Dis lätta höst 4/10

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Naggur

Hur gick det för alla igår?

Jag är så himla stolt över Naggur och medryttaren!
Dom gick vidare till a-final i både tölten och fyrgången (ungdom)
Trots att naggur va riktigt trött på slutet så slutade dom femma i fyrgången, och tvåa i tölten!

När vi skulle lasta och åka hem ville Asta, som åkte med oss inte gå in i transporten. vi höll väl på i 1,5 timme eller så innan vi gav upp. Naggur stog så tålmodigt och väntade inne i transporten. När vi stängde och skulle åka och lämna naggur så klättrade han över bommen! Fy fan va rädd jag blev! Han verkar dock inte fått några skador och han va lugn i transporten på vägen hem.
När vi kom tillbaka och skulle hämta asta gick hon i på första försöket.

De blev en lååång dag och jag somnade som en klubbad säl på soffan=)

Någon som har lite info om den lilla gulsvarta killen frá Thvera? Tror han vann fyrgången för vuxna.

Han kommer nämligen från samma gård som naggurs pappa och jag tycker dom va ganska lika. tänkte om dom kanske var släkt?=)

Sv: Dis lätta höst 4/10

Breki frá Thverá är e: Ljosvaki frá Akureyri och inte släkt med Naggur på nått håll. Men han är född på samam gård som Naggurs pappa.
Jag tyckte också att han var väldigt lik Naggur så jag kollade upp det på WF.

Naggur och Sofia skötte sig skitbra igår! är också stolt över dom!

/Malin

Jag och min häst vann 5-gången med poängen 5.17. :laugh::d
Är väldigt nöjd med det, eftersom det var första gången!

freyr:
okej. ja inte bara samma färg utan hela han såg ut som en yngre naggur=)

Ja dom va så himla duktiga=)

Och du ska ju såklart ha en stor del av äran eftersom de är du som tränar dom=):bow:

Det gick ok. Det var första gången för både mig och hästen och vi har inte alls tränat=( har vart sjuk länge. men fick ändå 4.0 5.0. Vet inte hur man tyder dom där papprerna. Vilken e slutsiffran liksom? tre olika papper med olika siffror och dommare..hmm konstigt

Varje domare ger en poäng för varje moment.
Säg att domare ett ger i T8 4,5 för första momentet och 5,0 för det andra. Detta blir i snitt 4,8 (4,5+5,0 = 9,5 /2 = 4,75 som avrundas till 4,8).
Så gör alla tre domarna. Säg att du fått 4,8/ 5,0/ 5,0. Snittet av dessa tre poänger är = 4,93. ch det är din slutpoäng i tävlingen.
Om det är 5 domare stryks den högst och den lägsta poängen och slutpoängen är snittet av de tre kvarvarande poängerna.
Hängde du med? :)

/Malin, som var en av domarna i lördags

passar på att ta upp en sak.

Är det verkligen tillåtet att rida upp i rumpan på andra ekipage på banan?
Nämner inga namn, men en tjej störde naggur flera gånger så det blev lite taktmissar här och där. i galoppen svängde hon in precis framför så naggur nästan fick sakta av.
Inte så jävla snällt att förstöra för andra...

känner igen det där... tror inte det finns någon regel på det, men det är ju högst opassande!

var samma ska för mig i finalen i lördags (Falki) då det är normalt att fördela fördelningen jämt över banan under skrittpausen. Men hon bakom mig gjorde inte detta, så jag fick säga till henne att inte ligga i rumpan på min häst, då sa hon att då fick hon gå före mig istället, så det gjorde hon så fick jag stanna och vänta så de skrittat bort på lagom avstånd.. suck...

men finalen är ju även till för att det kan bli såhär och att är hästen tillräckligt duktig så ska den klara av sådana störande moment....

var och tittade på dis tävlingen..nåt jag undrar över är om det är så att man får poäng även om man rider i tex fel galopp??!!:confused:

Jag måste säga att det gick ganska bra för oss lövstaholmare som var med och tävlade på Hemfosa.:)
Min kompis Sara och hennes vackra lilla sto Tibrá kom till B-final i T8 och slutade delad 7:a med 5,17, mamma och hennes lilla Mökkurdotter Brúda hamnade i A-final i V5 där hon slutade på 6:e plats med 4,88 och fick 5,0 i uttagningen vilket de aldrig brukar få.:D:laugh:
Jag däremot gjorde ingen bra prestation med Svalur eftersom jag trodde han skulle kunna visa mer, men med en trött häst gick det tyvärr inte utan det blev B-final i V5 där vi slutade på 8:e plats med 5,17. Fick 5,07 i uttagningen.
Det var min sista tävling som ungdom för nästa år rider jag och Svalur som vuxen ekipage.:(
Läskigt!:crazy::o

Ja nu är det värt alla år av väntan. Sofia är jätteduktig. Nästa tävling blir väl Halloweentrailen på Fors. Då har jag och hennes mamma bestämt att hon ska vara PUMPA.

var och tittade på dis tävlingen..nåt jag undrar över är om det är så att man får poäng även om man rider i tex fel galopp??!!:confused:

Rider man hela momentet galopp i fel galopp eller korsgalopp så får man ingen poäng för det momentet.
Men om man visar lite rätt galopp (en långsida i alla fall) får man poäng, om än låg.

/Malin

passar på att ta upp en sak.

Är det verkligen tillåtet att rida upp i rumpan på andra ekipage på banan?
Nämner inga namn, men en tjej störde naggur flera gånger så det blev lite taktmissar här och där. i galoppen svängde hon in precis framför så naggur nästan fick sakta av.
Inte så jävla snällt att förstöra för andra...

Om man uppenbart stör och förstör för någon annan kan man få en varning för det, men det skall mycket till för det.

/Malin

*delvis knapplån*

Ska man inte diskas om man kommer in på fel häst?? Jag trodde att man blev diskad om man fick hjälp med utrustning i collecting ring, har jag fel? Jag persoligen tyckte att det var lite väl mycket slit i munnen på hästar, när ger domaren varning?

Man får få hjälp med t.ex. boots som fallit av/snurrat i collecting ring av collictingringpersonalen.
Det är upp till tävlingsledningen att avgöra om man skall diskas om man kommer inte på fel häst. Speakern sade att de gör ett undantag.
Angående grov ridning så gäller det ju att domaren ser det också. Som publik är du ju närmare hästarna och ser bättre än vi domare är. Jag såg personligen ingen som jag tyckte det var läge att ge varning för grov ridning på på den här tävlingen. Däremot är det mer än en som fick poängavdrag (-0,5 till -1,0) för grova hjälper av mig. Det svider rätt duktigt på totalpoängen om man får avdrag i ett elelr flera moment för det.

/Malin

Tack för svaren, tjejen som fixade med bootsen i collectingring fick bootsen av en annan tävlande som precis lämnade banan precis och så satt dom av jättesnabbt och bytte så den andra ryttaren kom in försent så speakern undrade vart hon tog vägen.

Jag kom 2:a i femgången med tot. 5.0. Jättenöjd eftersom det var andra gången för Vidar och tredje gången för mej :) (Första gången tillsammans gick allt åt ...) Sen kom vi 3:a i B-finalen i tölten med 4.75 (Både jag och han var spända..)
Sen gick det jättebra för min vän som tävlade vuxen tölt och fyrgång, hon kom 2:a i fyrgången med poängen 5.88 (Att i uttagningen få 4.87, gå till B-final, vinna den och sluta på 2:a plats med över 1 poängs skillnad tycker jag är bra gjort!) I tölten kom hon 3:a med poängen 5.84 :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka