskussion om innekissande hundar

Hundar skäms inte, det är en mänsklig känsla...
Däremot, så är de fenomenala på att läsa av både röstläge och kroppsspråk :cool:

Om hunden kissat inne, så talar både rösten och kroppsspråket hos ägaren om att denne inte är glad på hunden och då visar den sig underlägsen och det är det beteendet (underlägsenheten) som många tolkar som "skam"!
 
Sv: Diskussion om innekissande hundar

Hundar skäms inte, det är en mänsklig känsla...
Däremot, så är de fenomenala på att läsa av både röstläge och kroppsspråk :cool:

Om hunden kissat inne, så talar både rösten och kroppsspråket hos ägaren om att denne inte är glad på hunden och då visar den sig underlägsen och det är det beteendet (underlägsenheten) som många tolkar som "skam"!

Jag håller helt med dig, men på sistone har jag fått ompröva min övertygelse att hundarna inte minns vad de gjort.
Min hund snor "skräp" och småsaker hon får tag i när hon lämnas ensam (antagligen pga mildare frustration). De första gångerna skällde pojkvännen på henne och jag sa precis som TS och vi hade en mindre diskussion om saken.
Jag har dock märkt med tiden att tom innan vi sett att hon tagit ngt när vi kommit hem så syns det på henne, hon kommer hukande fram till oss och viftar massor på svansen så att vi pga detta tittar i hundsängen och upptäcker skräpet. Har hon inte tagit något kommer hon springande glatt som vanligt...
Jag tycker inte heller det är ngn mening att skälla på dem när de så uppenbart visar att de vet att de gjort fel. Jag brukar bara gå in, ta bort skräpet och efter några minuter säga "Nu är inte matte arg längre". Att ignorera dem ett litet tag är straff nog..
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 018
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 218
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 301
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Jag har en schäfer kille som är dryga fem och en halv månad, och som jag haft sedan 8 veckor, men har följt och hälsat på honom sedan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 571
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp