Bukefalos 28 år!

Diskmaskiners hållbarhet (Utbruten från Flytta eller ej?)

Niyama

Trådstartare
Vi (familj på 3 personer) har handdiskat i flera år nu. Vi ledsnade på att diskmaskinerna höll precis så länge som garantin gällde, dvs tre år max, sen gick de sönder. Handdisk är inte jättekul men helt acceptabelt. Jag använder alltid diskhandskar eftersom mina sköra naglar förstörs annars.

Och du kan alltid flytta igen om nåt bättre dyker upp senare!
Fast varför köper du diskmaskiner som bara har 3 års garanti? Jag har haft två olika märken och båda har 5 år.
 
Finns det?! Vilket märke?
Första var Asko (rekommenderas ej, fick den utbytt och andra gick också sönder men plus för att Asko då gick med på återbetalning. Den var fantastisk nån månad iaf 😅) och andra Bosch som fortfarande är fantastisk efter nåt år (bland de dyrare av deras modeller). Både Asko och Bosch har 5 års garanti om man registrerar maskinen på hemsidan efter köp.
 
Första var Asko (rekommenderas ej, fick den utbytt och andra gick också sönder men plus för att Asko då gick med på återbetalning.
Oj, vi har en Asko som vi bara älskar.
Den bara går och går och går och känns fortfarande efter många år som ny.

I husen som jag hyr ut så har jag Cylinda och Bosch.
De fungerar också mycket bra och länge.
 
Flera olika märken av både diskmaskiner och tvättmaskiner har 5 års garanti.
Våra diskmaskiner har hållit bra i uppåt 20 år.
5 i familjen när vi var som flest.

Det lönar sig att köpa kvalitet.
Vi har alltid köpt bra maskiner, oftast från Bosch. Tror mycket har att göra med vårt extremt kalkrika vatten. Fastän vi använder maskinsalt. Allt här kloggar igen....
 
Den här tråden får mig att fundera på om min diskmaskin är ett unikum som har gått felfritt i 10 år...
Bor på en plats med ganska hårt vatten, så det krävs regelbunden påfyllnad av salt och spolglans men annars har jag inte gjort något extra underhåll. Jag rengör filter och kör en tom maskin med rengöringsmedel emellanåt, det är allt.
 
Den här tråden får mig att fundera på om min diskmaskin är ett unikum som har gått felfritt i 10 år...
Bor på en plats med ganska hårt vatten, så det krävs regelbunden påfyllnad av salt och spolglans men annars har jag inte gjort något extra underhåll. Jag rengör filter och kör en tom maskin med rengöringsmedel emellanåt, det är allt.
Vår frys köptes 2014 lever än. Kylen byttes sommaren 22. Diskmaskinen byttes i höstas den förra köptes typ 2011 nånting.
 
Vi har en diskmaskin från Ikea, den har hållt i 11 år nu.

Peppar peppar ta i trä ..

Torktumlaren från whirlpool höll i 14 år. Tvättmaskinen från Electrolux 12 år.

Har en urgammal frys, 20+ år som fungerar bra men som vi tänker skrota när som helst.
 
Vi hade en Cylinda "Sverige-disken" som köptes 2005 och som drog sin sista suck i höstas. 18 år var hon familjen trogen och hon fick jobba hårt. Hennes efterträdare, även det en Cylinda, har redan haft besök av reparatör. Utformningen av silen har ändrats så en olivkärna som trillat ner i maskinen hade tagit sig in i pumpen och stoppat hela maskinen. Helknasig konstruktion.

Kyl och frys från Electrolux har vi haft sedan 2009 när vi renoverade köket.
 
Vi har en diskmaskin från Ikea, den har hållt i 11 år nu.

Peppar peppar ta i trä ..

Torktumlaren från whirlpool höll i 14 år. Tvättmaskinen från Electrolux 12 år.

Har en urgammal frys, 20+ år som fungerar bra men som vi tänker skrota när som helst.
Whirlpool var jättebra tidigare men har störtat i kvalitet på senare år. Nu köper vi Bosch tvättmaskin och torktumlare. Men deras diskmaskin levde bara tre år om jag minns rätt. Men jag tror inte det var diskmaskinens fel. Eller? Den sköljde dåligt, disken luktade illa och där fanns alltid smutsigt vatten kvar på botten efter avslutat program. Smutsvatten som den tydligen sköljt med. De senaste två maskinerna gjorde samma sak. Jag undrar om det är rören under diskbänk etc som har fel lutning eller nåt, så vattnet inte rinner undan?
 
Whirlpool var jättebra tidigare men har störtat i kvalitet på senare år. Nu köper vi Bosch tvättmaskin och torktumlare. Men deras diskmaskin levde bara tre år om jag minns rätt. Men jag tror inte det var diskmaskinens fel. Eller? Den sköljde dåligt, disken luktade illa och där fanns alltid smutsigt vatten kvar på botten efter avslutat program. Smutsvatten som den tydligen sköljt med. De senaste två maskinerna gjorde samma sak. Jag undrar om det är rören under diskbänk etc som har fel lutning eller nåt, så vattnet inte rinner undan?
Nej så trist, vi köpte en ny torktumlare från Whirlpool eftersom den första fungerat så bra.
Får se hur länge den lever då.
 
Fan vad less jag är på att jag svarar på ett inlägg, dvs någon annan har redan tagit upp ämnet. Och då bryts det ut och jag blir trådstartare.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 411
Senast: jemeni
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 798
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 521
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp