Diskningarna i BC

PiperGarden

Trådstartare
Rätt eller fel?
själv är jag inte så bra (läs urusel) på regler, men jag tyckte det var väl hårt. (ja, jag är mycket partisk oxå... :angel: ) hade endast en av dom vinglat hade väl bakomvarande ändå haft fritt (har ej sett jättenoga, så skäll inte på mig för cm tack) och isf tycker jag det är konstigt om dom ska diskas för att bådas vingling tillsammans orsaka det. Visst, självklart straff på det, men diska ettan och tvåan i ett såpass viktigt lopp?
Vad anser ni? som sagt, vet ej hur reglerna ser ut för det här...

Sv: Diskningarna i BC

Min uppfattning...

Ska det vara rätt ska trean i mål också vara diskad, det var något steg där på upploppet som inte var i trav, då är det diskning. Sen att det orsakades av en störning ska inte spela in. Tyvärr är inte alltid alla lika inför "lagen"...

Bitte/Thomas går visserligen ut ca 30 cm men jag tycker att han sedan går tillbaka, holländaren håller inte rakt spår på upploppet (dessutom driver han fult men det har ju inget med denna saken att göra) och stänger hästen i rygg. Hade jag dömt efter att bara ha sett det en enda gång hade jag gett Ecupos Bitte segern och diskat tvåan och trean i mål.

Nu har ju måldomarnämden tillgång till bilder från flera olika vinklar och är utbildade på reglementet samt har erfarenhet av många liknande fall så man hoppas ju såklart att de gör en korrekt bedömning.

Jag tycker att man ska införa ändring av ordningsföljden istället för att diska. Att vara diskad istället för 1:a (eller 2:a eller 3:a) i ett BC-försök kan vara betydelsefullt.

Jag tror att det nog var rätt.. Liiite väl hårt kanske, på den filmen jag såg var det inte självklart att trean imål skulle ha vunnit om de andra inte hade strulat...

För att det ska vara en diskning ska det vara uppenbart att störning/stängning ändrar ordningsföljden. För att diska Ecupus Bitte måste domarna vara säkra på att Parisienne skulle tagit en längd på Ecupus Bitte på mindre än 100 meter om hon har fritt.

Tja, jag vet det, men på den filmen jag såg tyckte inte jag att det var självklart... Men jag skrev ju att det nog var rätt, så jag vet egentligen inte vart du vill komma med ditt inlägg:confused: ;) ?

Jag tycker det var fel.

I ett sånt stort kval-lopp så anser jag att man ska få behålla sina inkvalade platser! Sen pengarna kan man fråndömma en viss % på... (typ30)

Jag tror inte att trean hade någon chans alls...

Möjligt, men det var min åsikt att jag tyckte det var lite hårt, men att det nog var rätt (eftersom de dömde så) var inte menat att låta tyket tillbaka... Sorry.:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 384
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross